7 reacties | 2302x gelezen
06-07-2017 12:03
EvDelft | Het is inmiddels bijna twee weken geleden sinds Sebastian Vettel opzettelijk Lewis Hamilton aanreed. Voor het eerst sinds deze race zullen morgen beide coureurs weer op de baan te vinden zijn.
Bron: ESPN.com
Vettel kreeg voor zijn agressieve actie een verjaarscadeau en de FIA wil graag een streep zetten onder het incident. Echter, het gebrek aan straf naar aanleiding van de agressieve bewuste aanrijding, heeft veel mensen hun mening doen geven, niet alleen in het paddock.
Hoewel Vettel inmiddels op zijn website een officiële verontschuldiging heeft staan, moet Lewis formeel nog reageren op de hele zaak. Tot nu toe was de titelstrijd er eentje die gestreden werd met respect naar beiden toe, maar Bakoe zou wel eens een vete hebben kunnen ontketend a la Alain Prost versus Ayrton Senna. Het is zeker niet ondenkbaar dat Hamilton geen verjaardagscadeau heeft voor zijn Duitse collega van Ferrari.
Hoewel de zaak door de FIA als afgedaan wordt gezien, richten alle ogen zich nu op het hervatten van de strijd op de baan. Een strijd, die twee weken geleden een nieuwe dimensie kreeg.
Sebastian Vettel, die de tussenstand van het kampioenschap voor coureurs leidt met 14 punten voorsprong op Lewis Hamilton, zal in Oostenrijk het toonbeeld van braafheid moeten zijn. Mocht hij het komende weekeinde 3 strafpunten verzamelen op zijn superlicentie, dan zal hij de Grote Prijs van Groot-Brittannië niet mogen rijden, omdat hij dan 12 strafpunten heeft. Hamilton aan de andere kant ziet zichzelf weer betrokken bij een inhaalrace op zijn tegenstander voor de titel, nadat hij in Azerbeidzjan achter Vettel finishte.
Mercedes heeft veel succes gekend in Oostenrijk, met drie opeenvolgende overwinningen sinds in 2014 het circuit terugkeerde op de kalender. Het is op drie na het kortste circuit op de kalender (alleen Brazilië, Mexico en Monaco zijn korter) en een rondje op de Red Bull Ring duurt niet langer dan 68 seconden. Het is een snel circuit. Dus, in elk geval theoretisch, moet dit circuit goed passen bij Mercedes, gezien de langere wielbasis van de W08.
Bovendien biedt Oostenrijk een kans om te zien of de problemen die Mercedes ondervindt met de ultra zachte banden eindelijk zijn opgelost. Deze problemen zorgden er onder andere in Monaco voor dat Lewis veel punten verspeelde op Vettel, maar ook in Rusland en Canada had Mercedes - met name Lewis - veel problemen met de banden met de paarse markering. Ferrari heeft daar minder tot geen last van, waardoor het voordeel van de langere wielbasis van Mercedes wel eens niet zo groot kan zijn als ze in Brackley hopen.
Alles bij elkaar genomen zal het komende raceweekeinde interessant genoeg zijn, vooral ook omdat de pers ongetwijfeld over elkaar heen zal vallen om Lewis naar zijn mening te vragen over de hoorzitting van afgelopen maandag.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties