6 reacties | 2411x gelezen
04-07-2017 19:06
EvDelft | Ross Brawn zegt dat hij wellicht gaat voorstellen de reglementen open te breken om nieuwe motorleveranciers te helpen. Hij zegt dit met in het achterhoofd de problemen die Honda al drie jaar lang plagen.
Bron: AutoSport.com
De FIA liet eerder weten dat de motoren van Mercedes, Ferrari en Renault niet meer dan een verschil van 0,3 seconden per ronde op elkaar hebben. Red Bull is het daar niet mee eens en zegt dat de methode die wordt gebruikt om dat verschil te berekenen niet klopt.
Echter, de vierde motorleverancier is Honda, en hoewel het dit jaar het derde jaar is dat Honda in de Formule 1 meedoet, heeft de Japanse fabrikant nog altijd problemen om de andere teams bij te houden. Brawn heeft onlangs laten weten dat de Formule 1 Honda moet helpen als die daarom vraagt, om zo uit de problemen te komen waarin ze verkeren. Hij gaat er vanuit dat de reglementen wellicht een beetje aangepast moeten worden om nieuwe motorleveranciers het minder moeilijk te maken.
Brawn: "Onder de reglementen voor ná 2020 zullen we moeten overwegen de nieuwe motorleveranciers die na een bepaalde datum starten, meer vrijheid te geven en meer steun. Als je terugdenkt aan het systeem met de tokens, zou bijvoorbeeld een nieuwe leverancier meer tokens moeten krijgen voor de eerste paar jaar. Er zijn genoeg slimme mensen in de Formule 1 die daarbij kunnen helpen."
Ross Brawn zegt dat de Formule 1 Honda moet helpen als het daarom vraagt, vooropgesteld dat er geen 'valse competitie' zal plaatsvinden: "We kunnen niet een speciaal reglement maken voor Honda. Ik stel ook niet voor dat ik Honda ga vertellen hoe ze een motor moeten maken. Maar als wij als Formule 1 Honda kunnen helpen hun doelen te bereiken, moeten we dat doen. Als Honda ons zou benaderen en om hulp vraagt, en wij zijn in staat die hulp te bieden, moeten we dat doen. Maar er mag geen oneerlijke competitie plaatsvinden."
De voormalig teameigenaar is van mening dat de motoren het onderscheid moeten maken in de Formule 1, maar is ook van mening dat de technologie zó complex is geworden, dat nieuwe kandidaten zich weigeren te melden. Ross: "In de tijd van de oude Cosworth V8, was de motor niets meer dan iets dat zich tussen de coureur en de versnellingsbak bevond. Bijna iedereen had dezelfde motor. Ik denk niet dat dat veel waarde toevoegde aan de Formule 1, want er moet ook verschil zijn. Maar het moet ook weer niet te groot worden. Het moet geen dominante factor zijn. Daarom moeten we een balans vinden. Als het te lang mis gaat, worden mensen gefrustreerd."
"Als je zien waar we tegenwoordig zijn, is er een enorme katalysator voor het controleren van de reglementen, het behouden van prestatieverschillen en mensen die beschikbaar zijn. De huidige motoren zijn geweldige staaltjes van techniek, maar helaas - zoals Honda bewijst - kun je als nieuwkomer bijna niet meekomen. We moeten het natuurlijk ook niet te makkelijk maken, maar we moeten er wel voor zorgen dat nieuwe motorfabrikanten de stap durven zetten, redelijk werk leveren, en binnen drie jaar competitief kunnen zijn", aldus Brawn.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties