5 reacties | 1722x gelezen
11-06-2017 22:57
bvonk | Lewis Hamilton heeft zijn titelkansen nieuw leven ingeblazen met een overwinning tijdens de Grote Prijs van Canada. Hij wist een vroege aanval van Max Verstappen af te slaan en leidde alle 70 ronden op het circuit Gilles Villeneuve.
Bron: F1i.com
Uiteindelijk finishte hij 20 seconden vóór zijn teamgenoot Valtteri Bottas, waarmee de eerste dubbelzege voor Mercedes van 2017 een feit is. Daniel Ricciardo werd derde voor Red Bull. Voor Sebastian Vettel was de dag heel wat minder glorieus. Hij liep bij de start schade op aan zijn voorvleugel en moest een vroege pitstop maken. Hij wist met een vierde plek de schade beperkt te houden. Zijn leiding in het kampioenschap is nu nog 12 punten.
Force India scoorde met beide auto's punten en werd vijfde (Sergio Pérez) en zesde (Esteban Ocon). Kimi Räikkönen had remproblemen maar wist de race op de zevende plek uit te rijden, vóór de Renault van Nico Hülkeberg. Een verrassende Lance Stroll behaalde met een negende plek zijn eerste punten van het seizoen. Romain Grosjean werd tiende.
Tijdens de kwalificatie zette Lewis Hamilton een nieuw baanrecord neer. Hij had een goede start vanaf de eerste startplek en wist in de eerste bocht de leiding vast te houden. Echter, de grote ster van de start was ongetwijfeld Max Verstappen, die van de vijfde startplek naar de tweede positie ging in de eerste bocht.
Halverwege het veld ging het minder goed, doen Romain Grosjean de Toro Rosso van Carlos Sainz in de tweede bocht in de rondte tikte. Sainz had zijn auto niet meer onder controle en tikte Felipe Massa van de baan en diens Williams eindigde in de vangrails. Meteen kwam de safetycar de baan op zodat de twee auto's konden worden opgeruimd, terwijl Grosjean een nieuwe voorvleugel ging halen.
Bij de herstart kon Hamilton een vastberaden Max Verstappen maar net afweren. Bottas probeerde ondertussen de jonge Nederlander in te halen, maar moest zich tevreden stellen met een derde positie, vóór Vettel, Ricciardo, Pérez en Räikkönen. Echter, toen de auto's op snelheid kwamen, bleek de voorvleugel van Vettel uit elkaar te vallen, als gevolg van contact tussen hem en de Red Bull van Verstappen in de eerste bocht. Ook Vettel moest een nieuwe voorvleugel halen. Daardoor kwam hij als laatste de baan weer op.
De spectaculaire start van Verstappen kwam in ronde 11 ten einde toen de accu's van de RB13 het opgaven. Hij rolde op het gras uit bij het uitkomen van bocht 2, en de auto werd opgehaald onder de virtuele safetycar. Toen de race werd herstart, werd Stoffel Vandoorne ingehaald door Kevin Magnussen, Lance Stroll én Nico Hülkeberg, waardoor de coureur van McLaren wegviel uit de top tien.
Räikkönen, die problemen had met zijn auto, was de eerste van de kop van het veld die een geplande pitstop maakte, in ronde 18. Hij ging van ultrazachte banden naar de superzachte. Dat zorgde voor meer pitstops, waarbij Daniel Ricciardo en Sergio Pérez werden binnen geroepen. In tegenstelling tot de rest, werd Ricciardo op de zachte banden gezet. Het trio kwam achter de McLaren van Fernando Alonso de baan weer op, die vierde lag maar nog de pitstraat in moest. Het kostte hen overigens weinig moeite de McLaren op vermogen in te halen.
Mercedes besloot de bandenstrategie van haar coureurs te splitsen. Bottas werd in ronde 24 binnengehaald en kreeg de zachte banden ondergelegd, terwijl Hamilton in ronde 32 de superzachte banden kreeg. Hamilton had zijn pitstop uitgesteld om er zeker van te zijn dat hij tien seconden voorsprong zou hebben op zijn teamgenoot bij het uitkomen van de pitstraat. Bottas had een vergelijkbaar voordeel over Ricciardo, die door Pérez, Räikkönen en Ocon op de hielen werd gezeten.
Ondertussen had Vettel zich opgewerkt naar de zevende plek, vóór Fernando Alonso. Ferrari probeerde nog iets door Kimi in ronde 42 op de ultrazachte banden te zetten. Vettel weigerde dat in eerste instantie, maar besloot in ronde 49 toch binnen te komen. Daardoor reden de auto's van Ferrari nu achter de beide wagens van Force India. Vettel deed echter wat hij moest doen en kon hen - en zijn teamgenoot - in de resterende 20 ronden achter zich laten.
Echter, Kimi was niet het grootste probleem voor Vettel, want de Ferrari van de Fin kreeg een probleem met de remmen. Daardoor kon Sebastian er simpel langs en al snel zat hij in de versnellingsbak van Ocon, die het zwaar aan de stok had met zijn teamgenoot Pérez. Met nog vier ronden te gaan ging Ocon wijd in bocht 1, waardoor Vettel erlangs kon. Twee ronden later pakte hij de vierde plek af van Pérez in de laatste chicane.
