5 reacties | 2648x gelezen
27-12-2016 12:58
EvDelft | Met 21 races op de kalender van de Formule 1 - en dan hebben we het nog niet over de testweken - ben je als teamlid ongeveer een half jaar per jaar weg van huis. Het is dan ook geen verrassing dat het bijna onmogelijk is een vaste relatie aan te gaan.
Bron: BBC.com
De meeste monteurs zijn dertigers. Het merendeel gaat daarna op zoek naar iets dat een betere balans heeft in het werk en privéleven. Maar voor degenen die blijven, zijn scheidingen aan de orde van de dag.
Kenny Handkammer is al 25 jaar in de Formule 1 actief. Hij was de man die de voorste krik bediende toen de Benetton van Jos Verstappen in een vuurzee veranderde tijdens de Grote Prijs van Duitsland in 1994. Ook was hij het hoofd van de monteurs bij Red Bull toen Sebastian Vettel daar zijn vier titels behaalde. Hij weet beter dan wie dan ook wat nodig is om in deze baan te overleven.
"Je hebt een partner nodig die echt heel veel begrip heeft. Als je dit werk altijd al hebt gedaan en je ontmoet iemand en zij is zich ervan bewust dat je veel reist, is het makkelijker dan wanneer je getrouwd bent en besluit dit werk te gaan doen. Veel mensen hebben het er moeilijk mee. Je moet toegewijd en gefocust zijn. Je kan dit werk niet half doen. Je hebt het leven van de coureur in je handen en dat heeft zijn weerslag op je. Je moet 100% toegewijd zijn", aldus Handkammer.
Hij gaat verder: "Het is tegenwoordig wel beter dan vroeger. Toen was het zwaarder. Je komt thuis, je bent moe... dat helpt geen enkele relatie. En dan sta je de volgende dag op, en bent niet al te vrolijk, afhankelijk van het weekeinde dat je had."
Als monteur ben je minimaal 180 dagen per jaar van huis. En als je geluk hebt, is je werkdag slechts 12 uur. Maar dagen van 22 uur zijn geen uitzondering.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties