Menu
© AutoWP.ru
Geruchten

Formule 1 denkt na over 4WD in de toekomst

11 reacties | 2098x gelezen
27-10-2017 11:00

EvDelft | Volgende week, wanneer er gesproken wordt over de motorreglementen voor 2021 en verder in de Formule 1, zal ook het concept voor vier wiel aangedreven Formule 1-auto's aan bod komen.

Bron: AutoSport.com

De FIA en de FOM hebben de teams uitgenodigd voor een bijeenkomst op 31 oktober in Parijs voor hun visie omtrent de nieuwe reglementen voor de motoren en auto's voor 2021 en verder. De meest favoriete optie voor de krachtbronnen zijn eenvoudiger versies van wat er nu wordt gebruikt maar met twee turbo's en een aantal standaard onderdelen - inclusief de MGU-K - om de prijs te drukken en de competitivitiet te vergroten.

Echter, verschillende teams, waaronder Mercedes, zijn voorstander van het behouden van de gecompliceerde MGU-H, die de energie van de hitte welke van de turbo komt, omzet in energie. Een alternatief is het verplaatsen van de MGU-H naar de vooras en er weer een KERS-van te maken in plaats van een ERS. Deze technologie is vergelijkbaar met dat welke Porsche gebruikte in het WEC, waarbij energie wordt teruggewonnen bij het remmen en welke wordt opgeslagen in accu's voor later gebruik. Bovendien helpt dat met de grip aan de voorkant van de auto en zorgt het ervoor dat auto's elkaar makkelijker kunnen volgen, maar het is duur en zorgt voor een nog hoger gewicht van de al zeer zware Formule 1-auto's.

Wolff is niet blij dat 60% van de gewonnen elektrische energie verloren gaat en hij stelt dan ook voor in plaats daarvan het gewicht naar voren te brengen door de motoren voorin de wagen te leggen.

Het is een kleine stap vanuit daar te gaan denken naar vier wiel aangedreven Formule 1-auto's. Dat is overigens niets nieuws in de Formule 1, omdat Matra het in de jaren '70 probeerde, en Ferguson zelfs al in 1961. Het was geen succes, omdat de wagens een stuk zwaarder waren dan de rest van het veld. Maar ook 4WD is duur en zwaar en het zorgt ervoor dat de motoren opnieuw moeten worden ontworpen. Het zal teams als Mercedes en Ferrari niet uitmaken, maar de kleinere teams zullen het er zeker niet mee eens zijn. Renault vindt dat Liberty gewoon koppen met spijkers moet slaan.

Het is onmogelijk om de fans, onafhankelijke motorleveranciers als Cosworth, de teams die zelf geen motoren maken zoals Red Bull, blij te maken en tegelijkertijd ook de grote fabrikanten en oliemaatschappijen tevreden te stellen en dan ook nog verwachten dat er nieuwe teams en bedrijven in de Formule 1 instappen.

Sergio Marchionne, de president van Ferrari, is faliekant tegen het idee om de motoren te versimpelen, omdat hij van mening is dat de kennis en technologie welke Ferrari heeft opgebouwd niet zomaar uit het DNA van de Formule 1 gehaald kan worden en door het putje gespoeld kan worden.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;