0 reacties | 1419x gelezen
15-06-2017 12:29
EvDelft | De FIA is nog altijd hard op zoek naar het invoeren van extra beveiliging voor het hoofd van de coureur en wil dat dat per 2018 gaat gebeuren.
Bron: PitPass.com
In eerste instantie leek het erop dat de HALO de voorkeur zou krijgen als hoofdbescherming, maar op het laatste moment is dat idee aan de kant geschoven en is het windscherm geïntroduceerd.
Hoewel dat windscherm nog niet in het openbaar is verschenen, zijn er wel geruchten. Vooral dat het oorspronkelijke idee ervan afkomstig is van Red Bull. Dat scherm werd vanwege een gebrek aan informatie echter aan de kant geschoven.
Het Duitse blad Auto Motor und Sport beweert dat Ferrari de eerste is die het nieuwe idee gaat uitproberen, en wel volgende maand. Tijdens de eerste vrije training voor de Grote Prijs van Engeland, op Silverstone, wordt naar verluidt door het Italiaanse team getest met het windscherm. De andere teams zullen - aldus het artikel - pas in Monza met het scherm verschijnen.
Sinds de Strategie Groep zich achter het idee van het windscherm heeft geschaard, hebben verschillende teams hun zorgen geuit over het uitblijven van tests voor het scherm. Dit scherm beïnvloedt namelijk de luchtstroom over de auto richting de achtervleugel en, zeer belangrijk, de luchtinlaat voor de motor en de intercoolers. Door het uitstellen van de tests, wordt ook het bouwen van de auto's voor volgend jaar uitgesteld.
Andy Green, technisch directeur van Force India, liet weten: "We hebben wat vroege modellen. We bekijken hoe we dit kunnen integreren in het chassis voor volgend jaar. Er zijn echter ontzettend veel vraagtekens. Er is veel werk te doen in de tijd die we gekregen hebben. We moeten dus verstandige beslissingen nemen."
"Als je naar de deadline kijkt, is het ontwerp voor de monocoque gewoonlijk klaar aan het einde van juli, hooguit begin augustus. De belangrijkste vraag is of we het scherm moeten integreren in de cockpit of er later apart op moeten schroeven. Dat heeft invloed op de integriteit van de hele structuur. We moeten dus meer gedetailleerde informatie hebben", aldus Jorg Zander van Sauber.
En Paul Monaghan van Red Bull liet weten: "We gaan een heel krap schema krijgen voor de RB14. Het onderzoek naar de functionaliteit en de bescherming moet nog gebeuren, en dan moet het ding nog worden geïntegreerd in het ontwerp. Dat maakt het allemaal erg lastig. Elke verandering in het ontwerp van het windscherm heeft namelijk invloed op het chassis en als je je cockpit al klaar hebt, kan dat leiden tot vervelende situaties."
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties