33 reacties | 7623x gelezen
26-04-2017 09:42
EvDelft | De Formule 1 was ooit goed. Ja, echt! Er was een tijd dat er geen KERS was, en geen DRS, dat de auto's elkaar niet in een dure en saaie optocht volgden, en de auto's geweldig klonken. Vreemd genoeg was 2005 niet die tijd. De auto's klonken geweldig, er was geen DRS en KERS, maar de races waren saaier dan we ons willen herinneren.
Bron: RoadAndTrack.com
Maar de Grote Prijs van San Marino 2005 was géén optocht. Absoluut niet!
Het seizoen 2005 was het eerste met 2,4 liter V8 motoren in plaats van V10 motoren van 3 liter. De coureurs moesten later remmen om een hogere snelheid in de bochten aan te kunnen houden. Er waren ook grote veranderingen in de ærodynamica van de wagens, waaronder de hoogte van de voorvleugels. Deze reglementen werden ingevoerd omdat de FIA de auto's langzamer wilde maken. Dat was de officiële versie althans. De echte reden: Michael Schumacher.
In 2000 begon Schumacher te winnen met Ferrari op een manier die in de Formule 1 niet vaak is voorgekomen. Hij won vijf titels achter elkaar met Ferrari. Veel fans vonden het saai worden omdat 'die Duitser' alles won en keerden de sport de rug toe. Er moest iets veranderen. De auto's dus…
Ferrari paste zich niet goed aan. De auto van 2005 was niet zo snel als de Renault van Fernando Alonso en bovendien reed het team uit Maranello op de inferieure banden van Bridgestone. Schumacher startte met een achterstand. Maar iemand was vergeten tegen Schumacher te vertellen dat zijn auto niet zo snel was.
Bovendien, waar hij excelleerde in een goede auto, was hij briljant in een minder goede wagen. De F2005 won precies één race: de grote Prijs van Amerika. Dat was de beruchte race waar alle teams met banden van Michelin zich terugtrokken en alleen Ferrari, Jordan en Minardi van start gingen. De rest van de overwinningen werd verdeeld tussen McLaren en Renault.
Hoe goed Schumacher echt was, laat de Grote Prijs van San Marino zien. Hoewel hij de race uiteindelijk niet wist te winnen, was het één van de spannendste races met een zeer goed, eerlijk gevecht om de leiding. Dat is wat de Formule 1 nodig heeft.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties