6 reacties | 7293x gelezen
03-05-2017 11:50
EvDelft | De overwinning van Valtteri Bottas tijdens de Grote Prijs van Rusland, bewijst dat hiermee bewezen wordt dat Mercedes uiteindelijk toch Ferrari zal verslaan in de loop van het seizoen.
Bron: ReadMotorSport.com
Voorafgaand aan de race had Kimi Räikkönen, van Ferrari, slechts vier punten minder dan Valtteri Bottas, van Mercedes. Ferrari leidde de tussenstand in het kampioenschap voor constructeurs. Lewis Hamilton (Mercedes) en Sebastian Vettel (Ferrari) wisselden de overwinningen af in de eerste drie races. Hoewel Hamilton terrein verloor ten opzichte van Vettel, zal hij ongetwijfeld in de komende races terugkrabbelen.
Het is dan ook absoluut niet onwaarschijnlijk dat de strijd tussen Hamilton en Vettel tot de laatste race zal duren en beslist zal worden met een heel klein verschil in punten. Nog waarschijnlijker is dat hun beider teamgenoten een grote rol zullen spelen in die titelstrijd.
In Sotsji zagen we een dominante Bottas, op een manier zoals ook Rosberg een race kon controleren, terwijl Hamilton één van zijn mindere weekeindes had. Hij had een zware dobber aan Vettel, vooral na de pitstops, maar liet zien dat hij met de druk om kon gaan. Behalve die ene keer dat hij zich in bocht 13 verremde, maakte de Brit geen fouten in de race.
Het is natuurlijk wel zo dat de circuits in Sotsji en de Red Bull Ring in Oostenrijk de twee favoriete circuits zijn van Valtteri, en het was dan ook niet echt een verrassing dat Bottas won - er zullen ongetwijfeld meer overwinningen volgen. Het laat alleen maar zien dat Bottas zowel Hamilton als Vettel kan uitdagen voor de overwinning.
Net als dat met Nico Rosberg het geval was, kan Mercedes er met Bottas op vertrouwen dat de Fin een overwinning pakt op het moment dat Lewis het laat afweten. Hamilton heeft gewoonlijk één of twee mindere races in een seizoen. Echter, mocht Sebastian Vettel een slechte race hebben, is het zonder twijfel Mercedes die met de eer aan de haal gaat, waarbij Kimi Räikkönen op zijn best punten kan afsnoepen van één van beide coureurs.
Om die reden heeft Ferrari bij voorbaat al een achterstand op Mercedes in het kampioenschap voor constructeurs. Ferrari bouwt hun strategie op de overwinning van Vettel en Räikkönen is niet meer dan een middel om de Duitser te laten winnen.
Ironisch genoeg, toen Kimi in 2007 met Ferrari zijn enige titel wist binnen te halen, had Ferrari een heel andere mentaliteit over het hebben van twee 'eerste coureurs' in het team. Pas na de race in Monza werd besloten wie van de twee de ander aan de titel moest helpen. Het gaf beide coureurs een gelijke kans op overwinningen in de eerste helft van het seizoen voordat het team uit Maranello alle kaarten op één coureur zette in de laatste paar races.
Ja, Ferrari staat volledig achter Vettel. Dat was vóór het seizoen begon al duidelijk. Kimi heeft dan ook geen enkele kans aan de strijd om de titel mee te doen, dit jaar. Dit in tegenstelling tot Mercedes, die beide coureurs gelijke kansen geeft. Na de race in China, echter, zullen beide coureurs teamorders kunnen verwachten. Niet om één coureur te bevoordelen of benadelen, maar om Mercedes aan zoveel mogelijk overwinningen te helpen.
Natuurlijk zit Kimi Räikkönen in de nadagen van zijn carrière en is realistisch gezien niet meer in staat voor de titel te gaan. Maar als Ferrari echt met twee coureurs voor het kampioenschap had willen strijden in 2017, had het team de 37 jaar oude Fin niet laten bijtekenen. Het is niet alsof er geen keuze was uit andere goede coureurs.
Het lijkt erop dat Ferrari haar zinnen heeft gezet op het behalen van de titel bij de coureurs. Dat is iets wat de Tifosi graag zien. En uiteraard is het marketingtechnisch gezien erg handig om de Duitser Vettel het Duitse team van Mercedes in die strijd te laten verslaan, zelfs als dat betekent dat het kampioenschap voor constructeurs verloren wordt door Ferrari aan Mercedes.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties