8 reacties | 7436x gelezen
24-03-2017 11:00
EvDelft | Laten we aan de vooravond van de Grote Prijs van Australië, de eerste race van het seizoen, eens kijken naar wat het seizoen van Mercedes kan maken of breken.
Bron: ESPN.com
Dominantie is niets nieuws in de Formule 1. In de recente geschiedenis van de sport hebben Ferrari (2000-2005), Red Bull (2010-2013) en Mercedes (2014-2016) allemaal langere periodes aan de kop van het veld gereden. Echter, de geschiedenis leert ons ook dat aan alles een eind komt. De uitdaging die Mercedes dit jaar aan moet gaan is veel groter dan op elk moment in de afgelopen 3 seizoenen het geval is, en kan groot genoeg zijn om de hegemonie van het team te doorbreken.
Het is een turbulente winter geweest voor het team uit Brackley. Regerend wereldkampioen Nico Rosberg maakte in december onverwacht bekend dat hij zou stoppen met de Formule 1, terwijl een maand later technisch directeur Paddy Lowe naar Williams vertrok als vervanger van Pat Symonds. Deze twee zaken zorgden voor een flinke opschudding binnen het team - letterlijk. Waarschijnlijk de grootste verandering voor Mercedes sinds in 2013 Ross Brawn vertrok. Maar ja, toen was Mercedes nog aan het groeien en het jaar erop werd bijna alles gewonnen wat er te winnen viel. Dit jaar zal het allemaal niet zo simpel zijn.
De aankondiging van Rosberg kwam ook voor het team als een grote verrassing en het zorgde ervoor dat de leiding rond Kerstmis een lastige beslissing moest nemen. De leemte die de verdedigend wereldkampioen achter heeft gelaten, mag niet onderschat worden. Niet alleen was hij erg constant, maar hij heeft ook enorm veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto's. Hij is, vanuit engineering gezien, een sleutelfiguur geweest voor het succes van Mercedes. Zijn vervanger, Valtteri Bottas, is een heel goed coureur, maar het zal niet meevallen voor hem om zich naadloos in het team in te laten passen, vooral niet omdat hij maar weinig tijd heeft daarvoor.
De nieuwe reglementen voor 2017 betekent ook dat Mercedes opnieuw een dreiging voelt van Ferrari en Red Bull.
Aan de andere kant was het team erg goed voorbereid op het vertrek van Paddy Lowe - en wellicht heeft dat zelfs bijgedragen aan zijn vertrek - door James Allison, die net bij Ferrari was ontslagen, in huis te halen. Sommigen zullen zeggen dat de frisse wind precies is wat de drievoudig kampioenen nodig hebben om sleur te vermijden. Maar de wisseling van de wacht van de ene technisch directeur naar de andere is ook iets wat enkele problemen kan oproepen. De algehele filosofie van de auto is niet van hem en consistentie tussen 2016 en 2017 zal erg belangrijk zijn voor Aldo Costa, Geoff Willis en Mark Ellis. Echter, Allison zal zijn best moeten doen het schip niet te destabiliseren.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties