8 reacties | 7357x gelezen
13-07-2017 20:59
EvDelft | Sinds Valtteri Bottas tijdens de Grote Prijs van Spanje met een kapotte turbo uitviel, heeft hij meer punten dan elke andere coureur gescoord in de races die daarop volgden.
Bron: ESPN.co.uk
Van de mogelijke 100 punten (4 races, 25 punten voor een overwinning, red) scoorde Bottas er 73. Hij heeft door dat te doen zijn achterstand op Lewis Hamilton - zijn teamgenoot - met 20 punten verkleind van 35 naar 15.
Na de race in Barcelona dachten velen dat Bottas het hulpje zou worden van Lewis voor de rest van het seizoen, maar nu de pech naar de andere kant van de garage is gegaan, lijkt Bottas opeens een kandidaat voor de titel.
De eerste uitdaging voor de Fin zal zijn dat hij meer punten moet behalen dan zijn teamgenoot. Mercedes heeft gezworen geen partij te kiezen op dit moment, maar deze gelijkheid van kansen kan het team wel eens op gaan breken wanneer Sebastian Vettel een te grote voorsprong in punten weet op te bouwen.
Echter, in tegenstelling tot wat de punten suggereren, is Bottas dit jaar erg opgewassen tegen Lewis. Er vanuit gaande dat Bottas tijdens de Grote Prijs van Spanje derde had geworden, waar hij reed toen zijn turbo het opgaf, had hij nu net als Lewis 151 punten gehad. Een ex aequo, dus. In de kwalificatie is Bottas gemiddeld slechts 0"105 langzamer dan Hamilton en hij was in drie van de negen kwalificaties de snellere coureur van Mercedes. Natuurlijk is een groot deel van dat kleine verschil de danken aan de veertiende startplek van Lewis in Monaco (zonder dat was het verschil 0"256 geweest) maar de derde plek bij aanvang van die race van Bottas was alleen maar meer indrukwekkend daardoor.
Bovendien laat dit zien dat Bottas er is wanneer Hamilton het laat afweten - door welke reden dan ook. Kijk maar naar de Grote Prijs van Rusland, waar Hamilton de auto niet goed in balans wist te krijgen en Bottas de race wist te winnen. In Monaco hadden beide coureurs dezelfde afstelling voor hun Mercedes, maar Hamilton kon er minder goed mee omgaan dan Bottas. Dat leerde het team wel over de problemen met de ultra zachte banden en mede daardoor kon Mercedes daarna drie keer op rij op pole staan. Ten slotte was de nieuwste overwinning voor Bottas in Oostenrijk er eentje die Niki Lauda ertoe bracht te zeggen dat de Fin het weekeinde van Mercedes had gered.
De prestaties van Bottas van dit seizoen zijn vooral indrukwekkend als je je bedenkt wanneer hij van Williams naar Mercedes is gegaan. De uitdaging om je thuis te voelen in een ander team en in een andere auto moet niet onderschat worden en het feit dat Bottas zo snel is geïntegreerd in het team, zegt heel veel over de Fin. In minder dan zeven maanden heeft hij enorm veel geleerd en, cruciaal, laat hij weten dat hij nog steeds zichzelf kan verbeteren en doet dat ook.
Het lastigste voor Valtteri is nu het vinden van die extra tiende van een seconde per ronde in de kwalificatie, zodat hij ook regelmatig vóór zijn teamgenoot kan starten. Oostenrijk was een goede begin, maar Hamilton had een probleem gehad met zijn versnellingsbak en dus was zijn kwalificatie altijd al anders dan normaal. In de tweede kwalificatie zetten Bottas zijn snelste tijd op de super zachte banden, zodat hij op andere banden dan de rest van start kon gaan.
Had Lewis de straf voor het vervangen van de versnellingsbak niet gehad, had die waarschijnlijk ook de ultra zachte banden gebruikt. Dat zou betekenen dat Lewis een stuk dichter bij Valtteri zou hebben gestaan dan 0"173 achter zijn teamgenoot, en misschien wel ervoor. Dat wil niet zeggen dat Bottas de pole positie niet verdiend heeft, maar meer dat Hamilton waarschijnlijk in Silverstone goed zal presteren. Bottas moet zich voorbereiden op een zware dobber.
De komende twee races voor de zomerstop zullen cruciaal zijn voor Bottas waar het aankomt op zijn kansen voor een eventuele titel. Oostenrijk laat zien hoe snel dingen kunnen veranderen. Maar als Bottas ook een paar keer een tegenslag te verwerken krijgen, dan zal al het harde werk dat hij gedaan heeft tot op heden teniet zijn gedaan en wordt het heel moeilijk voor Mercedes om niet Lewis te steunen in zijn queeste voor de titel.
Natuurlijk moet Bottas niet alleen Hamilton voorbij streven in punten om kampioen te worden, maar hij heeft ook 35 punten achterstand op Sebastian Vettel. Veel daarvan zal afhangen van de relatieve prestaties van de Mercedes en de Ferrari in de rest van het seizoen. Maar het is ook belangrijk voor Valtteri om zo snel mogelijk binnen de 25 punten verschil te komen met Sebastian. Tot nog toe heeft Vettel elke raceronde die er te rijden valt ook daadwerkelijk gereden. Echter, Vettel heeft inmiddels zijn vierde MGU-H in zijn auto zitten en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij een straf krijgt van tien startplaatsen voor het inbouwen van de vijfde eenheid. Het is daarom logisch dat beide coureurs van Mercedes een kans hebben het verschil in punten flink te verkleinen en Bottas moet daar hard zijn best voor doen, omdat hij verder achter staat dan Lewis.
Valtteri Bottas heeft echter een enorm voordeel op beide rivalen voor de titel en dat is zijn mentaliteit. We hebben in de afgelopen 12 maanden al twee keer kennis kunnen maken met de ontvlambaarheid van Vettel. Hamilton is voor zijn prestaties altijd al afhankelijk geweest van zijn gemoedstoestand. Echter, Bottas laat weinig emoties zien en dat zou hem wel eens dat beetje voordeel kunnen verschaffen in zijn strijd tegen Vettel en Hamilton. In 2007 wist Kimi Räikkönen ook precies dat te doen, ten slotte. Als Bottas in de strijd kan blijven en in de laatste paar races van het seizoen inderdaad nog kans maakt op de titel, kan hij wel eens de verrassing van het jaar blijken. Ondertussen heeft Valtteri gezworen dat niet aan de titel denkt maar alleen per race de beste resultaten wil behalen.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties