7 reacties | 8106x gelezen
22-05-2017 07:55
EvDelft | Het nieuwste team in de Formule 1 mag dan wel niet meestrijden in het wereldkampioenschap, maar Paul Stoddart - de man erachter - doet er alles aan ervoor te zorgen dat het een reëel deel uitmaakt van het paddock.
Bron: MotorSport.com
Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1, wilde méér doen voor de fans. Dat werd zeer duidelijk in het weekeinde van de Grote Prijs van Spanje. Er was veel vermaak voor de fans, er hing een festival-achtige sfeer en er was een carnaval-achtig evenement tijdens de races. Maar wat het meest opviel, was dat er in het paddock zelf ook het nodige was veranderd. Er was zelfs een elfde team aanwezig.
En hadden de auto's in dit elfde team niet twee zitplaatsen gehad in plaats van maar één, had je zomaar kunnen denken dat het echt een nieuw team was. Want de garageboxen waren 'normaal' aangekleed en er was zelfs een motorhome aanwezig. Deze tweezitters waren één van de hoekstenen van de nieuwe pogingen om de Formule 1 dichter bij de fans te brengen. Media, beroemdheden en zelfs een paar winnaars van wedstrijden mochten meerijden tijdens een snelle ronde op het circuit.
De man die eigenaar is van deze tweezitters, is Paul Stoddart. Toen hij in 2005 zijn team Minardi verkocht aan Red Bull - het team heet nu Toro Rosso - heeft hij de (vier) tweezitters gehouden en steeds laten rijden. Maar in plaats van de ervaring te beperken tot 90 seconden op de baan, is er een complete garage met alles erop en eraan, waar de gasten beter kunnen begrijpen hoe een Formule 1-team wordt onderhouden.
Paul Stoddart liet weten: "Het gaat allemaal om de ervaringen binnen de Formule 1 en deze ervaringen dichter bij de mensen te brengen. We laten hen zien, voelen en ruiken hoe het is. En voor de paar echt gelukkigen, die mochten zelfs meerijden. Maar ook voor de rest, die die kans niet heeft gekregen, was er alle opwinding in de garage, en de lach op de gezichten. En zelfs al heb je dan niet in de auto gezeten, de mensen konder er dichtbij komen, aanraken. Veel dromen zijn in vervulling gegaan door alleen maar aanwezig te zijn, iets waar ze normaal de kans niet voor krijgen. En daar gaat het allemaal om. Dit is de Formule 1 die zich naar de fans openstelt. Maar niet te veel!"
Normaal gesproken liet Stoddart zijn tweezitters alleen rijden in het weekeinde van de Grote Prijs van Australië. Maar niet alleen heeft hij deze auto's nog altijd, hij had voor deze ervaring veel andere spullen nodig. En die spullen zijn overgekocht van het inmiddels failliet verklaarde team Manor.
Stoddart: "Bijna alles wat hier staat was vorig jaar van Manor, dus feitelijk hoort alle apparatuur gewoon thuis in deze garagebox. De auto's zijn oud, heel oud. Maar wat nieuw is, is het voordeel van het laten zien van het product en de ervaring te delen met mensen die nooit, nooit de kans zouden krijgen zoiets meet te maken."
"Als iemand echt graag een foto wil, zelf op de foto wil, dan mogen ze binnenkomen en we maken een foto van hem. Verderop in het jaar - we hadden wat weinig tijd in de voorbereidingen voor de Grote Prijs van Spanje - zullen we zelfs wedstrijden organiseren voor het maken van pitstops. We hebben ook daar de apparatuur voor. Het is allemaal nieuw. Dat materiaal is niet van vorig jaar, of van 10 jaar geleden. Het is nieuw. Dus alles wat hier aanwezig is, is echt. We willen dat onze gasten aanwezig kunnen zijn, in de garage kunnen komen. Deze ervaringen zijn zaken die je met geld niet kunt kopen. We willen de fans laten meebeleven", aldus de Australiër.
Het idee van een elfde Formule 1-team werd tijdens de Grote Prijs van Australië kort besproken, maar het plan werd in China nieuw leven ingeblazen toen de vrijdag zo verregend was. Er was maar weinig actie op de baan want de medische helikopter kon niet vliegen.
"We spraken er met Liberty voor het eerst over in Australië. We zouden voor het eerst in actie komen in Austin. We hadden dus zeeën van tijd om ons voor te bereiden. De race in Austin zou ten slotte pas in oktober verreden worden. Er was totaal geen druk. De auto's moesten uit Australië komen, we zouden maanden van voorbereiding hebben en dan aan de slag gaan", aldus de voormalig teambaas.
Het originele plan van Stoddart was dat hij de auto's per schip naar Engeland zou brengen. Daar zouden ze dan deze week aankomen. Maar voorafgaand aan een vergadering met Liberty in april, besloot hij de auto's per luchtvracht te laten overbrengen.
Stoddart: "Ik had het idee dat ik dat moest doen, want als ze tijdens de bijeenkomst zouden zeggen dat ze de wagens in Barcelona al klaar wilden hebben, kon dat niet, omdat de wagens ergens op een boot op zee zouden zijn. Daarom veranderde ik van plan. Dat was op vrijdag. We hadden de bijeenkomst op zaterdag. Maar Barcelona was geen optie, want ze vonden het nog te vroeg."
En toen kwam de Grote Prijs van China, waarbij er vanwege het slechte weer op vrijdag niet gereden kon worden. "Liberty vroeg mij of in in Spanje aanwezig kon zijn en ik dat dat geen probleem was. En toen vroeg ik me af hoe ik het voor elkaar zou moeten krijgen. Toch stemde ik toe", aldus Stoddart.
Opeens had hij nog maar 3½ week om alles te regelen. Echter, Stoddart trok alles uit de kast, regelde de spullen van Manor en kreeg toestemming tijdens Pasen om alles wat hij nodig had te kopen. Bijna ging het mis met de kleding van het team, maar een laatste verandering en het verschepen van broeken en polo-shirts via een vertraagde vlucht betekende dat het team toch in uniform kon verschijnen.
Er was ook drama met het motorhome: "We hadden daar een dure les op donderdag. Toen het motorhome eenmaal stond, vertrouwden we op de stroom van het circuit. Toen kwam er noodweer langs en we hadden opeens overal kortsluiting. Drie sets van bandenwarmers smolten, gewoon gesmolten. We moeten alle bedrading opnieuw aanleggen. Gelukkig hadden we een elektricien bij ons. We hadden meer mensen bij ons dan nodig, want we wilden alles goed doen."
"We hadden twee elektriciens en een assistent en die hebben uiteindelijk het hele motorhome van nieuwe bedrading voorzien. Daarna hebben ze alles aangesloten op een generator om een herhaling te voorkomen. Het was een dure les", aldus de voormalig teambaas van Minardi.
Maar het favoriete verhaal van Stoddart is de verf, en hoe de auto's en het motorhome geschilderd zijn in een ver die alleen bestemd is voor de duurste privé vliegtuigen.
"De auto's waren oranje met blauw, vanwege vorig jaar. We moesten ze opeens overschilderen. Er stond een Boeing 737 klaar om gespoten te worden, in de hangar, waar ik vliegtuigen laat spuiten. Ik heb die naar buiten geduwd, en alles wat geschilderd moest worden naar binnen gebracht. Er was al verf, voor het vliegtuig. Dat is heel duur spul. En we hebben het gebruikt voor ons motorhome, de auto's, alles. Alles is geschilderd in verf die bestemd was voor een Boeing Business Jet."
"Het gaat niet alleen om de twee motorhomes, maar ook om de vrachtwagens die de spullen vervoeren, en alle andere spullen, zoals de panelen voor de garage, alles, want alles was blauw met oranje. We moesten mensen van hun werk halen, er werd in het weekeinde gewerkt, 's nachts ook. Om een lang verhaal kort te maken, alles moest geverfd worden. Het motorhome duurde vier dagen, de rest kostte ons nog eens twee dagen. 24 uur per dag. Er zijn extra mensen ingehuurd in 2 shifts van 12 uur. En alles was op tijd klaar!", aldus een trotse Stoddart.
De tijd dat Paul Stoddart een echt Formule 1-team onder zijn hoede had, is al lang voorbij. Maar hij lijkt blij te zijn dat hij terug is in het paddock bij de races. Waarschijnlijk zal hij pas terug zijn in Austin. Maar hij kan de mensen gelukkig maken.
Stoddart: "Ik ben trots op wat we gedaan en bereikt hebben en ik voel me vereerd dat ik mensen een unieke ervaring mag geven. Dat heb ik 20 jaar niet kunnen doen. En het beste is dat iedereen lacht. We hadden een klein kind die we in de auto zetten en met het stuur lieten spelen. Dan zie je de ouders en het is net alsof ze weten dat dit dé foto is die ze jaren lang aan iedereen laten zien, hun kind in een Formule 1-auto!"
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties