4 reacties | 1835x gelezen
12-09-2017 21:22
SanderM | Zoals al dagen te lezen was op het internet zou McLaren willen breken met Honda en de Japanse krachtbron willen inruilen voor Renault.
Bron: Sport.de
Volgens verschillende goed ingelichte bronnen is de kogel nu door de kerk. McLaren breekt met Honda. Ze krijgen er een Renault voor terug. Toro Rosso zal dan het team zijn wat de switch andersom maakt.
Het McLaren-Honda tijdperk eindigt aan het eind van het Formule 1 seizoen 2017. Zoals Motorsport-Total uit bronnen van bronnen weet, heeft het team dinsdag met de Japanse motorfabrikant afgesproken om 2018 gescheiden in te gaan.
McLaren zal overstappen naar de krachtbron van Renault en heeft een contract van drie jaar getekend. Het wordt op vrijdag in Singapore aangekondigd.
De overeenkomst loopt tot het einde van het 2020-seizoen, waarna het nieuwe motorreglement in werking treedt. Er wordt gezegd dat McLaren dezelfde motoren zal krijgen als het Renault-team en klant Red Bull. Red Bull's opleidingsteam, Toro Rosso, zal volgend seizoen de Franse krachtbron inruilen voor het Japanse Honda. Deze deal is al ondertekend.
De relatie tussen McLaren en Honda is na de drie rampzalige jaren gebroken. In 2015 werd de grootse samenwerking wereldkundig gemaakt. In het verleden hadden Honda en McLaren veel successen samen. De hoge ambities werden in deze eeuw echter niet waargemaakt.
Op dit moment kampt Honda met grote betrouwbaarheidsproblemen, daardoor staat McLaren slechts op de negende plaats in het kampioenschap voor constructeurs.
Blijft Alonso bij McLaren?
De deal met Renault heeft de kans op het aanblijven van de Spanjaard aanzienlijk verhoogd. Met de Franse motorleverancier werd Alonso in 2005 en 2006 tweemaal wereldkampioen in de Formule 1.
Volgens Carlos Motorsport zal Carlos Sainz in de loop van de deal overgaan van Toro Rosso naar Renault , maar het is nog niet duidelijk of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
Toro Rosso zou terughoudend zijn om Sainz te redden, omdat hij in de wereldbeker punten kon scoren. Maar de band tussen Sainz en Toro Rosso is ook niet heel hecht meer.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Waarschijnlijk juist omdat ze zo perfectionistisch zijn. Ze willen misschien te veel waardoor ze het niet voor elkaar krijgen...
Is zeker jammer dat Honda het niet voor elkaar krijgt maar misschien geeft dit alleen maar aan hoe moeilijk het is om deel te nemen aan de F1. De andere motorbouwers hadden al jaren ervaring met de systemen.
Als het echt door gaat ben ik wel benieuwd hoe McLaren het gaat doen ten opzichte van Red Bull en Renault.
Persoonlijk vind ik de berichtgeving omtrent deze "soap" nogal vaag en misleidend.
Op verschillende sites is te lezen dat Sainz naar Renault gaat,
als onderdeel van de afbetaling van het contract Torro Rosso - Renault.
Dit vind ik nogal vreemd...
Waarom zou TR dit doen?
Het lijkt me zo dat juist TR het slachtoffer wordt van de McL - Renault deal.
TR krijgt er langzamere en minder betrouwbare motoren voor terug,
EN ze moeten hun beste rijder afstaan?
Nu lijkt het net alsof TR deze deal heeft opgezet,
en dat Renault eigenlijk helemaal niet wil switchen.
Of is er meer aan de hand?
Wil het merk Red Bull nu op twee paarden wedden?
Renault die ze al kennen,
en een paar jaar de ontwikkelingen bij Honda (en de data van Torro Rosso) in de gaten houden?
Naar het schijnt (rumors-rumors-rumors) zou Sainz voor een seizoen worden uitgeleend,
maar nog onder contract blijven bij RB.
Dit zou ik dan weer wel logisch vinden.
RB houdt hem aan als stand-in voor VER of RIC,
en kunnen meteen Gasly een seizoen aan het werk zien.
Er wordt veel over deze jongen gepraat, het zou een groot talent zijn,
maar ik denk dat RB wel wat betere informatie (rijders data) heeft dan dat wij hebben.
Waarom zouden ze anders zo lang wachten?
Ze hadden hem toch al veel eerder als vervanger van Kyvat kunnen laten opdraven.
In 2013 won hij de Eurocup Formula Renault, 3e was Ocon die nog als junior mee reed.
In 2014 werd Gasly 2e in Formula Renault, achter Carlos Sainz.
In 2015 werd hij 8e in de GP2 serie. Vandoorne werd toen kampioen.
Vorig jaar won hij de GP2 serie, 2e werd zijn team maat ( en rookie ) Giovinazzi.
Dit jaar is hij actief in de Super Formula, en staat voorlopig 2e.
Gasly is al sinds 30 September 2015 test rijder voor Red Bull,
en ik vermoed dat RB data heeft die laten zien dat hij toch niet zo snel is als wij allemaal denken.
Maar goed,
wat er zich echt achter de schermen afspeelt blijft natuurlijk altijd een raadsel.
4 Motorleveranciers en 2 leveren ondermaats werk. Beeeeelachelijk.
Ik snap niet dat de Japanners die normaliter zo perfectionistisch zijn zulk prutswerk kunnen leveren.