2 reacties | 6268x gelezen
20-03-2017 00:01
EvDelft | Slechtste motor nr. 10 - BRM P75 - 16 cylinder H 3.0L - 4 races - 9 punten - 1 overwinning
Bron: F1i.com
Alleen de miraculeuze overwinning, met dank aan Jim Clark en Lotus, in de Verenigde Staten, maakt dat deze motor geen vrije val maakt in deze statistieken.
Niemand weet wat de engineers van BRM bezielde toen ze op de proppen kwamen met de P75 voor het seizoen 1966. Het was een prachtige 'witte olifant' met twee keer 8 cilinders aan elke kant, onder een hoek van 180°, in twee rijen van 4.
Deze groepen waren verbonden met een dubbele krukas, waardoor de onwaarschijnlijke H16 ontstond.
De motor was ontzettend sterk, maar net zo fragiel als het bruine schilletje van een pinda! Zelfs zo breekbaar, dat alleen Jimmy ermee wist te finishen in Watkins Glenn.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Altijd leuke posts, dit soort weetjes, dus kom maa rop met die andere 9 :)
Maakt me altijd nieuwsgieriger, dus ben nog even gaan googlen wat er zo 'miraculeus' was aan deze overwinning. Maar eigenlijk was dit een stevige overwinning, hij finishte met een heel rondje voorsprong op nummer 2. Dus zo sloom was die motor niet. alleen ongelofelijk fragiel (ze habdden er net voor de race al de reserve motor terug ingezet om dat de nieuwe al olie begon te lekken uit de uitlaat:)). Ze moeten ook wel een prijsje krijgen voor innovatief denken: 16 cylinders in 4 rijen van 4 : dat is pas een motorBLOK :) MOet ook een leuk geluidje uit voort zijn gekomen :)