3 reacties | 1643x gelezen
12-08-2017 13:55
EvDelft | Honda heeft verdere verbeteringen gevonden in de prestaties voor haar motoren in de Formule 1, maar moet nog beslissen welke elementen het genoeg vertrouwen in heeft om te gaan gebruiken in de races, aldus Yusuka Hasegawa.
Bron: EuroSport.co.uk
Honda sloeg met de nieuwe motor, welke in 2017 werd geïntroduceerd, de plank volledig mis. Maar het heeft hard gewerkt aan verbeteringen en inmiddels ligt 'spec 4' klaar om te worden geïntroduceerd. De 'spec 3' maakte haar debuut tijdens de Grote Prijs van Azerbeidzjan. Honda wil de vierde verbeterde motor vroeg na de zomerstop invoeren, maar niet voordat het vertrouwen heeft in de nieuwe onderdelen.
Hasegawa: "We weten wat ons doel is, want anderen hebben dat al bereikt. We weten dat de meeste teams hetzelfde concept voor hun motoren gebruiken, maar we weten niet precies wat die oplossing is, of hoe het eruit moet zien. Dus we lopen achter qua prestaties. Maar we weten wat we willen en we weten hoe we moeten bereiken wat we willen. We richten ons op de verbrandingsmotor, brandstofverbruik, en alles waar we extra vermogen uit kunnen halen."
De Japanse motorleverancier is van plan vast te houden aan hetzelfde concept van de motor voor 2018 welke dit jaar is geïntroduceerd. De motor voor 2018 wordt gelijktijdig met die van 2017 ontwikkeld. Hasegawa gaf ook toe dat Honda de uitdaging van het huidige concept flink heeft onderschat, maar is blij met de progressie die gemaakt is.
"Wat betreft het concept, dat hebben we flink onderschat. Hoewel het wat tijd heeft gekost ons te stabiliseren, denk ik dat we nu weten wat het probleem was. We hebben niet genoeg tijd gehad om ons voor te bereiden. Kennelijk is één jaar daarvoor niet genoeg. Toch waren we al begonnen met deze motor in mei 2016. Theoretisch gezien hebben we flink vooruitgang geboekt, maar we hebben nog heel wat stappen te doen voordat we de kop in kunnen halen", aldus de Japanner.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Zal waarschijnlijk eerst Toro Rosso Honda gaan worden om te kijken hoe dat gaat. Red Bull zal niet zomaar een motor nemen waar nog veel vraagtekens bij zijn.
De betrouwbaarheid leek vorig jaar ook zo goed als opgelost maar gign begin van dit jaar weer compleet mis. Dat het nu beter gaat wil dus nog niets zeggen over de komende jaren.
Vergeet niet dat de motor van 2016 gebaseerd was op die van 2015. Net als dat de motor van 2018 gebaseerd zal zijn op die van 2017. Maar de motor van dit jaar is compleet nieuw. Ik denk - en hoop - dat Honda volgend jaar een stuk beter zal zijn dan dit jaar. Maar ze zullen hard moeten werken om de motor te verbeteren tot het niveau van Ferrari en Mercedes!
Ik hoop van harte dat Honda de progressie voort kan zetten. Ook hoop ik dat ze een tweede team van motoren kunnen gaan voorzien. Wat mij betreft mag dat RBR zijn, omdat de Hinda motor het betrouwbaarheidsprobleem inmiddels boven water lijkt te hebben. In mijn ogen een supervette combi: RED BULL - HONDA.