9 reacties | 7175x gelezen
07-06-2017 16:08
vinner | Op dit moment kent de formule 1 twee topteams, Mercedes en Ferrari, die hoogstwaarschijnlijk samen gaan uitvechten wie zich aan het einde van jaar tot wereldkampioen mag kronen. De situatie wil dat beide topteams een Fin voor het team hebben rijden, namelijk Valtteri Bottas voor Mercedes en Kimi Räikkönen voor Ferrari. Houdt de vergelijking hier op, of zijn er meer overeenkomsten en verschillen tussen de twee coureurs?
Bron: Formule1nieuws.nl
Tweede coureur.
De belangrijkste overeenkomst is de status binnen het team. Hoewel zowel Mercedes als Ferrari het niet zullen toegeven, zijn Bottas en Räikkönen de onofficiële tweede coureur binnen het team. Dit hoeft niet eens door het team te zijn opgelegd, de prestaties kunnen daar ook de oorzaak van zijn. Het is logisch dat een coureur een veel snellere teamgenoot moet voorlaten, als hij misschien nog voor hogere posities kan vechten. Zowel Bottas als Räikkönen hebben dit jaar in de positie van de langzamere coureur gezeten en zijn al vaker achter hun teamgenoot geëindigd. Bottas en Räikkönen hebben door hun eigen prestaties op de baan de onofficiële nummer twee status binnen het team verkregen.
Verschillen.
Dan de verschillen. Een eerste verschil is de weg naar de formule 1. Räikkönen had na het karten enkel een handvol autoraces gereden. Bottas daarentegen heeft een lang traject doorlopen, via onder andere de Formule 3 (hij heeft als eerste coureur tweemaal de Master of Formula Three gewonnen, in 2009 en 2010) en hij was bovendien vanaf 2010 testcoureur voor Williams. De twee verschillen daarnaast sterk in leeftijd. Terwijl Bottas pas zevenentwintig jaar is en daarmee nog redelijk vroeg in zijn carrière staat, is Räikkönen met zijn zevenendertig jaar al bijna Formule 1-bejaard. Bij een hoge leeftijd komt aan de andere kant wel een bak aan ervaring kijken. Waar Bottas ‘slechts’ vier jaar voor Williams heeft gereden, heeft Räikkönen al veertien jaar ervaring. Daarnaast heeft Räikkönen voor een handvol teams gereden in het verleden, terwijl Bottas slechts voor één team heeft gereden. Je kan dus zeggen dat Räikkönen ruim meer ervaring heeft dan Bottas.
Een andere belangrijke factor is motivatie. Zonder Räikkönen te beschuldigen van ongemotiveerd gedrag, zou je kunnen stellen dat Bottas simpelweg meer redenen heeft om te moeten presteren. Räikkönen zit tegen zijn pensioen aan en heeft talloze overwinningen, polepositions, podiumplekken en zelfs een wereldkampioenschap (2007) op zijn naam staan. Nu rijdt hij naast Sebastian Vettel, die de afgelopen jaren toch de betere van de twee was. Mocht Ferrari voor het kampioenschap gaan, dan zal Vettel de gedoodverfde eerste coureur zijn. Räikkönen is daar ongetwijfeld van op de hoogte en heeft daardoor minder om voor te gaan. Bottas zijn carrière is sinds zijn overstap van Williams naar Mercedes pas echt goed op gang gekomen. Om dan naast Lewis Hamilton terecht te komen is voor geen enkele jonge coureur gemakkelijk, maar al helemaal niet als de overeenkomst tussen Bottas en Mercedes een tijdelijk karakter heeft en de geruchten over vervanging in 2018 rond gaan. Om te mogen blijven moet Bottas dus keihard presteren en mag hij geen fouten maken. Dit levert natuurlijk een enorme druk op. Hierdoor zal Bottas extreem gemotiveerd zijn om te presteren. Een ontslag bij Mercedes zal immers zijn carrière de nek om draaien.
Waar Hamilton en Vettel het grootste deel van de prijzen tot nu verdeelden, zullen Bottas en Räikkönen als onofficiële tweede coureurs de overige prijzen moeten pakken. Op dit moment lijkt Bottas daarin de overhand te hebben. Räikkönen heeft dit jaar pas één keer op het podium gestaan (derde in Rusland), terwijl Bottas in Australië en Bahrein derde werd en in Rusland voor het eerst in zijn leven zegevierde in de Formule 1. Het verschil in punten: 63 voor Bottas en 49 voor Räikkönen. Het is nog te vroeg in het jaar om definitief te zeggen dat Bottas beter is, maar op dit moment staat hij er toch echt beter voor.
Gevolgen.
De betere resultaten van Bottas zijn waarschijnlijk gedeeltelijk een gevolg van zijn hogere motivatie, maar natuurlijk spelen ook andere factoren mee. Aan de auto zal het niet liggen, dat laten Hamilton en Vettel wel zien. Een gevolg van de prestatieverschillen is dat Mercedes meer kans maakt op de constructeurstitel. De andere coureurs van Mercedes en Ferrari, respectievelijk Hamilton en Vettel, zijn sterk aan elkaar gewaagd. Qua puntenaantal zullen zij elkaar dit jaar nauwelijks ontlopen en zal het zeer gelijk op gaan, waardoor de beslissing in het constructeursklassement op basis van de prestaties van de tweede coureur zal vallen. Het coureurskampioenschap is voor de coureurs zelf en voor de meeste fans het belangrijkste. Voor de teams is echter het constructeurskampioenschap belangrijker, aangezien daar het prijzengeld verdeeld wordt.
Een kanttekening daarbij is dat Mercedes en Ferrari toch al een enorm budget hebben. Daarnaast krijgt Ferrari een extra ‘Ferrari-bonus’. Ondanks een tweede plaats in het constructeurskampioenschap is het prijzengeld dan alsnog hoger dan dat van het eerste team. Zelfs als Ferrari lager eindigt dan Mercedes is dat dus geen financiële ramp. Een lager scorende tweede coureur is dan niet zo’n groot probleem, daarom hebben zij daar wellicht ook minder moeite mee.
Kortom blijkt dat Bottas en Räikkönen meer verschillen dan overeenkomsten hebben. Dit uit zich dan ook in de resultaten, waarin Bottas tot nu de betere van de twee is. Als gevolg daarvan heeft Mercedes meer kans om het constructeurskampioenschap te winnen. Of dit voor Ferrari dan ook echt een probleem is, is weer een andere vraag.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties