Menu
© Mercedes
Nieuws

Ross Brawn kijkt wat hij kan doen voor eventuele nieuwe motorleveranciers

1 reactie | 1433x gelezen
04-07-2017 19:06

EvDelft | Ross Brawn zegt dat hij wellicht gaat voorstellen de reglementen open te breken om nieuwe motorleveranciers te helpen. Hij zegt dit met in het achterhoofd de problemen die Honda al drie jaar lang plagen.

Bron: AutoSport.com

De FIA liet eerder weten dat de motoren van Mercedes, Ferrari en Renault niet meer dan een verschil van 0,3 seconden per ronde op elkaar hebben. Red Bull is het daar niet mee eens en zegt dat de methode die wordt gebruikt om dat verschil te berekenen niet klopt.

Echter, de vierde motorleverancier is Honda, en hoewel het dit jaar het derde jaar is dat Honda in de Formule 1 meedoet, heeft de Japanse fabrikant nog altijd problemen om de andere teams bij te houden. Brawn heeft onlangs laten weten dat de Formule 1 Honda moet helpen als die daarom vraagt, om zo uit de problemen te komen waarin ze verkeren. Hij gaat er vanuit dat de reglementen wellicht een beetje aangepast moeten worden om nieuwe motorleveranciers het minder moeilijk te maken.

Brawn: "Onder de reglementen voor ná 2020 zullen we moeten overwegen de nieuwe motorleveranciers die na een bepaalde datum starten, meer vrijheid te geven en meer steun. Als je terugdenkt aan het systeem met de tokens, zou bijvoorbeeld een nieuwe leverancier meer tokens moeten krijgen voor de eerste paar jaar. Er zijn genoeg slimme mensen in de Formule 1 die daarbij kunnen helpen."

Ross Brawn zegt dat de Formule 1 Honda moet helpen als het daarom vraagt, vooropgesteld dat er geen 'valse competitie' zal plaatsvinden: "We kunnen niet een speciaal reglement maken voor Honda. Ik stel ook niet voor dat ik Honda ga vertellen hoe ze een motor moeten maken. Maar als wij als Formule 1 Honda kunnen helpen hun doelen te bereiken, moeten we dat doen. Als Honda ons zou benaderen en om hulp vraagt, en wij zijn in staat die hulp te bieden, moeten we dat doen. Maar er mag geen oneerlijke competitie plaatsvinden."

De voormalig teameigenaar is van mening dat de motoren het onderscheid moeten maken in de Formule 1, maar is ook van mening dat de technologie zó complex is geworden, dat nieuwe kandidaten zich weigeren te melden. Ross: "In de tijd van de oude Cosworth V8, was de motor niets meer dan iets dat zich tussen de coureur en de versnellingsbak bevond. Bijna iedereen had dezelfde motor. Ik denk niet dat dat veel waarde toevoegde aan de Formule 1, want er moet ook verschil zijn. Maar het moet ook weer niet te groot worden. Het moet geen dominante factor zijn. Daarom moeten we een balans vinden. Als het te lang mis gaat, worden mensen gefrustreerd."

"Als je zien waar we tegenwoordig zijn, is er een enorme katalysator voor het controleren van de reglementen, het behouden van prestatieverschillen en mensen die beschikbaar zijn. De huidige motoren zijn geweldige staaltjes van techniek, maar helaas - zoals Honda bewijst - kun je als nieuwkomer bijna niet meekomen. We moeten het natuurlijk ook niet te makkelijk maken, maar we moeten er wel voor zorgen dat nieuwe motorfabrikanten de stap durven zetten, redelijk werk leveren, en binnen drie jaar competitief kunnen zijn", aldus Brawn.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Addy B
Senior Member

Tsja...

Ross Brawn...

Het is wel jammer dat een man met zijn staat van dienst, in staat is om dergelijke onzin te verkopen.
Zou het te maken hebben met het feit dat zijn team (Brawn GP)
het oude Honda Racing team was, en dat later Brawn GP veranderde in Mercedes?

"In de tijd van de oude Cosworth V8, was de motor niets meer dan iets dat zich tussen de coureur en de versnellingsbak bevond.
Bijna iedereen had dezelfde motor.
Ik denk niet dat dat veel waarde toevoegde aan de Formule 1, want er moet ook verschil zijn."

Duidelijk een geval van een "expert" die schijnbaar de historie van F1 niet zo goed kent.
De Cosworth V8 maakte zijn debut in 1967, tijdens de tweede GP van het seizoen,
en zou tot en met 1982 de toon zetten.
Niet voor niets was dat een van de meest interesante periodes uit de F1.

In die 16 jaar wonnen er 12 coureurs een titel, met 8 verschillende teams.

In 1983 begon het "Turbo" tijdperk, wat maar 6 jaar duurde.
Die 6 jaar leverde 4 wereld kampioenen, met 3 verschillende teams.

1989 tot 1994 was het tijdperk van de 3.5L motoren.
In 6 jaar tijd, 4 wereld kampioenen, met 3 teams.

1995 tot 2005 werden er 3.0L motoren gebruikt.
In 11 jaar; 5 wereld kampioenen, met 5 teams.

2006 tot 2013; 2.4L
In 8 jaar; 5 wereld kampioenen, met 5 teams.

2014 tot heden; Hybrid's.
In de afgelopen 3 jaar hadden we 2 verschillende kampioenen van hetzelfde team.

Na het "Cosworth" tijdperk is er geen motor leverancier meer geweest,
wat aan zoveel teams exact dezelfde motor leverde,
en we kunnen dus wel concluderen dat het hebben van een "standaard" motor eigenlijk helemaal niet zo slecht is.

In de Cosworth periode was er niet een coureur die twee keer achter elkaar kampioen werd.
Ook was er niet een team wat twee keer achter elkaar won met zijn coureur.

Persoonlijk denk ik dat dit de toegevoegde waarde van de Cosworth was.
Je wist nooit wie er wereldkampioen werd.
Het resultaat was sterk afhankelijk van de combinatie; team en coureur.

"De huidige motoren zijn geweldige staaltjes van techniek,
maar helaas - zoals Honda bewijst - kun je als nieuwkomer bijna niet meekomen.
We moeten het natuurlijk ook niet te makkelijk maken,
maar we moeten er wel voor zorgen dat nieuwe motorfabrikanten de stap durven zetten,
redelijk werk leveren, en binnen drie jaar competitief kunnen zijn"

Dat kan dus vrij makkelijk Mijnheer Brawn.

Afstappen van die belachelijke dure techniek... of die techiek compleet transparant maken.

Het "vastleggen" van een motor specificatie voor een jaartje of 10,
zodat het weer interesant kan worden voor een fabrikant om een "produktie lijn" op te starten.

Dat zou alvast een mooi begin zijn.
Maar of Mijnheer Brawn (met zijn Honda/Mercedes achtergrond) het hier eens mee zal zijn,
is nog maar de vraag.

0 04-07-2017 23:50:05
;