6 reacties | 3270x gelezen
31-05-2017 11:15
EvDelft | Er wordt veel gesproken over Monaco en hoe het moet worden veranderd. Ik herinner mij eenzelfde situatie, ongeveer 30 jaar geleden. Auto's kunnen niet inhalen, het is saai, blablablabla...
Bron: Joe Saward
Ten eerste. Monaco is nooit saai als je daar aanwezig bent. Als je de race op televisie bekijkt, krijg je toch niet echt het idee van de kracht van deze idioten en wat ze eigenlijk doen. Als je op de baan komt, herinnert je dat eraan dat deze mensen niet normaal zijn. Ze zijn helden. Ze houden van wat ze doen, zelfs zo veel dat ze lijf en leden riskeren om dat te doen. Het is eigenlijk magnifiek wanneer je ernaar kijkt en naar de manier waarop de media dat weten vast te leggen.
Natuurlijk kun je je afvragen of de camera's op de juiste posities staan, en of die camera's wel echt het gevoel dat je in Monaco krijgt ook goed kunnen overbrengen. Maar dat even terzijde: moet het circuit worden aangepast? De auto's dit jaar zijn breder en de banden zijn harder, waardoor het inhalen veel moeilijker is geworden. Veel mensen zien dat als eerste: er wordt niet ingehaald. Overigens is dat niet waar: er is wel degelijk ingehaald. Goed, niet veel, maar Lewis Hamilton haalde Stoffel Vandoorne in de eerste ronde in.
Op twee na stonden alle coureurs de dezelfde banden (alleen Pascal Wehrlein en Markus Eriksson - beiden voor Sauber - kozen voor de hardere supersoft, waar de overige 18 coureurs op de ultrasoft stonden). Ook dat resulteert in minder inhalen. Pas in ronde 33 werd de volgende inhaalactie gedaan toen Sergio Pérez de vijftiende plek afpakte van Lance Stroll, nadat de Mexicaan in de pitstraat was geweest voor nieuwe banden en een nieuwe neus. In de volgende 10 ronden vonden veel pitstops plaats en daarna reden de coureurs op de banden die ze moesten gebruiken, afhankelijk van hun keuze aan het begin van de race.
Tevens waren er een paar inhaalacties nadat de safetycar van de baan ging. Pérez haalde in ronde 66 Daniil Kvyat in - na wat getouwtrek - en in ronde 67 werd die rangorde hersteld. In diezelfde ronde werd Stroll ingehaald door Esteban Ocon. Bovendien waren er genoeg mislukte pogingen om in te halen. Één van de meest duidelijke daarvan was die van Jenson Button op Wehrlein in rond 58. Oké, natuurlijk, dat zegt niet, behalve dat het voor een coureur heel moeilijk is als hij vlak achter een andere auto rijdt. Maar er waren genoeg gevechten op de baan en de coureurs reden vlak achter elkaar en soms zelfs naast elkaar, ronde na ronde. Het feit dat dit door de camera's niet werd opgepikt, is meer van belang, want daar gaat het dus fout. Wat de camera's ook niet hebben laten zien zijn de problemen die een putdeksel bracht. Dat putdeksel zorgde halverwege de race voor een aantal lekke banden. Het leek er zelfs op dat de baan begon te desintegreren in bocht één. Dit zijn zaken die nooit op de televisie zijn geweest.
Vreemd genoeg is het juist nú het moment daar iets aan te doen. Het veranderen van de banden zou zeker helpen. Helaas kan er niets veranderd worden aan de breedte van het circuit. Er staan van die dingen in de weg die ze 'gebouwen' noemen en het zal niet echt een optie zijn die even te slopen. Bij de laatste bocht heb je de uitgang van de tunnel aan de andere kant van de vangrails. Daar kun je dus ook weinig aan veranderen. Verder heb je nog wat bergen in de weg staan - die je overigens niet altijd op televisie ziet. Wat wel aangepast zou kunnen worden, is de bocht Casino Square. Ze zouden het circuit daar linksaf kunnen laten buigen tussen Hotel Hermitage en Hotel de Paris door, via de Avenue Princess Alice en daar een heel krappe rechter bocht maken naar de Avenue des Beaux-Arts. Dat heeft ook als voordeel dat er op weg naar Mirabeau een langer recht stuk is. Ook zouden ze een scherpere bocht kunnen maken door het circuit door de tuinen van het casino te laten lopen. De auto's zouden onderaan Portier naar links kunnen gaan, om de rotonde heen. Dat zou zorgen voor een hogere snelheid door de tunnel.
Maar is dat ook wat we willen? Bij de chicane kunnen de auto's rechtdoor en de chicane verplaatsen naar de Avenue J.F. Kennedy. Het gebied rond het zwembad kan worden aangepast, door het circuit te verwisselen van plek met de tribunes. Zou dat verschil maken? Ook het uitkomen bij het zwembad kan worden veranderd. Het circuit zou verder langs het water kunnen gaan, met een aangepaste bocht bij Rascasse. Zou het helpen? Het antwoord is dat we het pas weten wanneer we dat controleren met computermodellen.
Er is nog een andere mogelijkheid. Toeschouwers met scherpe ogen zullen gezien hebben dat bij het ingaan van de tunnel de Middellandse Zee niet meer zichtbaar is. Er staat daar een muur. Die staat daar om het landwinningsproject te verbergen dat daar plaatsvindt, en onlangs is begonnen. Dat gaat 7 jaar duren, maar zal resulteren in een compleet nieuwe wijk waar nu nog water is. Dit gaat 'Portier Cove' heten, maar ik heb de plannen gezien er het wordt een voetgangersgebied. Voor zover ik het begrijp - en ik ben niet helemaal 100% zeker - zal de tunnel verlengd worden zodat het geluid van het verkeer in de nieuwe wijk geminimaliseerd zal worden. Het nieuwe gebied zal, inclusief bebouwing, betekenen dat het conferentiegebouw Grimaldi Forum, wordt uitgebreid. Er is een mogelijkheid de Formule 1 door het nieuwe gebied te leiden, maar het lijkt er voorlopig niet op dat dat gaat gebeuren.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties