Menu
© Sauber
Achtergrond

Waarom de motorendeal tussen Sauber en Honda wel eens een hele goede zet kan zijn

8 reacties | 8057x gelezen
07-06-2017 17:14

vinner | Een donderslag bij heldere hemel was het niet, maar het deed wel enkele wenkbrauwen fronzen: de motoren-deal tussen Sauber en Honda. Met ingang van volgend seizoen ruilt Sauber de motoren van Ferrari in voor Honda krachtbronnen. Hiermee komt een einde aan een relatie die, met een onderbreking van enkele BMW jaren, sinds 1997 bestond tussen Ferrari en het kleine Zwitserse team. Met de huidige problemen bij Honda lijkt de overstap erg vreemd. De deal kan echter ook voordelen opleveren. De vraag is: wie hebben voordeel bij de deal tussen Sauber en Honda en wat is het voordeel?

Bron: Formule1nieuws.nl

Honda.
De partij die waarschijnlijk het meeste zal profiteren van de deal is de fabrikant zelf: Honda. Dat Honda moeite heeft om een degelijke en sterke motor te bouwen mag geen geheim zijn. De motoren zijn onbetrouwbaar en bovendien langzaam. Honda komt flink tekort op Mercedes, Ferrari en Renault. Het verbeteren van de motoren is een lang traject. Hierbij is het ook van belang om nieuwe onderdelen te testen. Met de beperkte testmogelijkheden is dit lastig. Natuurlijk kunnen de motoren op een testbank worden getest, maar Honda wil ook graag data hebben van gebruik op een circuit. Door een tweede team van motoren te voorzien krijgt Honda in één klap twee keer zoveel data binnen. Dit is natuurlijk ontzettend belangrijk om de motor te kunnen verbeteren.

De geruchten dat McLaren klaar is met Honda en terug wil naar Mercedes werden de laatste tijd steeds heviger. Mocht dit inderdaad gebeuren, zou dat een ramp voor Honda zijn. Het bedrijf heeft ongetwijfeld grote sommen geld in het Formule 1-project gestoken. Als McLaren de stekker uit de samenwerking trekt, zullen al die investeringen voor niets zijn geweest. Wat misschien nog erger zal zijn, is de imagoschade die Honda op zal lopen. Fabrikanten zien de Formule 1 toch vooral als een plek om reclame te maken voor hun eigen producten. Het is dus belangrijk om goede reclame te maken. De beelden van door Honda aangedreven McLarens die dikwijls naast de baan staan zijn alles behalve goede reclame. Als McLaren de samenwerking stop zet, blijft Honda alleen achter. Het heeft dan geen mogelijkheid om te laten zien waar het toe in staat zal zijn en verlaat de Formule 1 met een onbetrouwbaar imago. Dit scenario wil Honda natuurlijk voorkomen. Daarom kan Sauber gezien worden als een back-up voor het geval McLaren Honda verlaat. In dat geval heeft Honda tenminste nog een mogelijkheid om samen met een ander team te laten zien wat het waard is.

Een mogelijkheid voor Honda is om een zelfde stap te nemen als BMW in 2006 met Sauber deed, namelijk er een fabrieksteam van maken. Honda heeft deze stap zelf ook genomen in 2006 met B·A·R. Nu Honda een vrij intensieve relatie met McLaren heeft zal het dat niet doen. Maar mocht die relatie stuk lopen behoort dit zeker tot de mogelijkheden.

Sauber
Voor Sauber heeft de deal ook verschillende voordelen. Het team wordt al jaren geplaagd door financiële problemen. Vorig jaar stond het team nog op omvallen, alleen de komst van een Zwitserse investeerder kon het team nog redden. Sauber is altijd een klein team geweest met een klein budget. Het is er dus bij gebaat om voor weinig geld een nieuwe motor in de auto te plaatsen. Mogelijk heeft Honda hier slim op ingespeeld en heeft het de prijs van haar motoren laten zakken om het voor Sauber betaalbaar te maken. Zoals net al bleek heeft Honda namelijk veel baat bij een deal met Sauber, dus dit is niet onwaarschijnlijk. Hierbij moet wel worden gemeld dat dit soort financiële afspraken zelden openbaar worden gemaakt en in deze zaak is (tot nu toe) niets bekend over de financiële aspecten.

Het kleine budget van Sauber heeft er toe geleid dat het team nu met Ferrari motoren uit 2016 rondrijdt. Het geld ontbrak simpelweg voor nieuwe motoren. In het begin van het seizoen zal het verschil tussen de 2016 en de 2017 motor nog te overzien zijn, maar naarmate de 2017 motoren verder worden ontwikkeld, raakt het gat onoverbrugbaar groot. De ontwikkeling van de 2016 motor blijft namelijk stilstaan. Vorig jaar werd dit pijnlijk duidelijk bij Toro Rosso, wat toen met 2015 Ferrari motoren rondreed. Sauber zal koste wat het kost volgend jaar een recente motor willen.

De relatie tussen Sauber en Ferrari ging verder dan de levering van motoren. Ferrari heeft verschillende coureurs uit haar rijdersprogramma bij Sauber gestald in het verleden, zoals Felipe Massa en Sergio Pérez. Na Pérez is die relatie bekoeld tot enkel het leveren van motoren. Ferrari leverde ook motoren aan Toro Rosso tussen 2007 en 2013 en in 2016 en sinds vorig jaar heeft Ferrari een sterke band met Haas, waar Ferrari ’s Charles Leclerc testcoureur is. Sauber is dus geen exclusieve partner van Ferrari meer. Met Honda zou Sauber zo’n relatie weer kunnen opbouwen. Honda heeft bijvoorbeeld met Nobuharu Matsushita, die Formule 2 rijdt, een jonge coureur onder contract staan. Hij is op dit moment ontwikkelingscoureur van McLaren, maar hij zou ook voor Sauber kunnen rijden.

Mclaren.
De laatste speler die belang heeft bij de deal is McLaren. Het team dreigt de ontevreden stercoureur Fernando Alonso te verliezen door de slechte prestaties en het is nu afgezakt tot bijna een achterhoedeteam. Voor een team dat wereldkampioenschappen heeft gewonnen is dit natuurlijk onaanvaardbaar. Daarom is ook McLaren gebaat bij een deal tussen Sauber en Honda. De dubbele data die Honda gaat ontvangen zal ervoor zorgen dat de ontwikkeling van de motor een stuk sneller zal gaan, waardoor McLaren de weg naar boven weer kan inslaan. McLaren hoeft niet bang te zijn voor haar status bij Honda. Zij hebben immers Honda de Formule 1 in geholpen en waren het eerste, en enige tijd het enige team dat Honda motoren gebruikte. Daarnaast heeft McLaren meer potentie dan Sauber. McLaren hoeft dus niet bang te zijn om de nummer één positie bij Honda te verliezen aan Sauber.

Hoewel het misschien vreemd lijkt voor Sauber om naar Honda over te stappen, kan dit voor Honda, Sauber en McLaren positief uitpakken. Honda krijgt twee keer zoveel data, heeft een back-up team als McLaren weg zou gaan en kan goedkoop een fabrieksteam beginnen. Sauber heeft misschien financiële voordelen, krijgt nieuwe motoren en krijgt een exclusievere relatie dan zij nu heeft met Ferrari. McLaren heeft baat bij een snellere ontwikkeling van de Honda motor en hoeft niet bang te zijn voor de nummer één status. De situatie die op het eerste gezicht vreemd leek, is dat misschien toch niet.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;