Menu
©
Nieuws

Problemen windtunnel oorzaak slechte start seizoen Red Bull

5 reacties | 2817x gelezen
11-08-2017 11:13

EvDelft | Red Bull denkt dat de langzame start met de nieuwe reglementen voor 2017 te maken heeft met het feit dat de bredere auto's de prestaties van de windtunnel beïnvloedden.

Bron: MotorSport.com

Ondanks de voorspellingen dat de grote veranderingen op ærodynamisch gebied Red Bull in de kaart zouden spelen en voor het eerst sinds 2013 weer een gooi zou kunnen doen naar de titel, is het Oostenrijkse team afgegleden naar de derde plek in het kampioenschap.

Red Bull vond uit dat onderdelen op de auto niet werkten op de baan zoals dat in de fabriek en windtunnel was voorspeld. Hoewel Horner in juni liet weten dat het probleem is opgelost, heeft hij wel voor een initiële achterstand gezorgd.

Horner: "We begonnen met een achterstand. De informatie die we uit de fabriek hadden, klopte niet met wat er op de baan gebeurde. Kennelijk was het de windtunnel die ons op het verkeerde been zette. De afmetingen van het model, de maat van de banden in de tunnel, dat gaf ons afwijkende resultaten, terwijl gewoonlijk de windtunnel juist heel betrouwbaar was. We hebben nu een afwijking in informatie tussen de CFD-computers, de windtunnel en dat wat er op de baan gebeurt."

"Het grootste probleem dat we hadden, was dat de auto opeens een stuk breder was, groter, en meer een blokkade was in de tunnel. Onze specifieke windtunnel was daar erg gevoelig voor. We hadden opeens problemen die we nog nooit gehad hadden. Het heeft ons ongeveer twee maanden gekost voordat we het konden oplossen. En toen nog eens 10 weken voordat we konden inlopen. Natuurlijk werkten we keihard en probeerden we de verloren grond terug te winnen, maar de rest staat ook niet stil...", ging de teambaas verder.

Red Bull koos voor een auto met weinig zuiging als basis voor het begin van het seizoen. Dit in tegenstelling tot de vorige auto's, waarbij de kracht juist lag in de relatief hoge snelheid in de bochten. Dat kostte snelheid op het rechte stuk. Horner liet weten dat Red Bull dat het vast heeft kunnen houden aan de filosofie van de nieuwe auto, ondanks alle veranderingen die zijn doorgevoerd.

"De wielbasis, het fundamentele concept van de auto, is gelijk. Het gaat meer over hoe het ontwikkeld is. Het is de richting van de evolutie die is veranderd en dat is goed geweest voor de prestaties van de auto", liet Horner weten.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;