Menu
© GPF1
Nieuws

Mercedes en Red Bull moesten toch voorwielophanging aanpassen

2 reacties | 1759x gelezen
23-03-2017 10:35

EvDelft | Het lijkt erop dat de rel omtrent de voorwielophangingen van Mercedes en Red Bull in Australië toch niet gaat escaleren.

Bron: AutoSport.com

Beide teams hebben namelijk - op verzoek van de FIA - bepaalde elementen van de gewraakte ophanging aangepast. De controverse over de ophanging werd in de afgelopen winter door Ferrari aan het licht gebracht toen de Scuderia opheldering vroegen aan de FIA over de legaliteit van concepten waarbij de ophanging energie opslaat om die later te gebruiken. Het ging om de systemen van de twee eerder genoemde teams.

Hoewel de brief van Ferrari was gebaseerd op een theoretisch idee dat het zou willen najagen, was niemand zo dom om niet te begrijpen dat de echte motivatie eigenlijk was dat het de slimme ontwerpen van Mercedes en Red Bull aan de kaak wilde stellen.

In navolging van een opheldering van de FIA, voorafgaand aan het testen vorige maand, werd duidelijk dat deze ophangingen niet gebruikt mogen worden voor het behalen van een ærodynamisch voordeel. De FIA heeft tijdens de wintertest alle teams geïnspecteerd.

De FIA maakte duidelijk dat de teams moesten bewijzen dat hun slimme vering niet ontworpen was om de ærodynamica van de auto te helpen. Concepten die Mercedes en Red Bull hadden willen gebruiken werden niet volledig legaal bevonden en moesten worden veranderd. Charlie Whiting, de race directeur van de FIA, liet vanochtend weten: "Jullie wordt het niet toegestaan een wielophanging te gebruiken die de ærodynamische prestaties van de auto's in elke andere vorm dan incidenteel beïnvloedt. We wilden zien of de ophanging echt een ophanging is, of dat die de ærodynamische prestaties van de auto beïnvloedt. Dat is de verandering."

Het is niet duidelijk hoe groot het verschil zal zijn dat Red Bull en Mercedes hiermee wisten te maken, maar bekend is wel dat Mercedes dit systeem vorig jaar niet elke race heeft gebruikt. Nu Red Bull en Mercedes gevraagd zijn de ophanging te veranderen, liet Whiting weten dat hiermee de problemen van de baan zijn. Whiting: "Martin Budkowski en Jo Bauer hebben veel werk verricht in Barcelona en hebben alle systemen gecontroleerd. Ook in Australië zijn alle auto's onderzocht en tot dus ver lijken die in orde te zijn. We verwachten geen problemen."

Aangenomen wordt dat elk team haar ophanging moest laten controleren op donderdag, en alle 10 de teams zijn vrijgegeven voor de vrije trainingen op vrijdag. Tevens liet Whiting weten dat alle motoren gecontroleerd zullen worden, in navolging van berichten dat sommige motoren olie verbranden. Red Bull had in dit geval aan de FIA om opheldering gevraagd. Het verdenkt Mercedes ervan dat het deze tactiek gebruikt tijdens de kwalificatie, om zo extra vermogen te genereren. Mercedes heeft dat altijd ten stelligste ontkend.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Misjab
Gold Member

Nog meer kans dat Ferrari op die eerste startrij staat zondag......

0 23-03-2017 11:50:09
haastig
Senior Member

Dit jaar worden nieuwe regels overwogen met betrekking tot de startopstelling om ook de mindere teams betere kansen te geven op het scoren van punten en dus meedelen in de financiele pot. De laatsten zullen de eerste zijn, dus Sauber op de 1e startrij en zo vervolgens. Voor Ferrari, Mercedes en Red Bull zal de race dus achteraan moeten beginnen. Genoeg rondjes toch om iedereen weer voorbij te rijden tot de finish. Dat zal de spanning zeker verhogen.

0 23-03-2017 12:07:39
;