Jolyon Palmer miste maar net de punten en kwam als elfde over de streep. Magnussen, die een straf kreeg omdat hij onder de virtuele safetycar had ingehaald, werd twaalfde. De Saubers van Marcus Ericsson en Pascal Wehrlein werden gesplitst door de McLaren van Vandoorne, die veertiende werd. Fernando Alonso viel vier ronden voor het einde van de race uit met onvermijdelijke motorproblemen.
De dag was een drukke maar treurige voor Daniil Kvyat. Zijn Toro Rosso viel stil op de startopstelling bij de formatieronde. Alle andere auto's waren hem voorbij voordat hij de wagen aan de praat kreeg. Zijn team vertelde hem - onterecht - dat hij zijn oude plek op de startopstelling mocht innemen. Dat kwam hem op een doorrijstraf te staan, en een straf van 10 seconden. Dat maakte allemaal echter weinig uit, omdat hij in ronde 54 uitviel.
GP Canada 2017 - Circuit Gilles-Villeneuve |
Pos | Nr | Coureur | Team | Ronden | Tijd | Punten |
1 | 44 | Lewis Hamilton | MERCEDES | 70 | 1:33:05.154 | 25 |
2 | 77 | Valtteri Bottas | MERCEDES | 70 | +19.783s | 18 |
3 | 3 | Daniel Ricciardo | RED BULL RACING TAG HEUER | 70 | +35.297s | 15 |
4 | 5 | Sebastian Vettel | FERRARI | 70 | +35.907s | 12 |
5 | 11 | Sergio Perez | FORCE INDIA MERCEDES | 70 | +40.476s | 10 |
6 | 31 | Esteban Ocon | FORCE INDIA MERCEDES | 70 | +40.716s | 8 |
7 | 7 | Kimi Räikkönen | FERRARI | 70 | +58.632s | 6 |
8 | 27 | Nico Hulkenberg | RENAULT | 70 | +60.374s | 4 |
9 | 18 | Lance Stroll | WILLIAMS MERCEDES | 69 | +1 lap | 2 |
10 | 8 | Romain Grosjean | HAAS FERRARI | 69 | +1 lap | 1 |
11 | 30 | Jolyon Palmer | RENAULT | 69 | +1 lap | 0 |
12 | 20 | Kevin Magnussen | HAAS FERRARI | 69 | +1 lap | 0 |
13 | 9 | Marcus Ericsson | SAUBER FERRARI | 69 | +1 lap | 0 |
14 | 2 | Stoffel Vandoorne | MCLAREN HONDA | 69 | +1 lap | 0 |
15 | 94 | Pascal Wehrlein | SAUBER FERRARI | 68 | +2 laps | 0 |
16 | 14 | Fernando Alonso | MCLAREN HONDA | 66 | DNF | 0 |
NC | 26 | Daniil Kvyat | TORO ROSSO | 54 | DNF | 0 |
NC | 33 | Max Verstappen | RED BULL RACING TAG HEUER | 10 | DNF | 0 |
NC | 19 | Felipe Massa | WILLIAMS MERCEDES | 0 | DNF | 0 |
NC | 55 | Carlos Sainz | TORO ROSSO | 0 | DNF | 0 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
wrr zwijn? die jongen geeft een steen goede prestatie neer gezet... wat is er toch aan de hand met Kimi,
die wagen van kimi geeft niet de kracht als de wagen van vettel.... dit is nu overduidelijk te zien.....vettel kwam van p19 terug naar 4 en voor kimi raar vind ik dat mochten de wagens hetzelfde zijn.... het is nu ook wel duidelijk dat er bij Ferrari team-orders zijn of denk je dat kimi zomaar die bocht mist om toevallig vettel voor te laten.
zeer mooi en strak gereden van de 2 force india wagen ........ toch heb ik nu heel gemende gevoelens over de races.... de ene keer is Mercedes oppermachtige en de andere keer Ferrari lijkt wel een spelletje om er meer spanning in te brengen!
Jazeker een zwijn; als je 3x op het podium komt als je 3x langzamer bent dan je teamgenoot.
Maar die valt uit of die heeft een inferieure strategie gekregen.
Dus ja, hij zwijnt al enige tijd, ja.
Voor de rest blijft het wel een leuke kerel natuurlijk en een goede coureur.
Max was wel voor hem geindigd denk ik,. Maar hij is toch maar mooi 2 ferraris voor gebleven. Gewoon goed gereden.
Ik was ook blij voor Stroll. HIj haalde zowaar allemaal autos in en wist Alonso 30 rondjes achter hem te houden. Eindelijk eens een prestatie waar hij trots op mag zijn. Hoop dat het hem wat vertrouwen geeft om wat dichter bij Massa te komen.
Vond Ocon ook heel sterk. Jammer dat Perez hem geen kans gunde. HIj was mischien wel aan RIC voorbij gekomen.
Ik wil niet kwaadspreken, maar zou de crew van Ricci de wagen van Max saboteren? Achter dat lachende gezicht van hem gaat een ernstige jongeman schuil, die vrouwen in het zwembad gooit. Ricci voelt de hete adem van Max branden in zijn nek en dat bevalt hem voor geen meter. In de top gebeuren wel vaker de meest ondenkbare zaken. Het is heel frappant, dat het Max overkomt. In het verleden kwamen ontelbaar veel sabotagepogingen aan het licht tussen teammaten. Dat wil ik en hij krijgt het niet: Senna...........
En Ricciardo voor de derde keer lucky! Wat een zwijn.