Menu
© Red Bull
Achtergrond

De vloer van Ferrari en de voorvleugel van Red Bull

5 reacties | 8541x gelezen
25-07-2017 09:12

EvDelft | De Formule 1 is al langere tijd bekend om het feit dat de grenzen van de reglementen worden opgezocht, en dat geldt ook voor flexibele onderdelen op de auto.

Bron: MotorSport.com

Dat levert veel voordelen op, zoals extra stroomlijning op de rechte stukken zodat er minder wervelingen achter de auto zijn terwijl in de bochten meer neerwaartse druk is. Ook dit jaar levert geen uitzonderingen op. Het meest recente voorbeeld is de vloer van Ferrari, die op een aantal plaatsen leek te zakken zodat er meer neerwaartse druk zou ontstaan (voor het complete artikel hierover: zie hier).

Er werd gesuggereerd dat Ferrari hiermee probeerde de luchtstroom naar de diffuser te verbeteren, waardoor er meer neerwaartse druk werd gegenereerd, zonder dat er meer wervelingen achter de auto worden gegenereerd, wat een nadeel is omdat dat de auto 'achteruit trekt'. Voorafgaand aan de Grote Prijs van Azerbeidzjan werd Ferrari opgelegd de vloer te veranderen om deze sterker te maken. Nieuwe metalen versterkingen voorkomen nu dat de vloer gaat flexen.

Één van de gevolgen hiervan, was goed te zien tijdens de Grote Prijs van Groot-Brittannië. Dat is een circuit met veel snelle bochten. Ferrari moest daar de vleugels onder een hogere hoek afstellen om zo het verlies aan neerwaartse druk te compenseren. Daardoor had Ferrari opeens moeite met het bijhouden van Mercedes op de rechte stukken.


Foto afkomstig van MotorSport.com, copyright: Sutton Images

Maar nu Ferrari de vloer van haar auto's heeft aangepast, kijken de overige teams niet meer met argusogen naar de SF70H. De aandacht is nu verschoten naar wat slimmigheden die Red Bull liet zien op Silverstone op haar voorvleugel. Het is algemeen bekend dat de voorvleugel van Red Bull tijdens het begin van het seizoen een verkeerd ontwerp had. Het Oostenrijkse team had geprobeerd een ontwerp te maken waarbij wel neerwaartse druk werd gegenereerd, maar geen wervelingen. Het idee erachter was, dat er ondanks het gebrek aan vermogen toch een hogere topsnelheid mogelijk was, om zo Ferrari en Red Bull bij te kunnen houden.

Echter, Red Bull kwam er achter dat deze aanpak niet goed was en wederom is Adrian Newey gevraagd te kijken naar de RB13. Red Bull heeft sinds die tijd flinke vooruitgang geboekt. Gedeeltelijk door het invoeren van onderdelen die simpelweg meer neerwaartse druk leveren. Echter, de andere teams kijken nu met overmatige interesse naar de nieuwe voorvleugel.

Deze interesse kwam naar boven door foto's van de RB13 die laten zien dat de kleine gewelfde binnenkant van de eindplaten op hoge snelheid naar beneden lijken te buigen.


Foto afkomstig van MotorSport.com, copyright: Sutton Images

Deze lage hoek staat in contrast met de situatie wanneer de auto in langzame bochten rijdt, of in de pits staat. Dan is het betreffende onderdeel meer horizontaal.


Foto afkomstig van MotorSport.com, copyright: Sutton Images

De vraag is natuurlijk of dit opzettelijk is gedaan om de prestaties van de auto te bevorderen. Als er goed wordt gekeken naar de afbeeldingen van Giorgio Piola, heeft de voorvleugel van de RB13 een extra flap. De nieuwe specificatie laat zes elementen zien aan de binnenkant, en acht aan de buitenkant.


Foto afkomstig van MotorSport.com, copyright: Sutton Images, foto door Giorgio Piolia

De nieuwe vleugel heeft een bepaald profiel en dan een apart paneel (zie de gele indicatie). Beide van deze elementen zijn stijf genoeg om alle tests van de FIA omtrent de flexibiliteit te kunnen doorstaan - dus de auto is legaal.


Foto afkomstig van MotorSport.com, copyright: Sutton Images, foto door Giorgio Piolia

Het is ook zichtbaar dat (bij de rode pijl) de hele vleugel in positie blijft, terwijl het element aan de zijkant naar beneden wordt gedrukt wanneer er meer druk op komt te staan als de auto op de baan rijdt. Dat lijkt een progressieve actie en het ziet ernaar uit dat een toename van de luchtstroom de voorvleugel meer verzegelt.

De andere teams hebben goed gekeken en dit kan twee dingen tot gevolg hebben. Ofwel de teams zullen het idee kopiëren, of er wordt een klacht ingediend bij de FIA omtrent flexibele onderdelen op de auto. Welke van de twee het gaat worden, weten we waarschijnlijk in Hongarije al.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;