Menu
©
Nieuws

Krediet...

2 reacties | 1821x gelezen
11-12-2016 17:06

EvDelft | Van de week verschenen er nieuwsberichten met de kop: "Mallya verdient krediet". Mijn eerste reactie was dat ik mij afvroeg waarom de bank waar hij zoveel geld aan schuldig is hem nog meer zou moeten lenen, maar al snel begreep ik dat het een verhaal was van de waarnemend teambaas Bob Fernley, die beweert dat Vijay Mallya meer waardering moet krijgen voor de verdiensten die hij behaalt met Force India in de Formule 1.

Bron: Joe Saward

Ik moet bekennen dat ik het daar volledig mee eens ben, al ben ik totaal geen fan van Mallya met zijn bling-bling, zijn zelfingenomenheid en zijn geslepen manier van zakendoen. Maar dat allemaal terzijde, het is wel Vijay die Force India naar de vierde plek in het kampioenschap voor constructeurs heeft weten te brengen - en dat is een hele prestatie. Hij heeft dat voor elkaar gekregen door de juistte mensen naar het team te halen en naar hen te luisteren. Hij heeft alle technologie gekocht die hij kon kopen en heeft hard gewerkt aan de ontwikkeling van de ærodynamica. Hij heeft zelfs een overeenkomst gesloten met Toyota, in Keulen, om daar de windtunnel te mogen gebruiken.

De theorie is simpel: wie niet rijk is, moet slim zijn. Je kunt altijd roepen dat McLaren, Renault en Williams slecht werk hebben geleverd, maar dat is niet belangrijk. De mensen in Silverstone hebben gewoon goed werk geleverd. Ze hadden een goed chassis, goede coureurs, hebben een overeenkomst met Mercedes voor de volledige krachtbron, overbrenging en de aandrijflijn. Een competitieve motor en technisch stabiel. Het heeft even geduurd voor het team zover was, maar COO Otmar Szafnauer heeft daar hard aan gewerkt. Ook het technische team onder leiding van Andy Green heeft wonderen verricht. En dan zijn er nog de belangrijke rollen die sportief directeur Andy Stevenson en hoofd racing engineer Tom McCullogh hebben vervuld.

Wat ook niet over het hoofd gezien moet worden, is dat veel mensen die achter deze namen staan, de 'normale' medewerkers, nog stammen uit de tijd dat het team Jordan heette. Maar dan hebben we het ook over mensen als hoofdontwerper Ian Hall, hoofd ærodynamica Simon Philips, hoofd structuur Simon Gardner, hoofd R&D Andrew Brown, hoofd mechanische engineering Dan Carpenter, hoofd autotechniek Jonathan Marshall en hoofd composiet ontwerp Bruce Eddington. Al deze mensen, en nog vele anderen, hebben geweldig werk geleverd.

Het team is zich ervan bewust dat volgend jaar zwaarder zal zijn, maar het heeft nog altijd de instelling dat het zich moet richten op hun eigen werk en niet op de tegenstanders. Het team is altijd op zoek naar manieren om zichzelf te verbeteren. Financieel gezien is dat niet eenvoudig en er moeten compromissen worden gesloten, maar Mallya heeft wonderen verricht. Ondanks de problemen waarin de teameigenaar zich bevindt, die overigens eenvoudig hun weerslag op het team kunnen vinden wat betreft motivatie, heeft het team het hoofd naar beneden gehouden en gepresteerd. Het zal niet makkelijk worden de ladder in de Formule 1 nog hoger te betreden, gezien de positie in het kampioenschap voor constructeurs, maar veel teams kunnen nog heel wat leren van hoe dit kleine team gerund wordt.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Jan1947
Silver Member

De "geslepen manier van zakendoen" is ook de basis voor het succes in de formule 1. De man doet als bestuurder gewoon precies de juiste dingen!

0 11-12-2016 18:45:01
JanTod
Silver Member

Mooi achtergrondnieuws. Het is inderdaad indrukwekkend om achter de grote fabrieksteams aan te sluiten en de overige teams, hoe groot ze ook zijn, achter zich te houden. Ik ben benieuwd of Vijay zich ook uit de persoonlijke sores weet te wurmen en het team weer als een winner volgend jaar op de grid te zetten.

Groetsels,

Jan Tod

0 12-12-2016 19:33:55
;