Menu
© Ferrari
Nieuws

Ferrari onder verdenking van illegale auto

3 reacties | 6085x gelezen
15-04-2017 09:09

EvDelft | Sinds Ferrari weer wint, lijkt het wel of iedereen weer het team in de gaten houdt. De fans hopen op een strijd a la 'Schumi vs Mika', tussen Vettel en Hamilton. Maar de rivalen van Ferrari zijn bezig de geheimen van de Ferrari te doorgronden in de hoop het team bij te kunnen halen.

Bron: TJ13.com

En, zoals gebruikelijk in de Formule 1, zijn de eerste beschuldigingen voor een illegale auto al geventileerd. Waar het over gaat? De vloer van de SF70H, de achtervleugel en de diffuser.

Ferrari heeft een auto gebouwd dat snel is op circuits waar het asfalt erg warm is, zoals in Melbourne, en op circuits waar het asfalt erg koud is, zoals in Sjanghai afgelopen weekeinde. Verder lijkt de auto het erg goed te doen met alle banden van Pirelli. De informatie suggereert dat de Ferrari momenteel de beste auto is in snelle bochten, terwijl de Mercedes beter is in de langzame bochten. Maar Ferrari zit niet ver achter Mercedes wat betreft de snelheid in de langzame bochten. Dit is genoeg om een aantal mensen hun wenkbrauwen te doen fronsen.

Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, was erg onder de indruk van de manier waarop de Ferrari de snelle bochten 7 en 8 in Sjanghai wist te nemen. Hij is van mening dat de Ferrari, gezien de aard van de bochten, de uitdaging heeft aangegaan zonder ook maar het minste probleem. Ricciardo zei: "De Ferrari's zie je zelden aan de rand van de baan, bij het uitkomen van een bocht. Dat laat zien dat de nog iets in reserve hebben." Dat de Ferrari ook in 'vuile lucht' weinig problemen ondervindt, maakt de mensen in het paddock erg bezorgd.

De eerste geruchten verschenen al tijdens de wintertests in Barcelona. Ferrari had, naar zeggen, een twee meter lange koolstof strip onder de bodem gemonteerd met sensoren die de temperatuur meetten. De engineers van de andere teams zetten hier echter vraagtekens bij, omdat ze niet begrepen waarom Ferrari dat wilde doen. Na 6 dagen echter was die extra koolstof stip verdwenen en voldeede de Ferrari weer aan de reglementen. Het is niet ongewoon dat teams tijdens het testen iets uitproberen dat eigenlijk tegen de regels is, maar tot op de dag van vandaag weet - behalve de mensen bij Ferrari, die uiteraard niets zeggen - niemand wat er zich in die strip bevond.

De andere teams hebben geprobeerd zoveel mogelijk foto's te nemen, zowel in de pitstraat als op de baan. Volgens hun engineers laten deze foto's zien hoe de vloer nar de zijkanten doorbuigt en daarmee een soort van tunnel vormt naar het wegdek toe. Een soort van omgekeerde 'U'. Dat helpt de luchtstroom onder de auto naar de achterkant van de wagen, in plaats van dat het aan de zijkant 'weglekt'.

Vorige week werden in China van de auto van Kimi Räikkönen tijdens de vrije trainingen slowmotion beelden gemaakt, waarbij je kon zien dat de randen aan de linker- en rechterkant van de vloer naar beneden bogen. Echter, je ziet dat niet over de hele lengte van de wagen. Slechts enkele delen ervan lijken flexibel te zijn.

Natuurlijk denkt nu iedereen direct terug aan de auto's van Red Bull van enkele jaren geleden, die in 2011 een 'bewegende' voorvleugel hadden.

Zoals velen zich nog zullen herinneren, heeft de FIA toen de tests op bewegende onderdelen aangepast, vanwege die voorvleugel van Red Bull. Toch lijkt Ferrari iets gevonden te hebben dat vergelijkbaar is: een flexibele vloer. Kennelijk is met de heksenjacht op Red Bull, men dit vergeten. Echter, de FIA meet de stijfheid van de vloer op twee verschillende punten met een gewicht van 50 kilo. Maar na alle commotie in 2011 werd dat verhoogd naar 100 kilo. De twee meetpunten bevinden zich aan de voorkant van de vloer en aan de hoeken net voor de achterwielen.

Net als elk ander team is ook de Ferrari uitgebreid getest door de FIA. En natuurlijk heeft de FIA niets gevonden, niets illegaals. Echter, het blijkt nu dat de vloer buigt op ongeveer 20 cm vóór de achterwielen. Is Ferrari hiermee slimmer geweest dan de FIA? Het lijkt erop dat de vloer van de Ferrari uit verschillende delen bestaan, die wellicht het logische antwoord zijn op hoe ze dit hebben gedaan. Maar dat zou voor de Formule 1 wel een erg eenvoudige oplossing zijn. Het lijkt erop dat de SF70H nog een ander slim trucje heeft, naast de sidepods. Hoewel de vloer uit een enkel deel bestaat, lijkt het erop dat deze in drie verschillende segmenten is verdeeld, gezien vanuit vogelvlucht. Het middelste gedeelte van de vloer is duidelijk lager dan de andere twee delen. Het is in het middelste gedeelte waar de sensoren zich bevinden die de temperatuur van de achterbanden meten.

Niemand weet wat zich daarachter bevindt. En zoals altijd met speculaties het geval is, is er geen grens aan wat er gedacht wordt. Heeft Ferrari dat opgevuld met ballast? Zijn de segmenten gemaakt van koolstof structuren met verschillende stijfheid? Zijn er verschillende leidingen en gangen geïnstalleerd in de bobbel? Er gaan geruchten dat Ferrari deze ruimte gebruikt voor het transport van olie van de versnellingsbak. De hittesensoren zouden voeding geven aan dat gerucht. Echter, foto's van de Ferrari in de garage laten niets verdachts zien.

Maar er is meer te zien op de eerder genoemde foto's. Het lijkt erop, dat wanneer de auto hogere snelheden bereikt, de achtervleugel en de diffuser van de Ferrari zich naar beneden bewegen, naar het asfalt toe. Door dat te doen, wordt de topsnelheid van de auto verhoogd, zonder dat de hoeveelheid neerwaartse druk afneemt tot een niveau waarbij de auto door de bochten minder handelbaar wordt. De luchtweerstand wordt minder, en daarmee de topsnelheid hoger. Tijdens de Grote Prijs van China was het verschil in topsnelheid tussen Mercedes en Ferrari slechts 0,9 km/u.

De SF70H heeft, als enige auto in het veld, twee verticale steunen voor de achtervleugel: bij alle andere teams zijn ze naar achteren gebouwd, diagonaal. Voor de ærodynamica is dat laatste beter. De rechte elementen verstoren de luchtstroom. Als je er twee van hebt, vermenigvuldig je dat negatieve effect. De engineers van andere teams denken datd de enige reden hiervoor is, dat de vleugel naar achteren kan buigen. Natuurlijk, zoals eerder gezegd, is het niet voor het eerst dat een team van zoiets beschuldigd wordt.

Maar uiteraard hebben de beschuldigingen ook de oren van de FIA bereikt, dat kan moeilijk anders. Maar de FIA doet er betrekkelijk weinig aan. Ze zeggen dat ze de macht hebben op elk moment de manier van inspecteren aan te passen. Het staat nergens geschreven dat de stijfheid van de vloer alleen getest moet worden waar de FIA dat nu doet. Net als dat de FIA midden in het seizoen van 2011 opeens de voorvleugels anders ging testen. Indien nodig, zal dat ook met de vloer en de achtervleugels gebeuren.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Inmiddels is wel bekend geworden dat Ferrari voor de Grote Prijs van Bahrein de vloer heeft aangepast.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

bengelke
Diamond Member

Aangezien Ferrari hun auto aanpast, neem ik aan dat ze hun fout toegeven?

2 15-04-2017 12:24:15
F1ner
Bronze Member

Ferrari heeft hun huiswerk misschien heel goed gedaan en hadden Mercedes en Red Bull niet gedacht dat ferrari zo snel zou zijn en zoeken ze naar dingen die er niet zijn . Ik gun het ferrari in ieder geval en zeker als hun wagen legaal is . De voorvleugel van Bottas boog gisteren tijdens vt 2 ook hard door , is dit dan ook niet illegaal .

15-04-2017 12:55:48
bengelke
Diamond Member

tja, Ferrari & Mercedes met een illegale wagen, strax wordt stiffel, in zen honda, nog wk :-D

16-04-2017 10:40:19
;