2 reacties | 3093x gelezen
24-09-2017 15:25
V.malafronte | Sinds de invoering van de V6 motor loopt het niet lekker tussen Red Bull en Renault. Het feit dat er geen alternatieven waren voor de Renault motor, is de reden geweest dat Red Bull nog niet overgestapt naar een andere fabrikant. Dikwijls uitte het team kritiek richting de Franse motorleverancier. De laatste geruchten zijn echter dat Renault nu van plan is om het contract met Red Bull na 2018 niet te verlengen. Renault is een belangrijke zekerheid voor Red Bull, de twee zijn al jarenlang partners. Deze ontwikkeling roept de vraag op hoe de toekomst van Red Bull eruit zal gaan zien.
Bron: Motorsport.com
Renault motor
Als eerste worden opties bekeken waarbij Red Bull enkel in zee gaat met een andere motorfabrikant en het team in de huidige vorm blijft bestaan. De makkelijkste optie hiervoor, waarbij niks verandert, is dat Red Bull klant van Renault blijft en het team niet van eigenaar verandert. Hiervoor is echter nodig dat de plooien tussen Red Bull en Renault glad worden gestreken, want de afgelopen jaren is Red Bull in de media niet mild geweest voor Renault. Voordelig aan deze optie is dat Red Bull en Renault al vertrouwd zijn met elkaar, maar deze optie zal alleen doorgaan als Renault de betrouwbaarheid flink weet te verbeteren en de relatie tussen beide verbetert.
Honda motor
Nadat Red Bull in 2005 als team in de Formule 1 debuteerde, nam het een jaar later Minardi over dat werd omgetoverd tot Toro Rosso. Toro Rosso dient voor Red Bull als opleidingsteam. Verschillende talentvolle coureurs mogen hier hun geluk in de Formule 1 beproeven en als zij goed genoeg worden geacht mogen zij doorstromen naar het grote Red Bull. Toro Rosso is op dit moment technisch een onafhankelijk team. Het team heeft ook meerdere jaren een andere motor gehad dan het grote Red Bull. Hoewel Toro Rosso dit jaar met dezelfde Renault motor rondrijdt als Red Bull, is 15 september aangekondigd dat Toro Rosso vanaf 2018 de Honda motoren van Mclaren overneemt.
Zoals gezegd wil Red Bull een exclusievere relatie met haar motorleverancier dan nu het geval is. De makkelijkste weg daarvoor op dit moment is door in zee te gaan met Honda. Het idee is dan dat Toro Rosso eerst de Honda motor uitprobeert. In deze periode kan de motor in de schaduw verbeterd worden. Waar Honda bij Mclaren constant in de schijnwerpers stond, staat er bij Toro Rosso minder op het spel. Bovendien kunnen Red Bull en Honda op deze manier alvast aan elkaar wennen. Zodra eind 2018 het contract met Renault afloopt, is Honda inmiddels alweer vijf jaar als motorleverancier in de Formule 1 aanwezig. We gaan er even vanuit dat Honda in die periode tijd genoeg heeft gehad om de motor te verbeteren.
Het voordeel van deze optie is dat Honda de tijd heeft om aan de motor te werken. Hierdoor komt de combinatie Red Bull en Honda goed voorbereid aan de start. In 2019 mag verwacht worden dat de motor van Honda goed presteert. Het is wel van belang dat Honda het lek dan eindelijk boven water weet te krijgen en dat de motor gaat presteren.
Porsche motor
Een andere optie voor Red Bull is het verleiden van een andere, nieuwe motorfabrikant om deel te nemen aan de Formule 1 als exclusieve partner. Een naam die momenteel rondzingt is Porsche. Nadat Porsche het WEC vaarwel zei, gaf het aan om zich op de Formule E te richten. Daarvoor wordt een nieuwe afdeling opgezet, terwijl de WEC afdeling blijft bestaan. Porsche heeft zelf aangegeven dat zij dit doet om een sterke motor te kunnen ontwikkelen. De link met een Formule 1 motor is snel gemaakt. De optie van Porsche heeft als voordeel dat Porsche met een schone lei aan de Formule 1 begint, in tegenstelling tot Honda, die een bevuilde reputatie heeft. Porsche is echter niet onvoorbereid, het heeft talloze kampioenschappen in het WEC gewonnen en heeft dus de nodige ervaring. De vraag blijft echter of dit goed uitpakt. Voor een nieuwe motorfabrikant blijft het een sprong in het diepe.
Aston Martin
Bijna hetzelfde als voor Porsche geldt voor de optie om met Aston Martin in zee te gaan. Het verschil met Porsche is echter dat Aston Martin reeds aan Red Bull is verbonden als sponsor, er is dus al een band. Een ander verschil is dat Aston Martin misschien niet de middelen heeft om volledig zelfstandig een Formule 1 motor te ontwikkelen. Hulp van Cosworth wordt daarom genoemd als optie.
Geheel verkopen
Nu alle opties voor de motor zijn genoemd, rest de vraag wat de opties voor verkoop van het gehele team zijn. De strategie van Red Bull voor de Formule 1 is redelijk gelijk aan die van een fabrieksteam. Het concern Red Bull wil zijn product via de Formule 1 aan een bepaald publiek tonen en daarmee proberen om de verkopen te verhogen. Hierin verschilt het niet van bijvoorbeeld Mercedes of Renault. De Formule 1 is voor Red Bull dus een marketingmiddel. De vraag is of Red Bull voor marketingdoeleinden verbonden moet blijven aan de Formule 1 of dat het concern nu in zo een grote mate aan naamsbekendheid heeft gewonnen, dat het niet meer nodig is om aan de Formule 1 deel te nemen. Die vraag is moeilijk te beantwoorden. Hier schuilt meer achter dan enkel marketingbereik, de investeringen moeten zich bijvoorbeeld ook terugbetalen.
Mocht Red Bull zich terug willen trekken uit de Formule 1, dan zal het team hoogstwaarschijnlijk doorverkocht worden om zo een groot geldbedrag over te houden. In principe zou iedere partij het team dan kunnen kopen, dit hoeft niet per se een van de genoemde fabrikanten te zijn of überhaupt een fabrikant. Deze partij kan alsnog besluiten met Renault verder te gaan of een andere fabrikant aan te trekken. Red Bull zou dan een privéteam blijven.
Het is echter logischer dat één van de in dit artikel genoemde fabrikanten het team overneemt. In dat geval kan het team een volledig fabrieksteam worden. Mocht Honda een goed presterende motor bouwen, dan zou het de intentie kunnen krijgen om een eigen fabrieksteam te nemen. Daar heeft Honda in het verleden al ervaring mee gehad. Voor Porsche is dit ook een interessante optie. Ook hier geldt dat het concern al ervaring heeft. In de Formule 1 is dit te lang geleden om relevant te zijn, maar de ervaring in het WEC is ook van belang voor de Formule 1. Aston Martin lijkt minder geschikt om Red Bull volledig over te nemen, dat bedrijf heeft waarschijnlijk niet de middelen om een Formule 1 team te runnen.
Kortom, er zijn genoeg opties voor Red Bull in de toekomst wat betreft de motor en het eigendom van het team, waarbij Red Bull in verband wordt gebracht met enkele grote namen.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Jazeker malafronte, ik denk dat je gelijk hebt. Maar die nwe regelementen gaan er niet komen voor 2020. Dus zit RB zeker tot die tijd met een probleem.
Vanmij mogen ze komen met een enorme simplificatie vd motoren en regelementen, zodat te spannender en goedkoper wordt, mar wordt zowiezo dus nogeven wachten dus
@Misjab Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt. Maar zou het het feit dat Honda en Mercedes er niet meteen stonden misschien ook te maken hebben met de lastige motorformule? Zou het bij een simpelere formule niet makkelijker zijn om in te stappen en voor een fabrikant met WEC ervaring als Porsche dan niet mogelijk zijn om gelijk een goede motor te bouwen? Je hebt gelijk door te stellen dat Honda nu de beste papieren heeft.
Met renaultmhebben ze het verpest, die service gaat er niet meer beter op worden nu eerst het fabrieksteam en dan mclaren voorrang krijgen.
Porsche of austin martin is heel gevaarlijk, dan kan red bull zomaar hetzelde gebeuren als met mclaren. Geen ene motorleverancier gaat er meteen staan. Zelfs mercedes heeft er een paar jaar over gedaan.
Hun enige hoop is inderdaad honda. Mooi ook dat ze het nog 1 jaar aan kunnen kijken en kunnen leren en wennen aan ze, maar dan zou er in 2019 toch echt wel geleverd moeten worden.
Zoniet, zijn ze heel erg de pineut, en zouden ze zomaar kunnen stoppen. Vrees alleen dat ze niet heel veel geld gaan vangen zonder competatieve motor...