13 reacties | 13600x gelezen
25-09-2017 20:00
EvDelft | De Grote Prijs van Singapore heeft in de afgelopen 10 jaar al voor heel wat spectaculaire ongelukken gezorgd. De meest beruchte was die van Nélson Piquet in 2008, waardoor Renault uiteindelijk met Fernando Alonso de race wist te winnen.
Bron: Wheels24.co.za
Maar de start van 2017 was ook een ongeluk waarover lang is nagepraat. De Ferrari van Sebastian Vettel en die van Kimi Räikkönen en de Red Bull van Max Verstappen raakten elkaar op een spectaculaire manier, waarna de race voor alle drie voorbij was. In de dagen na de race hebben velen Sebastian als schuldige aangewezen. En er wordt nog steeds gepraat over wie er nu wel en niet schuldig was aan het ongeluk.
Was het Vettel, die Verstappen probeerde te blokkeren met een agressieve manoeuvre naar links? Wat het misschien Kimi, die had moeten weten dat hij op koude banden niet te dicht naast een andere coureur had moeten rijden? Of was het toch de schuld van Verstappen, vanwege het simpele feit dat hij niet klaar is voor de Formule 1 in 2017?
Twintig coureurs stonden ingeschreven voor het seizoen 2017. De coureur met de meeste druk - en de minste ervaring - is Max Verstappen. Een talentvolle jonge coureur met de wereld aan zijn voeten. Hij is de ster van de toekomst, ongetwijfeld. Zijn seizoen echter is allesbehalve goed verlopen en hij heeft veel pech gehad. Als het niet zijn auto is die het opgeeft, komt hij wel in botsing met een andere coureur.
Hij is snel bij de start, agressief in de eerste bocht, en zijn wil om veel punten te scoren drijft hem tot het uiterste. Dat zijn allemaal positieve zaken maar het is niet genoeg in een sport als de Formule 1 om dat allemaal te laten werken. Je kunt er onvoorzichtig en zelfs roekeloos door worden - en dus gevaarlijk op de baan.
Na afloop van de Grote Prijs van Italië was Max Verstappen de coureur die dit seizoen de minste ronden heeft gereden van alle coureurs. Van de 13 races die er tot dat moment verreden waren, heeft hij maar 457 ronden gereden. Daarna volgt Fernando Alonso, maar al zijn uitvalbeurten zijn te wijten aan mechanische problemen met de motor van Honda.
Verstappen startte als tweede tijdens de Grote Prijs van Singapore, naast Vettel, en vóór Kimi en zijn eigen teamgenoot Daniel Ricciardo. Echter, zijn gebrek aan ervaring in een competitieve auto dit seizoen, en het missen van het daadwerkelijk strijden met andere coureurs op de baan geeft hem een groot nadeel.
Toen de coureurs van start gingen, hadden Max en Kimi duidelijk het voordeel ten opzichte van Sebastian. Zij leken allebei vóór de Duitser de eerste bocht in te gaan. Kimi reed naast Verstappen en reed er zelfs een halve autolengte voor. Vettel stuurde naar links om Max af te snijden. Hij was zich ervan bewust dat hij zijn leidende positie in de race kwijt kon raken maar hij raakte de auto van Verstappen niet. Het was een berekende manoeuvre die zich - héél even - leek uit te betalen. Ondanks dat Max wist dat Räikkönen naast hem zat, stuurde hij toch naar links. Naar de auto van Kimi.
En toen was het voorbij voor alle drie de coureurs.
Verstappen was de enige coureur die allebei de andere auto's kon zien. Toch koos hij ervoor het gaspedaal ingedrukt te houden om zijn positie te verdedigen.
Als hij zelfs maar 10% van zijn gas had verminderd, had Kimi hem ingehaald, en had hij niet bij alweer een ongeluk betrokken geweest. Hij had mooie punten kunnen scoren en misschien zelfs wel kunnen winnen. Red Bull had er de snelheid voor.
Vettel had dan een 'geweldige' actie uitgevoerd, die compleet legaal en eerlijk was. Maar het geplaagde seizoen van Verstappen en zijn wanhopige wens naar een goed resultaat, zorgden ervoor dat hij een verkeerde beslissing nam.
Noot van de redactie: bovenstaande tekst reflecteert in geen enkel opzicht mijn eigen mening. Het is, zoals alle andere artikelen, een vertaling van een artikel. In het kader van hoor en wederhoor, vond ik het nodig dit bericht te plaatsen. erwin.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Als vettel gas had geminderd dan waren Kimi en Max zonder ongelukken beide voor Seb de bocht ingegaan zo heb ik het gezien maar ja Seb rijdt een Ferrari en die hebben altijd gelijk .(mijn visie).
@cajos dus gij wilt dat iedereen aan de kant gaat om max langs te laten? Wordt ees wakker jong
Dus iedereen moet maar aan de kant gaan om Vettel voorbij te laten? Word eens wakker, man.
Vanuit Ferrari zou ik dat ook zeggen ja.......... maar de feiten wijzen anders uit....... en de beelden ook. Zelfs de Italiaanse pers die gehakt maken van Ferrari: http://www.racexpress.nl/formule-1/italiaanse-pers-haalt-snoeihard-uit-naar-ferrari-nee-vettel-niet-op-die-manier-en-ferrari-vernietigt-zichzelf/n/84204 En uiteraard Vettel zelf over de boordradio: "Sorry guys".
Klopt niks van.Verstappen stuurde niet naar links maar werd daar door Vellet naartoe geramd.En Vettel had niets te zoeken aan de linkerkant van de baan.
Hahaha ik dacht eerst dat het sarcastisch artikel zou worden, toen dat het van bengel was, en toen zag ik pas die voetnoot en dat de bron uit zuid africa kwam.
Dat verklaart al genoeg. Ik heb in mn leven op heel veel verschillende TV zenders van over de wereld F1 gevolgd, da laatste jaren ook via het zuid afrikaanse Supersport. En ik kan je vertellen dat de meest incomptente nietswetende onzinkletsende F1 presentatoren zijn die ik ook ergens gezien heb.
Halen coureurs door elkaar, schatten van alles verkeerd in, kletsen voornamelijk uit hun nek. Dit werd zo irritant dat ik tegenwoordig liever op een haperend internet de race met vetraging volg om maar niet naar die onzin te hoeven luisteren.
Dus nu maakt dit artikel opeens heelveel sense. ;)
al goed en wel ... maar als je de beelden nog eens bekijkt is het wel zo....
vettel stuurt naar links, maar raak Max niet ... wat vettel doet is posities verdedigen en dit is toegestaan!
maar hij raakt zeker niet de red-bull van Max .. in mijn ogen is Max geschrokken en stuurde hij links waar kimi zat... kimi was al een halve auto voor...
conclusie vettel deed een toegestaan maneuver , kimi had plaats want zal al een halve auto voor, dus de enige die hier een fout maneuver doet is.... vul het zelf maar in anders krijg is weer de str*t over mijn kop !
f1stevie. Het moet niet gekker worden met jullie. Je wilt me nu dus vertellen dat iemand die als een speer naar links rijdt, waar hij helemaal niets te zoeken heeft omdat hij 100 meter verder van links naar rechts de bocht in moet sturen, niets gedaan heeft, maar de coureur die vanaf de start gewoon rechtdoor rijdt de schuldige is.
ik zeg niet dat hij niets gedaan geeft... ik zeg dat hij niets illegaal geeft... het maneuver die hij geeft gedaan is in de F1 toegestaan! hij geeft trouwens Max niets geraakt.... geeft geen zin om aan jullie iets aan jullie uit te leggen... zou zeggen kijk nog eens naar de beelden!
Het klopt dat Max en Vettel elkaar niet hebben geraakt. Het waren Kimi en Max die elkaar raakten. Echter, Max gaf in het interview tijdens de race (dat stukje van de race heb ik live meegekregen) te kennen dat hij zijn gas losliet zodra hij zag dat hij in een tang terecht kwam. Wat kon hij doen, remmen? Dan had hij een Renault (Hülkenberg) in zijn versnellingsbak gehad.
Als je de onboard beelden bekijkt van Verstappen zie je dat hij naar links stuurt op het moment dat het rechter achterwiel van Kimi zijn linker voorwiel raakt (feit). Hij stuurt meteen weer naar rechts om zijn lijn te behouden.
Leasebakchimp Vettel heeft zo'n idiote actie gedaan. Je directe concurrent start 5(!) plaatsen achter je. En dan ga je zo dom doen. Zoals eerder door mij geventileerd raakt Vettel compleet de weg kwijt zo gauw hij zich zgn. "in verkeer" bevindt. Hij heeft totaal geen over- en inzicht en is alleen maar goed in zonder verkeer rondjes rijden, net als Hamilton overigens. Geen racers, rijders met zeer beperkte dan wel geen talent om echt te racen.
Als hardcore F1-fan k*ts ik van de ouwe rondjesrijdersmeuk die het bezoeken van een F1-weekend voor de echte racefans continue verpesten.
Dank u.
"Noot van de redactie: bovenstaande tekst reflecteert in geen enkel opzicht mijn eigen mening. Het is, zoals alle andere artikelen, een vertaling van een artikel. In het kader van hoor en wederhoor, vond ik het nodig dit bericht te plaatsen. erwin."
dit is wel de manier waarop ik de dingen heb gezien