Menu
©
Nieuws

Fascinerende Formule 1 Feitjes (13)

0 reacties | 1398x gelezen
20-12-2016 07:01

EvDelft | Om ons allemaal een beetje in de goede stemming te houden deze winter, heb ik besloten elke dag een Fascinerend Formule 1 Feitje te plaatsen. Hiermee probeer ik wat meer interessant inzicht in de geschiedenis van de Formule 1 te geven.

Bron: Joe Saward

De allereerste auto die de naam McLaren mocht dragen was een sportwagen met een motor van Oldsmobile erin. Deze auto maakte zijn debuut in de Grote Prijs van Canada op Mosport Park op 26 september 1964. De auto was gebouwd door het team van McLaren in de zomer van 1964. De V8 van Oldsmobile die door Bruce McLaren werd gebruikt in de Zerex Special die hij racete in het Britse Sportwagen Kampioenschap werd later dat jaar de basis van zijn eerste eigen auto. Er wordt vaak beweerd dat deze McLaren een Groep 7 of een Can Am auto was, maar dat is niet mogelijk om dat noch Groep 7 nog Can Am bestond in 1964 - die werden pas opgericht in 1966. Latere versies van de McLaren M1A werden wel gebruikt in de Groep 7.

In die tijd was de sportwagenracerij net zo verwarrend als het tegenwoordig is. De Grote Prijs van Canada was één van de races uit het Canadese Sportwagen Kampioenschap. De M1A had een spaceframe chassis die werd gebouwd rond de 4,5 liter V8 van de volledig uit aluminium gemaakte GM215 V8 van Oldsmobile. Deze motor werd ook gebruikt in sommige productiewagens.

De motor werd voor McLaren getuned door Jim Travers en Frank Coon in Traco, Californië. De lichte en sterke motor zorgde ervoor dat McLaren in Mosport als derde over de streep kwam. In december van dat jaar, tijdens de Bahamas Speed Week, werd hij tweede in de Nassau Trophy. Dit succes leidde ertoe dat de auto door Elva in productie werd genomen. Er zijn in totaal 24 kopieën van de M1A gebouwd.

Een andere versie van de GM215 V8 werd later gebruikt als basis voor de motor van Repco, die later in de Brabham werd ingebouwd met achter het stuur Jack Brabham en Denny Hulme. De motor werd later de Rover V8.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;