Menu
© Renault
Achtergrond

Marcin Budkovski en Renault: waarom zijn de teams zo boos?

10 reacties | 7319x gelezen
06-10-2017 02:00

EvDelft | Terwijl Max Verstappen soeverein reageerde in Maleisië en de strijd tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel een nieuwe wending kreeg, is er een controverse achter de schermen in de maak, die alleen in de Formule 1 mogelijk is.

Bron: SkySports.com

Het gaat om de technische goeroe van de FIA, die door Renault zou zijn gecontracteerd, en de woede van de andere Formule 1-teams. Luister en huiver...

Wie is Marcin Budkowski?
Marcin Budkowski heeft zijn functie bij de FIA niet langer dan acht maanden uitgeoefend, maar de ærodynamica specialist heeft sinds hij in 2001 in de Formule 1 begon, bij Prost GP, een flinke reputatie opgebouwd. De Pool ging een jaar later naar Ferrari en was tot 2007 hoofd van de afdeling windtunnel ontwikkeling. Daarna ging hij naar McLaren, waar hij in 2012 hoofd ærodynamica werd.

Echter, in 2014 werd op verzoek van Honda Peter Prodromou bij Red Bull weggehaald en aangesteld op de functie van Budkowski, waarna de Pool naar de FIA ging. Velen zagen hem als opvolger van racedirecteur Charlie Whiting of techisch afgezant Jo Bauer. En inderdaad gebeurde dat in februari dit jaar, toen Charlie Whiting een gedeelte van zijn verantwoordelijkheden overdroeg aan Marcin.

Carrièreoverzicht Marcin Budkowski
Jaar:Team / bedrijf
Functie:
2001
Prost GP
Ærodynamicaspecialist
2002-2004
Ferrari
CDF ærodynamicaspecialist
2004-2007
Ferrari
Hoofd ærodynamica
2007
McLaren
Senior ærodynamica
2008
McLaren
Teamleider raceteam ærodynamica
2009-2012
McLaren
Projectleider ærodynamische ontwikkeling
2012-2014
McLaren
Hoofd ærodynamica
2014-2017
FIA
F1 Technisch en Sportief Coördinator
2017
FIA
Hoofd Technische afdeling Formule 1


In die functie had Budkowski de privileges om de teams te bezoeken, hij kende de onderzoeken, ontwikkelingen en ideeën van alle teams. Christian Horner van Red Bull liet weten: "Nog maar heel erg kort geleden heeft hij de windtunnel bezocht van één van de teams hij heeft hij belangrijke details gekregen over de auto's voor volgend jaar. En nog geen twee weken terug hebben wij met hem gesproken over de ophanging en vering van onze wagens."

Het is voor de teams heel gebruikelijk transparant te zijn naar de FIA toe over zaken die bedacht worden op de afdeling ontwikkeling en onderzoek. De teams willen in geval van twijfel altijd weten of het idee legaal is of niet. Maar vlak nadat Budkowski, voorafgaand aan de Grote Prijs van Maleisië, liet weten dat hij zich uit zijn rol terug had getrokken, liepen meteen de spanningen op.

Het nieuws dat hij ontslag had genomen op zich was geen reden tot zorg, hoewel velen verbaasd waren hierover. Wat voor de teams reden tot zorg was, was dat Charlie Whiting alle teams een email stuurde met het bericht dat Budkowski voor drie maanden op non-actief zou staan. Vlak daarna verschenen de berichten dat Renault de 40 jaar oude Pool aan het einde van die drie maanden zou inhuren.

Er vanuit gaande dat die tijdspanne klopt, betekent dat dat Budkowski in theorie zijn nieuwe functie kan oppakken voor het jaar voorbij is. Dat houdt automatisch in dat hij een flinke bijdrage kan leveren aan de Renault R18. Hij weet namelijk alles van alle teams en alle auto's voor volgend jaar. En dat is waar de teams bang voor zijn en wat ze willen vermijden.

Hoe hebben de teams gereageerd?
Laten we het zo zeggen: de andere teams waren er niet erg blij mee...

De teambazen van Ferrari, Red Bull, Williams, Mercedes, McLaren en Force India - allemaal onderdeel van de Strategie Groep - hebben een haastige bijeenkomst gepland op vrijdag in Sepang. Aangenomen wordt dat er een gesprek was over een maximum budget van € 170.000.000, maar het is wel zeker dat de toekomst van Budkowski besproken is. Heel toevallig is Renault geen lid van de Strategie Groep.

Christian Horner liet weten: "We hebben een groot probleem als hij naar een ander team gaat. Marcin is een goede vent maar het probleem is dat hij de vertrouwensman is geweest van alle teams. Hij kent de meest intieme geheimen van de auto's over het verleden en de toekomst. En al die kennis zit in zijn hoofd. Het is natuurlijk redelijk naïef om te denken dat hij niets gaat doen met die kennis. Daarom is het van vitaal belang dat de teams vertrouwen hebben in de overkoepelende organisatie waarmee ze haar technische geheimen kunnen delen. Deze informatie mag niet bij de andere teams komen."

Toto Wolff, van Mercedes, deelt die mening: "Ik denk dat het niet correct is, want hij heeft tot heel veel informatie toegang gehad. Vooral van Mercedes. Hij kan dat nu aan iedereen vertellen."

Franz Tost, van Toro Rosso: "Het is een no-go. Hij weet alle technische details van alle teams en dat is een enorm voordeel voor het team dat hem gaat inhuren. Dat team krijgt namelijk alle nieuwste technische informatie."

Wat het grootste probleem lijkt te zijn, is de periode welke Budkowski aan de kant moet zitten. Horner zegt dat een later begin bij Renault - iedereen gaat er vanuit dat het Renault is waar Marcin naar toe gaat - de angel uit de overstap haalt: "Drie maanden is erg kort om van zijn vorige functie over te stappen naar welk team dan ook."

Wolff: "Ik kan heel goed met Marcin overweg en ik wens hem succes met de volgende stap in zijn carrière. Maar we moeten goed kijken naar de timing ervan. Het is belangrijk dat we een zekere stabiliteit hebben en begrijpen hoe snel iemand de FIA kan verlaten en overstappen naar een team, dat geacht wordt competitief te zijn."

Een latere startdatum zou inderdaad verschillende oplossingen bieden. De teambazen laten weten dat in de industriële wereld de standaard overstaptijd tussen de 12 en 18 maanden ligt. Maar hier komt de Zwitserse wetgeving om de hoek kijken: die verbied bedrijven een individu langer dan drie maanden thuis te laten zitten. En het hoofdkantoor van de FIA zit in Genève, dus in Zwitserland.

Wat kunnen de teams dan doen?
Tost was daar redelijk duidelijk in: "We moeten geen informatie meer delen met de FIA."

Horner gaf zelfs een waarschuwing uit: "Ik denk dat we onze gevoelens bij de FIA duidelijke moeten maken. Laten we aannemen dat hij naar Renault gaat. Het probleem is dat als dat iets dat lijkt op iets dat van een Red Bull of Mercedes of Ferrari op hu auto komt in de eerste zes maanden van het komende seizoen, het mogelijk een groot probleem kan zijn voor het team dat hem heeft ingehuurd."

De reactie van Renault.
Cyril Abiteboul, hoofd van de Formule 1-tak van Renault Sport, bevestigde noch ontkende het verhaal. Wel liet hij weten dat Renault 'agressief' moest zijn en niet in de Formule 1 is om 'vrienden te maken'.

"We willen in 2020 één van de topteams zijn. Dat is ver weg, maar we moeten veel doen. Als je kijkt naar het verschil van 1½ seconde tussen het middenveld en de kop van het veld, is dat een grote stap. En daarom moeten we agressief te werk gaan als we daar in 2020 willen zijn. In de Formule 1 ben je niet om vrienden te maken. Er zijn manieren om bepaalde zaken te regelen maar we zijn afhankelijk van een goede ingenieur. Enstone moet groeien", aldus Abiteboul.

"Toen ik daar voor het eerst kwam, werkten er 475 mensen, nu zijn het er 620. Het is geen geheim dat die mensen ergens vandaan moeten komen. We moeten hen weglokken bij andere teams", aldus de Fransman.

Abiteboul liet wel nog weten dat hij er prat op gaat dat Renault het spelletje eerlijk speelt en dat hij hij respect heeft voor de intellectuele eigendommen van de andere teams: "Ik wil het duidelijk gezegd hebben dat Renault altijd heel eerlijk en loyaal is geweest. Wat we doen, doen we maar we doen het alleen op een loyale en eerlijke manier ten opzichte van onze concurrenten."

Inderdaad heeft Renault niets verkeerd gedaan door Budkowski weg te lokken bij de FIA en hem in te huren. Ted Kravitz van Sky Sports laat weten: "Is dit opportunisme van Renault? Ze doen niets verkeerd. Als hen wordt gezegd dat Budkowski maar een rustpauze van drie maanden hoeft te hebben, dan moeten ze dat zeker doen. Veel andere teams zouden dat doen."

Hoewel dat dan wel zo mag zijn, hebben die 'andere teams' wel een brief geschreven aan Jean Todt - de president van de FIA - en aan Chase Carey, waarin zij de implicaties uitleggen van het vertrek van de Pool en zijn eventuele nieuwe werkgever.

Wat er gebeuren gaat, gebeurt er. Wordt ongetwijfeld vervolgd...


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;