12 reacties | 2466x gelezen
24-08-2017 09:40
EvDelft | Er wordt de laatste tijd nogal wat gesproken over de hoge kosten in de Formule 1.
Bron: TheDrive.com
Enkele huidige teams klagen over dat de Formule 1 zo duur is terwijl buitenstaanders als VolksWagen hebben laten weten dat de Formule 1 zich op een 'gevaarlijk pad' bevindt. En terwijl Liberty Media bezig is met het bekijken hoe de zaken goedkoper kunnen, laat Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, weten dat de klantenmotoren goedkoper zullen worden, maar ook dat de teams niet moeten zeuren over de prijs die betaald moet worden om mee te mogen doen in de Formule 1.
Het team van Mercedes is één van de teams die het meest uitgeven in de Formule 1. Het budget ligt net achter op dat van Ferrari met een geschat bedrag van € 400.000.000 per jaar. Voor velen is dit budget de reden waarom het team zo ver naar voren kan finishen elke race, waardoor het verschil tussen de rijke en arme teams steeds groter wordt.
Wolff wees erop dat minder regels voor de constructie van de motoren betekent dat de prijs omlaag gaat. Hij gaat er vanuit dat de motoren goedkoper zullen worden dan ze lange tijd geweest zijn.
"Ik denk dat door het minder complex maken van de motorreglementen de kosten van de ontwikkeling omlaag gaan. Echter, de ontwikkeling van een motor kost wel geld en de afdeling motoren van alle leveranciers draaien met verlies. Dat zou niet mogen gebeuren, en we proberen dat in de hand te houden. Aan de andere kant hebben we een overeenkomst bereikt met de FIA om de prijzen van de motoren in de komende jaren te verlagen naar de laagste ooit in de Formule 1", aldus Wolff
Verder liet Wolff nog wel weten dat de prijzen van de motoren slechts een klein deel zijn van de kosten die een team heeft, zelfs voor de armste teams.
"Ik denk dat als we dit soort motoren gaan leveren voor € 12.000.000, maximaal € 14.000.000. Dat is de prijsklasse die gezocht wordt. Maar ik snap niet dat iemand beweert dat de motoren zo duur zijn. Het is voor ons maar 5% van het totale budget. Voor de kleinere teams zal het dan maximaal 8% tot 10% zijn. Dat is toch wel acceptabel voor een motorsport?", vroeg Wolff zich af.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties