4 reacties | 6023x gelezen
20-03-2017 12:01
EvDelft | Nummer 9 Hart 415T 4 cilinder in-line turbo 1.5L 63 races 28 punten 3 podiums
Bron: F1i.com
In de vroege jaren '80 van de vorige eeuw was het voor de grote constructeurs als Renault, Ferrari en BMW al een hele klus een goede turbomotor te bouwen. Om dat het kleine bedrijf van Brian Hart maar niet te noemen.
De Brit werkte eerder met Toleman samen in de Formule 2 en promoveerde samen met het team naar de Formule 1 in 1981. Hij ontwierp de veel te zwakke 415T die ook nog eens last had van een enorm turbogat.
Het eerste seizoen was een regelrecht debacle. Gelukkig werd de motor met de tijd beter en in 1984 wist Senna met deze motor in Monaco in de stromende regen bijna te winnen.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
MInardi was wel een van de onsucesvolste teams, maar hun motor was meestal een ford Cosworth, die in die tijd toch bekend stond als een redelijk blok qua betrouwbaarheid en snelheid. Niet de allerbeste, maar een goed degelijk ding. Maar ja, als je dan geen budget mee rover hebt om een snel chassis erbij te ontwerpen, blijf je dus achteraan rijden (zoals Sauber dadelijk)
Drie podiums in 63 races is toch al een betere score dan de Honda op het moment :)
Geeke schreef:
Drie podiums in 63 races is toch al een betere score dan de Honda op het moment :)
Dat is precies wat ik ook dacht, menig achterhoede team zou daar voor tekenen
Zelf dacht ik altijd dat de minardi de slechtste motor had, ma blijkbaar zijn der veel slechtere geweest. Want ze staan niet laatste, en niet voorlaatste.........