Zes mythes over de halo ontkracht [deel 1 - veiligheid">
6 reacties | 2227x gelezen
05-08-2017 00:01
EvDelft | De beslissing van de FIA om de halo te verplichten per 2018, ondanks de tegenstand van de teams, zorgde voor wereldwijde verontwaardiging bij de fans en coureurs. Laurent Mekies, directeur veiligheid van de FIA, legt uit waarom de halo wel veilig is.
1. Het is niet veilig genoeg om een verschil te maken.
Laurent Mekies, directeur veiligheid van de FIA, was degene die jaren werk in onderzoek voor de halo heeft gedaan. Tijdens het weekeinde van de Grote Prijs van Hongarije, beantwoordde hij enkele belangrijke vragen die de tegenstanders hebben over de halo. Volgens Mekies is het uitgangspunt geweest dat een rondvliegend wiel de halo met 225 km/u raakt en dat de halo dat dan overleeft. Dat is, aldus Mekies, het belangrijkste geweest in de ontwikkeling van de halo.
Maar de FIA heeft drie verschillende scenario's getest: een botsing tussen twee auto's, contact tussen de auto en de omgeving en externe factoren zoals wielen en puin.
Hier is een directe link voor de mensen waarbij het filmpje niet goed werkt via het frame hieronder.
Er werd gekeken naar ongelukken uit het verleden, vooral uit de Formule 1, maar ook uit andere series, om te analyseren wat de halo voor verschil had kunnen maken. Één van de ongelukken die werd nagebootst was het ongeluk van Romain Grosjean tijdens de Grote Prijs van België, 2012, toen zijn Lotus over de Ferrari van Fernando Alonso en de McLaren van Lewis Hamilton vloog. Ook het ongeluk op Spa-Francorchamps met Luciano Burti, die na contact met de Jaguar van Eddie Irvine onder de bandenstapels terecht kwam, in 2001, werd nagebootst. Tevens werd het ongeluk uit 2008 met Heikki Kovalainnen tijdens de Grote Prijs van Spanje, waarbij hij over de vangrails rolde, nagebootst. Een voorbeeld van een ongeluk uit een andere klasse was het ongeluk van EJ Viso uit de GP2 in 2007 op Magny Cours. Zelfs het ongeluk tussen Jenson Button en Pascal Wehrlein tijdens de Grote Prijs van Monaco dit jaar werd geanalyseerd, waarbij de Sauber ondersteboven tegen de vangrails kwam te liggen.
Mekies: "We hebben een 'wat als' analyse uitgevoerd."
Copyright van deze foto ligt bij Autosport.com
"We hebben de halo op de auto gemonteerd en de ongelukken nagespeeld. We hebben niet alleen geprobeerd dat ene ongeluk te doen, maar ook variaties erop. We hebben gekeken naar 5 cm hoger, 10 cm hoger, 5 cm meer naar rechts, enzovoorts. Uiteindelijk kwamen we met een antwoord dat 'positief', 'neutraal' of 'negatief' was. Het aantal scenario's dat positief uitpakte met bescherming van de halo was overweldigend. Het aantal ongelukken waarbij de halo neutraal of zelfs een negatieve invloed had, was maar klein", aldus Mekies.
Alle zaken die de FIA tijdens de presentatie gedetailleerd liet zien aan de media waren dan wel positief, enigszins positief of neutraal. Het ongeluk van Jules Bianchi tijdens de Grote Prijs van Japan, 2014, was één van de weinige ongelukken waarbij de halo 'neutraal' zou zijn geweest. Geen van de uitkomsten, aldus de FIA, was negatief, hoewel de overkoepelende instantie toegeeft natuurlijk nooit een ongeluk te kunnen voorkomen waarbij de halo hindert in plaats van helpt.
Copyright van deze foto ligt bij Autosport.com
Ook heeft de FIA vastgesteld dat de halo een positief effect had gehad in de gevallen van de fatale ongelukken van Justin Wilson en Henry Surtees.
Wel geeft de FIA toe dat het geen complete bescherming kan bieden tegen kleinere rondvliegende objecten, zoals de springveer uit de Brawn van Rubens Barrichello, die tijdens de Grote Prijs van Hongarije 2009 tegen het hoofd van Felipe Massa sloeg. Maar test hebben aangegeven dat de aanwezigheid van de halo wel degelijk een positieve invloed heeft op de kansen van de coureurs, zelfs in dit soort situaties.
Mekies: "We hebben mathematische studies gedaan waarbij en een spelletje speelden van het gooien van kleine objecten naar de halo, onder allerlei verschillende hoeken, en vanuit verschillende posities. Statistisch gezien, als je een structuur voor de coureur plaatst, zal je de bescherming verhogen om dat altijd een deel door die structuur wordt tegengehouden."