6 reacties | 8372x gelezen
23-03-2017 00:01
EvDelft | Nummer 4 Yamaha OX88 V8 3.5L 2 races 0 punten en Yamaha OX99 V12 3.5L 32 races 4 punten
Bron: F1i.com
Zakspeed dacht dat hij zichzelf een plezier zou doen door samen te gaan werken in 1988 met Yamaha.
De Japanse firma die bekend staat om zijn grote kwaliteit, kwam met de OX88 V8 op de proppen. Deze motor was het antwoord van de Japanners op de Cosworth. Het Britse bedrijf weigerde de nieuwe uitvinding van 5 kleppen per cilinder te gaan gebruiken, en Yamaha besloot dat wel te doen.
Het werd een ramp. Zakspeed wist zich met de OX88 slechts twee keer te kwalificeren - helemaal achteraan het veld. Vele motoren gaven de geest met technische mankementen.
Na een jaar pauze hoopte Yamaha met de fors uitgevallen V12 OX99 terug te keren. Eerst bij Brabham, later bij Jordan. Martin Brundle, Mark Blundell en Stefano Modena wisten samen 4 punten te scoren met deze motor. Uiteindelijk ontwierpen de Japanners nog een V10 voor Judd, die veel meer competitief bleek te zijn.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties