Menu
© Renault
Nieuws

De nieuwe motor van Renault is 95% anders en 0.3 seconden sneller

7 reacties | 2613x gelezen
22-02-2017 07:53

Schuki | Renault heeft de motor voor 2017 drastisch veranderd: de motor is voor 95% anders dan voorgaand jaar. Renault denkt door deze veranderingen 0.3 seconden per ronde gewonnen te hebben.

Bron: Motorsport.com

Afgelopen jaar had Renault al een grote stap gemaakt met de ontwikkeling van de motor. Volgens chief technical officer Bob Bell zaten ze zelfs op het niveau van Ferrari aan het eind van het seizoen. Voor aankomend seizoen heeft Renault er overigens voor gekozen om een zo goed als compleet nieuwe motor te ontwikkelen, samen met een tweede generatie ERS systeem. Zo veel dat de motor voor 95% veranderd ten opzichte van vorig jaar.

Renault heeft aangeven dat ze een groot risico genomen hebben met deze keuze. De motor van 2016 was bijzonder betrouwbaar en menig mens vindt het daarom bijzonder dat ze een nieuwe motor hebben ontwikkeld voor 2017. Renault geeft aan dat ze de voorgaande motor uitontwikkeld hadden en dus niet meer sneller konden maken, hierdoor moesten ze wel met een nieuwe motor komen. Ongeveer 15 maanden geleden waren ze al tot deze conclusie gekomen. De nieuwe motor moet de komende drie seizoen mee kunnen gaan om doorontwikkeld te worden.

Voor komend seizoen is het puntensysteem om het ontwikkelen van motoren efficiënter te maken afgeschaft. Motorfabrikanten kunnen weer onbeperkt de motor ontwikkelen en er nieuwe onderdelen opzetten. Hier is voornamelijk voor gekozen om de motoren dichter bij elkaar te brengen qua prestaties. Dit komt heel goed uit voor Renault omdat je met een nieuwe motor wel eens tegen problemen aan kan lopen, zoals op het gebied van betrouwbaarheid. Renault geeft overigens wel aan dat ze deze stap ook hadden gemaakt als het puntensysteem was gebleven. Ze geven wel toe dat dit ze meer vrijheid geeft omdat ze niet meer bezig zijn met wat ze allemaal in een updatepakket moeten toe voegen. In plaats daarvan kunnen ze vrij aan elke onderdeel werken wat de meeste aandacht nodig heeft op dat moment.

Managing director Cyril Abiteboul zegt dat ze 0.3 seconden hebben gevonden per ronde dankzij de nieuwe motor alleen. Ze zijn ook hoopvol dat ze aan het eind van het seizoen het gat naar Mercedes kunnen dichten. Aan het begin van vorig seizoen hadden ze aangeven dat ze de helft van het gat in 2016 wilden dichten en de andere helft in 2017. Ze denken ook goede kansen te hebben om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. De vraag blijft wel, wat doet je concurrent? Want die zullen niet stil zitten.

Met dank aan Camiel221 voor het insturen van dit bericht


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;