5 reacties | 2081x gelezen
09-08-2017 00:01
EvDelft | De beslissing van de FIA om de halo te verplichten per 2018, ondanks de tegenstand van de teams, zorgde voor wereldwijde verontwaardiging bij de fans en coureurs. Laurent Mekies, directeur veiligheid van de FIA, legt uit waarom de halo wel veilig is.
Bron: AutoSport.com
5. De halo is niet sterk genoeg voor herhaald gebruik.
Copyright van deze foto ligt bij Autosport.com
In de tests die de FIA uitvoerde is er geen moment geweest waarbij het idee speelde dat de halo wellicht had moeten worden verwijderd na een ongeluk, hoewel de mogelijkheid daartoe wel bestaat.
Mekies: "We zijn er zeker van dat er niet één scenario is waarbij de halo volledig vervormd over het hoofd van de coureur wordt en waarbij die moet worden verwijderd. Ten eerste, als dat gebeurd is, is het maar goed dat de halo er was, want je kunt je voorstellen wat er anders met de coureur gebeurd zou zijn. En ten tweede hebben we een mechanisme ontwikkeld dat in de medische auto past en dat de halo van de wagen los kan knippen."
Tests hebben laten zien dat de centrale pilaar in 2 seconden losgemaakt kan worden, en de beide zijkanten in 5 seconden elk.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties