9 reacties | 4760x gelezen
06-09-2017 12:10
V.malafronte | De toekomst van Fernando Alonso is bijna ieder raceweekend onderwerp van gesprek. Verschillende geruchten doen de ronde, waarbij de ene soms nog onrealistischer is dan de andere. Sommige geruchten lijken echter wél een kern van waarheid te bevatten. Nu de samenwerking tussen McLaren en Honda op het punt staat te breken, waarbij ook de toekomst van Alonso regelmatig wordt genoemd, is het interessant om eens te kijken naar de opties van Alonso voor 2018.
Bron: Formule1nieuws.nl
McLaren
Na bijna drie frustrerende jaren is de oogst van Alonso bij McLaren schraal. De vijfde plaats (enkele malen) is zijn hoogste raceklassering. De tiende plaats in 2016 is de hoogste positie in het kampioenschap. Dat Alonso zwaar ontevreden is, mag geen verrassing meer zijn. Uitingen in de media en bepaalde teamradio’s zijn daar het voorbeeld van.
De toekomst van McLaren is belangrijk voor de toekomst van Alonso bij het team. De geruchten over een overstap van de Honda motor naar de Renault motor zijn sterk. Dit lijkt voor Alonso een voorwaarde om bij het team te blijven. Zijn frustratie richt zich namelijk vooral op de motor en hij heeft zelf aangegeven dat met het McLaren chassis niets mis is. Het lijkt erop dat Alonso alleen wil blijven als McLaren volgend jaar met een Renault motor gaat rijden.
Het voordeel van blijven bij McLaren is dat Alonso vertrouwd is met het team. Daarnaast bestaat er weinig twijfel over dat McLaren in de toekomst weer zal winnen, hetzij met een Honda motor, hetzij met een Renault motor. De vraag is alleen wanneer. Het nadeel is dat er altijd de mogelijkheid blijft dat McLaren voorlopig nog even door blijft sukkelen. Als het team bij Honda blijft zal de motor niet direct onverslaanbaar zijn. Als het team naar Renault overstapt zal het ook niet ineens meevechten om de wereldtitel, daar is ook die motor nog niet goed genoeg voor. Wat de optie McLaren betreft hangt alles af van de komende ontwikkelingen rond de motor en een eventuele overstap naar Renault.
Renault
Een optie die vaak wordt genoemd is een terugkeer van Alonso naar Renault. In 2005 en 2006 behaalde Alonso hier zijn twee kampioenschappen. Hij heeft van 2003 tot en met 2006 en daarna van 2008 tot en met 2009 bij Renault gereden. Renault heeft voor Alonso het voordeel dat er potentie in het team zit. Er is duidelijk een stijgende lijn zichtbaar sinds Renault het noodlijdende Lotus overnam. Renault pompt veel geld in het team en staat als grote fabrikant, inclusief eigen motor, achter het team. De Renault motor is niet de beste van het veld, maar is beduidend beter dan de Honda motor. Het nadeel aan Renault is dat het waarschijnlijk ook volgend jaar nog geen races kan winnen, terwijl races winnen wel een voorwaarde is voor Alonso. De geruchten rond Alonso en Renault zijn de laatste tijd enigszins verstomd en deze optie lijkt niet meer aan de orde.
Williams
Een andere optie die in het weekend van de Belgische Grand Prix ineens rondging was een overstap naar Williams. Sinds dat team is overgestapt naar de Mercedes motor kan het goed meekomen. Dit jaar zijn de resultaten minder, maar het is moeilijk te zeggen of dat aan het team ligt of aan de coureurs. Voor Alonso is het voordeel van Williams dat het team mee kan doen voor goede resultaten. Het is een goed team met een sterke basis. Het nadeel is dat er veel moet gebeuren om het team mee te kunnen laten vechten om de wereldtitel. De geruchten worden niet ontkend dan wel bevestigd, wat erop lijkt te wijzen dat ze serieus zouden kunnen zijn.
Mercedes
Nadat Nico Rosberg plotseling bekend maakte te stoppen aan het einde van 2016 werd niemand minder dan Alonso genoemd als één van de kandidaten. Al gauw bleek echter dat Mercedes haar ogen op Bottas had gericht. Bottas werd echter voor maar één jaar gecontracteerd, zodat Mercedes makkelijk een nieuwe coureur kon aantrekken als hij tegen zou vallen. Bottas heeft een uitstekende indruk achtergelaten in de eerste helft van het seizoen en contractverlenging lijkt nog maar een formaliteit.
Mercedes is het team dat sinds 2014 de toon zet in de Formule 1, waardoor elke coureur daar wil rijden. Nadelig voor Alonso is het feit dat Lewis Hamilton voor Mercedes rijdt. In 2007 bleek dat de combinatie Hamilton en Alonso geen succesformule was. Een hereniging van deze twee coureurs zou nu echter heel anders uit kunnen pakken. Dat Alonso in 2018 naar Mercedes gaat lijkt uitgesloten, maar het is nog geen uitgemaakte zaak dat Bottas in 2019 weer voor Mercedes rijdt. De optie voor Alonso is dan om in 2019 naar Mercedes te gaan.
IndyCar Series
Alonso kan ook besluiten zijn carrière buiten de Formule 1 voort te zetten. Na zijn avontuur in de Indy 500 van dit jaar zou de IndyCar een serieuze optie kunnen zijn. Alonso had het naar zijn zin en kon prima meekomen met de ervaren coureurs. Bovendien is de IndyCar een serieuze klasse met stevige concurrentie en sterke rijders. Tijdens de Indy 500 kon Alonso direct competitief zijn. Een lastig punt is dat er wel een seizoen lang een plekje bij een goed team beschikbaar moet zijn. Mocht dit het geval zijn, dan zou Alonso weleens naar de Verenigde Staten kunnen vertrekken.
Endurance
Naast de IndyCar zou Alonso naar bijna elke andere klasse kunnen overstappen, maar niet elke klasse is een serieuze optie. Wat wel een serieuze mogelijkheid is, is endurance racing. Alonso heeft al eens aangegeven dat hij graag de Triple Crown van de motorsport wil veroveren. Naast de al eens door hem gewonnen Grand Prix van Monaco horen daar de Indy 500 en de 24 uur van Le Mans bij. Een jaar endurance racen zou een goede voorbereiding zijn om de 24 uur van Le Mans te kunnen doen.
Pensioen/tussenjaar
Een laatste optie is of met pensioen gaan of een tussenjaar nemen om alle opties goed te kunnen overwegen. Maar met een actieve en succesvolle coureur, die echt racebloed heeft, lijkt dit niet door te gaan.
Alonso heeft dus een verschillende opties voor volgend jaar. Een aantal daarvan zijn binnen de Formule 1, maar een aantal zijn ook daarbuiten. Binnen de Formule 1 is voorlopig bij McLaren blijven de meest realistische optie, terwijl buiten de Formule 1 IndyCar de meest logische stap is. Een combinatie van opties is ook mogelijk, bijvoorbeeld een jaar McLaren en dan naar een ander team verkassen of een tussenjaar nemen om daarna ergens anders aan de slag te gaan. Vast staat dat hij een weloverwogen keuze moet maken om zo zijn carrière een glansrijke volgende fase te geven.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties