6 reacties | 2961x gelezen
21-07-2017 16:35
EvDelft | Yusuke Hasegawa, het hoofd van het Formule 1-project van Honda, heeft laten weten dat de problemen met de krachtbron niet alleen uit Japan komen, maar ook gedeeltelijk de verantwoording zijn van McLaren.
Bron: Crash.net
Volgens hem was de motor zeker geen goed ontwerp, maar waren er ook problemen om de krachtbron in de MCL32 te passen, waardoor er nieuwe, onvoorziene, problemen de kop op staken.
Honda had McLaren laten weten na twee slechte seizoenen, dat het voor 2017 een compleet nieuwe motor zou ontwerpen. Helaas voldeed de nieuwe motor totaal niet: deze was onbetrouwbaar en had te weinig vermogen. McLaren staat momenteel laatste in het kampioenschap voor constructeurs. Honda is hard bezig geweest - en is er nog steeds mee bezig - de motor te verbeteren en inmiddels is de derde verbetering - de spec 3 - doorgevoerd. Helaas is de motor nog steeds te zwak. Echter, Hasegawa heeft voor het eerst sinds de samenwerking in 2015 begon de schuld gedeeltelijk bij McLaren neergelegd.
Hasegawa: "We hebben wat tests uitgevoerd met een enkele cilinder en daarna hebben we getest met de echte motoren. Echter, toen we de motoren voor het eerst startten, merkten we dat die niet de levensduur en prestaties hadden welke we hadden verwacht. We vonden ook andere kleine problemen, welke we hebben aangepast. Daarna hebben we het volledige concept getest. Noem het de spec 0, want het was de originele motor. Voorafgaand aan de wintertest hebben we die op de testbank gezet. Op dat moment wisten we dat de motor niet genoeg vermogen leverde. Later, bij de wintertest in Barcelona, zagen we meer problemen, zoals die met de olietank. Dat was een probleem gerelateerd aan de auto, niet volledig van de motor alleen. Daarmee is het overigens niet minder belangrijk."
Terwijl de testbank de motorfabrikanten de mogelijkheid geeft de motor te testen, krijgen de klanten van de motorfabrikant specifieke informatie zodat die de auto om de motor heen kunnen ontwerpen. Gezien de unieke samenwerking die McLaren en Honda in de Formule 1 hebben, lijkt het erop dat de specificaties van Honda en McLaren niet volledig op elkaar aansluiten. Het grootste probleem bleek uiteindelijk de olietank te zijn, zoals op de eerste dag in Barcelona bleek. Die was niet bestand tegen de grote G-krachten waarmee een Formule 1-wagen te maken krijgt.
"Er zijn veel zaken die niet op een testbank getest kunnen worden. Het is dus niet meer dan normaal dat die in de auto voor het eerst worden uitgeprobeerd. De olietank is één van die dingen. We hebben tijdens de tests op de testbank wel een olietank, maar we kunnen de G-krachten niet simuleren, noch enige andere condities in een Formule 1-auto. Bij het ontwerp moeten we rekening houden met de vorm van de auto, maar soms wijkt er iets een klein beetje af en daarom hadden we problemen met de olietank", aldus Hasegawa.
"Het tweede grote probleem zijn de vibraties. De testbank is zwaar en een erg stijve constructie. Die creëert dus geen synchrone vibraties. Echter, in de auto - met de versnellingsbak en de banden - is de inertie veel lager. Lagere inertie betekent niet altijd dat er vibraties optreden, maar het is totaal anders dan de testbank en we hadden last van die vibraties in de auto. We weten dat er enige trillingen zijn, maar het was meer dan we verwacht hadden", legt de Japanner uit.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties