Menu
©
Nieuws

Christian Horner: "V6 twinturbo motoren na 2020"

0 reacties | 1919x gelezen
16-08-2017 16:29

EvDelft | Als het aan Christian Horner had gelegen, zouden de auto's in de Formule 1 binnenkort weer uitgerust worden met schreeuwende motoren in V12, maar hij twijfelt eraan of de FIA zijn visie deelt voor de toekomst van de sport

Bron: ESPN.co.uk

De laatste grote verandering op motorisch gebied in de Formule 1 stamt uit 2014, toen de atmosferische V8-motoren werden vervangen door V6 turbomotoren die meer economisch met de brandstof om moeten springen. Vorig jaar kwamen de teams overeen dat de huidige motoren tot en met 2020 gebruikt zouden worden. De FIA liet toen weten dat er in de komende jaren gezocht wordt naar motoren die beter presteren en goedkoper zijn.

Echter, na 2020 liggen alle opties weer open en de FIA en de FOM zijn in gesprek met motorleveranciers die samen overleggen wat de nieuwe reglementen voor de motoren moeten worden voor 2021 en verder. Er zijn twee hoofdgedachten waarop gehinkt wordt:
1. Doorgaan op de huidige weg, met krachtige motoren die in de straatauto's kunnen worden ingezet, maar tegen gereduceerde prijzen;
2. Vergeet de relevantie met straatauto's en breng de luide, sneldraaiende motoren terug, ook tegen lagere kosten.

Het is geen verrassing dat Horner, de teambaas van het grootste niet-fabrieksteam in de Formule 1, in de tweede groep valt, terwijl de fabrieksteams juist voor de eerste optie gaan.

Horner is van mening dat het belangrijk is voor de Formule 1 de fans te geven wat zij willen. Hij heeft daar na de Grote Prijs van Groot-Brittanni├ź een onderzoekje naar gedaan en is van mening dat de fans een toekomst willen die terugkijkt op het verleden ervan.

"Als het aan mij zou liggen, zouden we teruggaan naar de atmosferische, sneldraaide motoren, V10 of V12. We zijn nu bezig met Aston Martin een auto te ontwikkelen en we willen er de markt met op. We hebben onderzoek gedaan naar wat de mensen willen. Willen zij een moderne hybride Formule 1-motor of een atmosferische sneldraaide motor? De overgrote meerderheid is voorstander van de terugkeer van de V12", aldus Horner.

"Ik heb in Silverstone mijn eigen onderzoek gedaan. Ik zal de resultaten graag geven. Als je de mensen echt vraagt wat ze willen, zul je verbaasd zijn hoeveel reacties je eigenlijk krijgt", liet de teambaas weten.

De fabrieksteams investeren allemaal in volledig elektrische auto's. Maar Horner is van mening dat de technologie die daarbij hoort het domein is van de Formule E, terwijl de Formule 1 zich moet richten op vermaak.

"Ik denk dat we op een tweesprong staan voor wat we willen voor de toekomst. De technologie is voor de Formule E, daar hoort dat thuis. Daar zijn alle autofabrikanten in verenigd en ik denk dat de Formule 1 terug moet naar haar wortels. We moeten weer gaan racen, echt racen. We moeten kunnen zien wie de beste coureur is, welk team het beste is en niet zoveel leunen op de technologie", aldus de Brit.

Jean Todt, de president van de FIA, heeft eerder al laten weten dat een terugkeer naar de V10 of V12 niet meer geaccepteerd wordt door 'de wereld'. De Formule 1 moet, aldus Todt, zich richten op kleine turbomotoren met enige hybride onderdelen. Dat is zijn doel voor 2021 en verder. Horner denkt daarom dat de kans zeer groot is dat er na 2020 gereden zal gaan worden met een V6, voorzien van een dubbele turbo. Echter, hij is wel van mening dat deze motoren genoeg geluid moeten produceren om het publiek tevreden de houden en dat de kosten in de hand moeten worden gehouden.

Horner: "Ik twijfel er niet aan dat we niet meer terugkeren naar de atmosferische motoren van voorheen, ondanks dat de fans dat graag zouden willen. We zullen gaan rijden met een V6 met dubbele turbo, daar ben ik vrijwel zeker van. Maar het geluid is belangrijk. Daar moet rekening mee worden gehouden. Toen de huidige motoren werden geïntroduceerd, is er niet gekeken naar het volume in decibellen, en al helemaal niet naar het in de hand houden van de kosten."


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;