22 reacties | 15917x gelezen
25-09-2017 20:00
EvDelft | De Grote Prijs van Singapore heeft in de afgelopen 10 jaar al voor heel wat spectaculaire ongelukken gezorgd. De meest beruchte was die van Nélson Piquet in 2008, waardoor Renault uiteindelijk met Fernando Alonso de race wist te winnen.
Bron: Wheels24.co.za
Maar de start van 2017 was ook een ongeluk waarover lang is nagepraat. De Ferrari van Sebastian Vettel en die van Kimi Räikkönen en de Red Bull van Max Verstappen raakten elkaar op een spectaculaire manier, waarna de race voor alle drie voorbij was. In de dagen na de race hebben velen Sebastian als schuldige aangewezen. En er wordt nog steeds gepraat over wie er nu wel en niet schuldig was aan het ongeluk.
Was het Vettel, die Verstappen probeerde te blokkeren met een agressieve manoeuvre naar links? Wat het misschien Kimi, die had moeten weten dat hij op koude banden niet te dicht naast een andere coureur had moeten rijden? Of was het toch de schuld van Verstappen, vanwege het simpele feit dat hij niet klaar is voor de Formule 1 in 2017?
Twintig coureurs stonden ingeschreven voor het seizoen 2017. De coureur met de meeste druk - en de minste ervaring - is Max Verstappen. Een talentvolle jonge coureur met de wereld aan zijn voeten. Hij is de ster van de toekomst, ongetwijfeld. Zijn seizoen echter is allesbehalve goed verlopen en hij heeft veel pech gehad. Als het niet zijn auto is die het opgeeft, komt hij wel in botsing met een andere coureur.
Hij is snel bij de start, agressief in de eerste bocht, en zijn wil om veel punten te scoren drijft hem tot het uiterste. Dat zijn allemaal positieve zaken maar het is niet genoeg in een sport als de Formule 1 om dat allemaal te laten werken. Je kunt er onvoorzichtig en zelfs roekeloos door worden - en dus gevaarlijk op de baan.
Na afloop van de Grote Prijs van Italië was Max Verstappen de coureur die dit seizoen de minste ronden heeft gereden van alle coureurs. Van de 13 races die er tot dat moment verreden waren, heeft hij maar 457 ronden gereden. Daarna volgt Fernando Alonso, maar al zijn uitvalbeurten zijn te wijten aan mechanische problemen met de motor van Honda.
Verstappen startte als tweede tijdens de Grote Prijs van Singapore, naast Vettel, en vóór Kimi en zijn eigen teamgenoot Daniel Ricciardo. Echter, zijn gebrek aan ervaring in een competitieve auto dit seizoen, en het missen van het daadwerkelijk strijden met andere coureurs op de baan geeft hem een groot nadeel.
Toen de coureurs van start gingen, hadden Max en Kimi duidelijk het voordeel ten opzichte van Sebastian. Zij leken allebei vóór de Duitser de eerste bocht in te gaan. Kimi reed naast Verstappen en reed er zelfs een halve autolengte voor. Vettel stuurde naar links om Max af te snijden. Hij was zich ervan bewust dat hij zijn leidende positie in de race kwijt kon raken maar hij raakte de auto van Verstappen niet. Het was een berekende manoeuvre die zich - héél even - leek uit te betalen. Ondanks dat Max wist dat Räikkönen naast hem zat, stuurde hij toch naar links. Naar de auto van Kimi.
En toen was het voorbij voor alle drie de coureurs.
Verstappen was de enige coureur die allebei de andere auto's kon zien. Toch koos hij ervoor het gaspedaal ingedrukt te houden om zijn positie te verdedigen.
Als hij zelfs maar 10% van zijn gas had verminderd, had Kimi hem ingehaald, en had hij niet bij alweer een ongeluk betrokken geweest. Hij had mooie punten kunnen scoren en misschien zelfs wel kunnen winnen. Red Bull had er de snelheid voor.
Vettel had dan een 'geweldige' actie uitgevoerd, die compleet legaal en eerlijk was. Maar het geplaagde seizoen van Verstappen en zijn wanhopige wens naar een goed resultaat, zorgden ervoor dat hij een verkeerde beslissing nam.
Noot van de redactie: bovenstaande tekst reflecteert in geen enkel opzicht mijn eigen mening. Het is, zoals alle andere artikelen, een vertaling van een artikel. In het kader van hoor en wederhoor, vond ik het nodig dit bericht te plaatsen. erwin.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties