Menu
©
Column

De HALO - de controverse

0 reacties | 1151x gelezen
22-07-2017 04:20

EvDelft | De beslissing van de FIA om de halo te introduceren per 2018 is zacht gezegd niet echt goed gevallen.

Bron: MotorSportMagazine.com

De implementatie van de aureool over het hoofd van de coureur, die de coureur moet beschermen tegen een impact van recht van voren, is - voorspelbaar - ontzettend impopulair bij de fans. En niet alleen bij de fans, maar ook bij de meeste teams. Helmut Marko en Niki Lauda voelen alsof het 'onding' door hun strot is geduwd.

De halo is een zichtbare reminder dat er veiligheid is, eentje die je niet over het hoofd ziet. De circuit zijn veiliger en veiliger geworden, de cockpit is vrijwel onverwoestbaar en de brandstofleidingen sluiten zichzelf af wanneer dat nodig is. Alles om de Formule 1 steriel te maken. Ja, de sport is veel en veel veiliger geworden in de afgelopen decennia. Echter, de veiligheid is vooral onzichtbaar aanwezig geweest voor het grote publiek - tot nu toe. Voor de fans was een Formule 1-auto nog altijd een Formule 1-auto in de essentie ervan. Maar de halo kun je niet over het hoofd zien. Recht in je gezicht, zo te zeggen. En in die bewoording: ook recht in het gezicht van de coureur. Letterlijk. Het gaat in tegen alles wat de Formule 1 altijd is geweest. Open wiel racen, en open cockpit racen, in de elementaire zin van het woord.

De halo is geopperd en ontworpen door de FIA. Slechts een enkele coureur is het met de ontwikkeling eens en steunt die. De overkoepelende instantie bevindt zich in een moeilijke positie in deze wereld waar alles wat fout gaat, een rechtszaak kan oproepen. Kijk maar naar de ouders van Jules Bianchi, die nog altijd (al dan niet terecht) van mening zijn dat hun zoon door de schuld van de FIA de dood heeft gevonden. De meest recente dodelijke ongelukken, veroorzaakt door hoofdletsel, zijn die van Bianchi (Formule 1), Henry Surtees (Formule 2) en Justin Wilson (IndyCars). En al deze drie ongelukken kwamen in een relatief korte periode. De FIA heeft daarop besloten een rigoureuze maatregel te treffen en heeft besloten de halo in te voeren. Overigens zijn er na Jules Bianchi geen ongelukken meer voorgekomen waarbij een halo enige toegevoegde waarde zou hebben. Het al dan niet minder visueel aanwezige windscherm, zoals door Red Bull ontworpen, en in aangepaste vorm onlangs door Sebastian Vettel op zijn Ferrari is uitgeprobeerd, gaven een gevoel van desoriëntatie na slechts één snelle ronde. Vettel liet weten duizelig te worden van het scherm voor zijn neus.

De teams waren - op een enkeling na - allemaal tegen de invoering van de halo. Ze zijn nu verplicht samen te werken met de FIA om het systeem zo goed mogelijk in het ontwerp van de auto te integreren en in een zo min mogelijk offensieve manier. Maar waarschijnlijk voor de eerste keer in de geschiedenis van de sport, zijn we nu aangekomen op een punt waar het volgende voorschot in veiligheid vrijwillig is gebleken. In het verleden, toen onderzoek de weg opende naar passieve veiligheid, gebeurde het doorvoeren van deze veiligheid zonder twijfels. Die twijfels zijn er nu wel - want de halo tast het concept van een open cockpit aan. En de grote vraag is: accepteren de fans het, of verdwijnen ze naar andere raceklassen?


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;