5 reacties | 7528x gelezen
23-03-2017 17:00
EvDelft | Laten we aan de vooravond van de Grote Prijs van Australië, de eerste race van het seizoen, eens kijken naar wat het seizoen van Toro Rosso kan maken of breken.
Bron: ESPN.com
Toro Rosso gaat het huidige seizoen in met een enorm voordeel ten opzichte van vorig jaar. Het Italiaanse team krijgt een gloednieuwe motor van Renault, terwijl het vorig jaar met een één jaar oude motor van Ferrari moest rijden. De terugkeer naar Renault was echter niet zonder problemen, wat de kleine geschillen in Barcelona ook wel bewezen. Echter, het team speelt nu het spelletje met dezelfde regels als de teams waarmee het naar verwachting zal strijden, in het middenveld. Het gebrek aan vermogen werd vorig jaar in de tweede helft van het seizoen pijnlijk duidelijk, toen Toro Rosso langzaam maar zeker steeds verder naar achteren afgleed. Het team heeft haar lot in eigen handen en een herhaling van de neerwaartse spiraal van 2016 zal dit seizoen dan hoofdzakelijk liggen aan de ontwikkeling van het chassis.
Het team zal echter niet bang hoeven te zijn voor een herhaling van vorig jaar, aangezien algemeen wordt aangenomen dat Renault de problemen van Barcelona al vroeg in het seizoen zal oplossen. James Key en zijn technische team zullen veel bewonderaars vinden voor de STR12 en dan met name voor de gelijkenis met Mercedes waar het de voorwielophanging betreft. Dat is niet onopgemerkt gebleven toen de neus van de auto werd afgehaald, afgelopen winter. Zoals voor elk team, zal ook voor Toro Rosso de ontwikkeling van de wagen erg belangrijk zijn, en dit jaar kan het niet terugvallen op een slechte motor als verklaring voor het uitblijven van prestaties.
Ondanks dat er zowel in de auto's als in de garage erg veel talent aanwezig is, ontkomt Toro Rosso toch niet aan het stempel dat het 'slechts' een juniorteam is van Red Bull. Sinds het team in 2008 als zesde het seizoen af wist te sluiten, wist het nooit meer beter dan dat te presteren. In de afgelopen jaren was dat tiende, negende, achtste, negende, tiende en zevende (drie keer op rij). Het feit dat het resultaat van 2008 nooit meer is geëvenaard, of verbeterend, zou als falen moeten worden gezien voor een team met zoveel talent en financiën aan boord. Toro Rosso zou op zijn minst in de voorste helft van het middenveld moeten kunnen opereren.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties