Menu
© BBC.co.uk
Nieuws

Het werk als monteur in de Formule 1 [deel 5"> - Gevaarlijk werk

5 reacties | 2428x gelezen
30-12-2016 14:23

EvDelft | Jos Verstappen had 'een beetje een verbrand gezicht' maar was verder in orde toen hij en zijn monteurs van Benetton in 1994 ontsnapte aan een serieus ongeluk toen zijn auto vlam vatte tijdens de Grote Prijs van Duitsland, tijdens het bijtanken. Handkammer is de monteur aan de linker kant van de foto, met de krik.

Bron: BBC.com

De Formule 1 is een sport waar geen seconde verspild kan worden. Fouten worden gemaakt, terwijl de risico's soms te groot zijn gemaakt door de teams zelf. Het kan dan gevaarlijk worden voor zowel de coureur als de monteurs. En één van die meest gevaarlijke ongelukken gebeurde toen het mis ging met Jos Verstappen, Hockenheim, 1994. Zijn auto vatte vlam toen er benzine werd gemorst.



Het was het eerste jaar dat, na jaren van starten met volle tanks, bijtanken weer was toegestaan. In dit geval zorgde het morsen van benzine over de auto van Verstappen dat die hele auto veranderde in een vuurzee, inclusief de Nederlander en zijn pitcrew. Verbazend genoeg raakte niemand ernstig gewond.

Handkammer herinnert zich: "Jos hield zich er goed onder. Hij kon er achteraf zelfs om lachen. Hij had wel een beetje een verbrand gezicht. Wat wel zwaar was, was dat zijn teamgenoot Michael Schumacher snel daarna zou binnenkomen."



"Ik moest mensen zoeken om de pitstop af te handelen, want verschillende monteurs werden naar het ziekenhuis gebracht. Enkele teamleden durfden het niet aan", aldus de voormalig monteur.

"Uiteindelijk was het nog erger omdat de pitstop van Schumacher vlekkeloos verliep. Dat betekende dat we twee weken de tijd hadden om na te gaan wat er nou gebeurd was. Je bleef je maar afvragen: 'Wil ik echt vóór die auto staan?', 'Wil ik er echt benzine in doen?'. Als we de tweede pitstop direct hadden gedaan, hadden we geen tijd gehad om ons dat af te vragen", besluit Handkammer.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;