9 reacties | 8829x gelezen
22-07-2017 06:14
EvDelft | De beslissing van Jean Todt om de halo per 2018 verplicht te stellen op alle Formule 1-auto's, is een duidelijk voorbeeld dat het nemen van rationele beslissingen een nieuw dieptepunt heeft bereikt.
Bron: TJ13.com
Zoals gisteren bericht, is er sterke oppositie tegen de halo van zowel de fans als de team. Echter, de FIA besloot zich daar niets van aan te trekken en duwde de halo door de strot van iedereen. Daarom heeft TJ13 besloten een lijstje te maken van 8 punten met geldige redenen om de halo niet te gebruiken. De laatste twee punten zijn van ondergetekende.
1. De halo zou het leven van Jules Bianchi nooit hebben gered. De onfortuinlijke dood van deze jonge Fransman is de hoofdreden geweest voor de FIA om de halo te ontwikkelen. De zorgen voor een vergelijkbaar incident heeft de FIA ertoe doen besluiten snel actie te ondernemen in plaats van goed na te denken.
2. Negen van de tien teams in de Formule 1 zijn tegen het gebruik van de halo. Alleen Ferrari heeft vóór gestemd. Er wordt gefluisterd dat Ferrari dat alleen gedaan heeft vanwege de ongelukken met Felipe Massa in 2009 en Jules Bianchi, die in het opleidingsprogramma van Ferrari zat.
3. De halo doet meer vragen rijzen dan dat het antwoorden geeft. Ja, het beschermt de coureur tegen grote rondvliegende objecten zoals een wiel - dat recht van voren komt. Maar losgeraakte wielen zijn een extreme zeldzaamheid in de Formule 1. Sterker nog, de kabels waarmee de wielen vast moeten blijven zitten aan de auto moeten per 2018 (nogmaals) worden versterkt. De halo zorgt echter potentieel voor veel nieuwe soorten ongelukken. Wat als een onderdeel - of een hele auto - aan de halo vast blijft zitten bij een ongeluk? Wat als kleine(re) onderdelen de halo raken en deze een nieuwe baan geven richting de keel of borst van de coureur? En hoe goed is het mogelijk voor een coureur bij een ongeluk uit de auto te klimmen?
4. Eau Rouge. Voormalig Formule 1-coureur Taki Inoue heeft foto's op Twitter gezet van een computersimulatie. Als je met zulk zicht (of beter: het gebrek eraan) op volle snelheid Eau Rouge in wilt duiken: veel succes.
5. Een zeer belangrijke reden voor de visuele verandering van de auto's was - inderdaad - de aanblik ervan. Behalve de T-vleugels en de haaienvin (hoewel er ook veel mensen zijn die de haaienvin wel degelijk mooi vinden) zien de auto's er inderdaad een stuk beter uit. En volgend jaar zit er een slipper op de auto gemonteerd.
6. In de meeste polls, ongeacht welk land, zijn de resultaten hetzelfde: 75%-80% van de fans is tegen de invoering van de halo.
7. In de komende jaren zullen alle éénzitters uitgevoerd worden met een halo. De Formule 1 is slechts het begin van de ellende.
8. Hoe zullen de fans reageren? Hoe wil de Formule 1 de fans vasthouden en wat gaat er gebeuren met de marketing? Hoe kunnen de coureurs als helden worden gezien als (a) je de coureur niet kunt zien en (b) de coureur in een kooi beschermd is tegen gevaar dat er wellicht nooit zal komen?
9. Volgens de reglementen van de FIA moet een coureur in geval van nood binnen 5 seconden uit de cockpit kunnen kruipen. Dat wordt heel erg lastig als je dan ook nog over een constructie heen moet springen die - staand op je stoeltje - bijna tot je heupen komt.
10. De coureur kan vanuit de cockpit met een halo de startlichten niet zien. Hoe denkt de FIA dit te gaan oplossen?
Hieronder is een filmpje - helaas in het Spaans gesproken - waarin heel duidelijk de nadelen voor de coureur wat betreft het uitzicht vanuit de cockpit zichtbaar maakt. Er zijn veel onboard beelden met een simulator gemaakt, en ook Eau Rouge komt aan bod.
Hier is een directe link voor de mensen waarbij het filmpje niet goed werkt via het frame hieronder.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties