5 reacties | 2431x gelezen
24-05-2017 15:50
EvDelft | Het idee van een budgetplafond is nog niet dood. Sterker nog, met de komst van Liberty Media als eigenaar van de Formule 1 zijn er veel ideeën over hoe de sport competitiever te maken en het veld bij elkaar te houden.
Bron: PaddockTalk.com
Één van de ideeën is afkomstig uit de NASCAR. Daar is het verplicht op een gegeven moment de auto's en motoren aan de andere teams bloot te geven, zodat die de technische informatie kunnen overnemen die interessant voor hen is. Maar zelfs de kleinere teams staan daar niet voor open.
Otmar Szafnauer, de sportief directeur van Force India, liet weten: "Niet alles wat in andere sporten werkt, is ook overdraagbaar naar de Formule 1. Als je gelijkheid in de Formule 1 wilt creëren, moet je zorgen dat iedereen hetzelfde te besteden heeft."
En dus is het idee van een maximum budget weer nieuw leven ingeblazen. Hoogst waarschijnlijk zal dat betekenen, dat de meeste teams ook minder mensen in dienst moeten hebben, de productie wordt aangepast en er minder mogelijkheden zijn om zaken aan te pakken.
Het systeem van het budgetplafond out ingevoerd kunnen worden voor een periode van één jaar, als proef. Een bron binnen Liberty Media liet weten: "We willen monitoren of het systeem werkt." Chase Carey, de CEO van de Formule 1, liet weten: "Toto Wolff zei onlangs: 'Het is goed voor de sport dat Ferrari wint', en daar heeft hij gelijk in. Hij snapt het spelletje. Als één team alles wint, is de slag misschien gewonnen, maar de oorlog verloren. Niemand wil meer kijken."
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties