11 reacties | 7466x gelezen
26-10-2017 18:00
EvDelft | Ferrari begon het seizoen geweldig. Na 10 jaar zonder kampioenschappen behaald te hebben, was de strijd met Mercedes eindelijk aangebonden: Sebastian Vettel ging het gevecht met Lewis Hamilton aan.
Bron: FoxSports.com.au
En toen kwam dat ongeluk in Singapore. Een bougie in Japan. En tijdens de Grote Prijs van Amerika was de Ferrari niets meer dan een rood stipje in de spiegels van de Mercedes van Hamilton. Alweer. En door tweede te worden in een race die hij had moeten winnen, is de manier waarop Ferrari het seizoen begon gereduceerd tot pruillippende mensen die onder druk worden gezet door een in vuur en vlam staande Hamilton.
Rekenkundig gezien kan Vettel nog altijd kampioen worden. Echter, dan moet Lewis drie keer buiten de punten finishen of uitvallen, en Sebastian drie keer winnen. En dat moet beginnen in Mexico, komend weekeinde. Maar Lewis heeft elke race dit jaar punten gescoord en heeft sinds de Grote Prijs van Hongarije altijd op het podium gestaan. Maar zelfs als Sebastian wint, hoeft Lewis Hamilton maar vijfde te worden om de titel binnen te halen in Mexico.
Ondanks dat Ferrari het rijkste en meest populaire team in de Formule 1 is, heeft het sinds Kimi Räikkönen in 2007 de titel pakte geen kampioenschappen meer gewonnen bij de coureurs, en de laatste titel bij de constructeurs stamt van 2008.
De teleurstelling bij Ferrari zal meer pijn doen dan de laatste paar uitvalbeurten. In de eerste twee jaren van het tweede turbotijdperk was Mercedes ongenaakbaar. En het was niet de flop van 2016 toen Ferrari na het zichzelf zoveel verbeteren van het jaar ervoor, maar geen races kunnen winnen. Dit jaar pakte Ferrari het Duitse team bij de strot, maar de grip werd langzaam minder.
Toen dit jaar de nieuwe reglementen ingingen, was Ferrari ervan overtuigd dat het tegen Mercedes kon opboksen. Vettel won in Australië en Bahrein. Daarna nog een dubbelslag voor Ferrari in Monaco en nog eentje in Hongarije. Maar toen waren er al scheurtjes te zien: de eerste verscheen in Azerbeidzjan. De Ferrari met nummer 5 reed tijdens de safetycar in op de Mercedes van Hamilton, terwijl Vettel een soort rode waas voor ogen had. Dat was het einde van de vriendschappelijke strijd om de titel. Na Hongarije wist Ferrari niet meer te winnen.
Hamilton nam twee races later, tijdens de Grote Prijs van Italië, de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over, die daarna alleen maar is gegroeid. Toen kwam de ineenstorting van het Italiaanse team, in Azië. Vettel stond in Singapore op pole positie, Hamilton als vijfde. Hij hoopte de schade te kunnen beperken. In plaats daarvan elimineerde Vettel zichzelf - samen met nog drie andere coureurs. Hamilton won. In Maleisië startte Vettel als laatste wegens een probleem met zijn motor in de kwalificatie. Hij werd vierde. Een knappe race, maar niet genoeg. In Japan viel de Duitser in de vierde ronde uit. Amerika was beter: hij werd tweede. Maar het was niet genoeg. Ferrari gleed af, liet het liggen in de races waar het had moeten - én kunnen - winnen.
Vettel staat nu 66 punten achter op Hamilton in het kampioenschap. Hij weet dat Hamilton op het punt staat zijn vierde titel te behalen. In Amerika leek hij zich al bij dat idee neergelegd te hebben. Na de start wist hij kort aan de leiding te gaan, maar toen Lewis in de zesde ronde eenmaal voorbij was aan de Ferrari, was de race feitelijk al gereden. In plaats van dat hij de Mercedes het lastig maakte, liet hij hem er makkelijk voorbij. Hamilton was verbaasd. Is de vechtersmentaliteit bij Ferrari gebroken?
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties