11 reacties | 7554x gelezen
11-09-2017 20:00
EvDelft | Als, zoals verwacht, Carlos Sainz inderdaad naar Renault vertrekt op korte termijn, zouden wel eens veel coureurs een contract kunnen gaan bekend maken.
Bron: MotorSportMagazine.com
De mogelijke overstap van Sainz naar Renault zou een afbetaling zijn van het vroegtijdig beëindigen van het contract tussen Toro Rosso en Renault dat beide partijen voor 2018 hadden. Daardoor kan Toro Rosso naar Honda en McLaren naar Renault. Het gaat er alleen maar om wie wat aan wie betaalt.
De hamvraag is nu: blijft Fernando Alonso bij McLaren? Het zou een verrassing zijn als hij weg zou gaan, maar hij heeft een heel mooi aanbod gekregen van Williams. Hoe dan ook, hij zal er in elk geval in salaris op achteruit gaan. De vraag is wat aantrekkelijker is: Williams - Mercedes, of McLaren - Renault?
Aangenomen dat Fernando blijft waar hij is, wat gaat Williams dan doen? Lance Stroll blijft, dat is een gegeven, want dat heeft te maken met de financiën van het team. Maar Felipe Massa? Het feit dat Williams lonkt naar de diensten van Alonso betekent dat het naar een coureur op zoek is die hoe dan ook het beste uit de wagen haalt. En daarmee de tekortkomingen van de auto kan aangeven, waardoor het team zich kan richten op het verbeteren van de auto. Kennelijk kan Williams dat met de huidige coureurs niet. Dat is weer een indicatie hoe ver beide coureurs van de beste coureurs verwijderd staan, op niveau van prestaties.
Er zijn teveel onbekende factoren over hoe Massa presteert om met zekerheid te zeggen dat hij de status van topcoureur niet verdient en dat hij een auto niet kan ontwikkelen, maar Massa is erg enthousiast over de Formule E en het zou geen verrassing zijn als hij daar volgelnd jaar zal rijden. In de laatste vier jaar is hij erg bruikbaar geweest voor Williams, gezien de omstandigheden, maar het is voor beide partijen beter hun eigen weg te gaan.
Dus als het niet Alonso en ook niet Massa is, wie dan? Robert Kubica. Het is onlangs bekend geworden dat hij een contract had met Renault, maar dat is inmiddels ontbonden. Renault heeft Kubica klaargestoomd voor een terugkeer in de Formule 1 - op zijn eigen verzoek. Nu lijkt hij op zoek te zijn naar een stoeltje en dat is óf Williams, óf Sauber.
De prestaties die de Pool neerzette op de Hungaroring in juli dit jaar waren goed, maar er zijn nog wel een paar vragen over zijn fysieke gesteldheid. Tijdens zijn lange runs namelijk, bleek hij een tijdje minder snel te zijn, waarna hij zijn tijden weer verbeterde. Aan de andere kant is hij snel van nature. Dat was indrukwekkend. Zijn snelste ronde tijdens de test werd gezet met 'een brandstofniveau P2', ofwel 25 tot 30 kilo benzine aan boord. In de kwalificatie is dat niet meer dan 6 kilo. Dat betekent dat zijn tijd vergelijkbaar was met de kwalificatietijd van Nico Hülkenberg voor de Grote Prijs van Hongarije. Echter, Kubica reed op de ultrazachte banden, die 0,3 seconden sneller zijn dan de superzachte, die tijdens het raceweekeinde gebruikt waren.
Voor zijn eerste rit in een hybride auto waren zijn prestaties zeker niet slecht. Hij deed zijn beste ronden tijdens de lange run, die feitelijk beter waren dan die van de vaste coureurs van Renault, Hülkenberg en Jolyon Palmer, tijdens de race. Echter, de inconsistentie suggereerde dat hij nog aan zijn conditie moet werken nadat hij bijna 7 jaar niet in een Formule 1-auto had gereden.
Dus er zijn nog wat vragen omtrent Kubica, maar het lijkt erop dat er zeker interesse is in zijn diensten. Als Kubica de openstaande vragen kan beantwoorden, en verder aan zijn conditie werkt, zou hij de perfecte coureur zijn voor de eisen die Williams stelt: een topcoureur die precies zegt waar het op staat.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties