Menu
© Red Bull

{Column} De FIA is bezig de Formule 1 te vermoorden

18 reacties | 2581x gelezen
23-10-2016 09:43

EvDelft | Een nieuwe dieptepunt is bereikt in de geschiedenis van de Formule 1. Hoe diep kun je zinken? Hoe laag moet het nog worden? Voor degenen die het nog niet weten: Max Verstappen mag zich niet meer verdedigen als hij wordt ingehaald.

Bron: Formule1Nieuws.nl

Althans, zo is het natuurlijk niet gezegd... Maar een paar oude wijven met een helm op hebben geklaagd dat er geracet wordt door de jonge Nederlander, en kennelijk mag dat niet.

De FIA is kennelijk gewoon bezig de Formule 1 langzaam maar zeker de nek op te draaien. Laten we het eens op een rijtje zetten.

Na jaren van stabiele regelgeving lijkt het er eindelijk op dat Mercedes langzaam wordt binnen gehengeld - door Red Bull in dit geval. Dus laten we de regels maar veranderen.
Nico Rosberg doet een mooie poging (hehe, hij haalt eindelijk eens iemand in) en wordt het gras op gedwongen - bijna. Hij raakt Kimi - of is het andersom? Nico krijgt een sowieso al onzinnige straf die totaal geen invloed heeft op de raceuitslag.
En nu verbiedt de FIA dus Max Verstappen om te racen.

Moet je je eens voorstellen wat er gebeurd zou zijn als de FIA dit in 1988 had bedacht... Ayrton Senna vs Alain Prost... Die hadden elke race gediskwalificeerd geworden... Elk jaar opnieuw. Nee, leuk... Laten we de smaakmakers van de sport vooral straffen en ze zeurpieten gelijk geven. Niet klagen, maar dragen, is mijn motto.

Ik weet niet hoe ik hierop zou reageren als ik Max of Christian geweest zou zijn. Misschien had ik wel de auto elke keer dat er een coureur achter mij zit in de buitenbocht stilgezet om hem erlangs te laten... Of uit protest na twee ronden uitstappen. Ik weet het niet.

Jammer dat één van de twee grootste zeurpieten over de overigens prachtige rijstijl van Max, zelf vroeger ook zo reed. Kimi Räikkönen. Wie herinnert zich nog de mooie gevechten tussen de destijds voor McLaren rijdende Fin en bijvoorbeeld Juan Pablo Montoya, of Michael Schumacher? Wiel aan wiel, vijf bochten lang... Over het gras, wheelbanging all the way. En die coureur zeurt nu? Wat is er gebeurd in het hoofd van de Fin?

Erger, wat is er gebeurd bij de FIA dat ze eraan toegeven? Willen ze soms van de Formule 1 af of zo? Fans kwijtraken, zodat ze na een langzaam tragisch sterfbed de Formule 1 de nek op kunnen draaien?

Oh, en het meest vage van de beslissing van de FIA? De actie van Max op Lewis in Japan... Wat gebeurde er? Max verdedigde zijn positie, ten koste van Lewis. Die moest over de ontsnappingsroute. Mercedes wilde protest aantekenen maar heeft dat op verzoek van nota bene Lewis ingetrokken. Ook wel een goede actie van Lewis, of je nu fan bent van hem of niet - en het mag duidelijk zijn dat ik dat niet ben.

Hier is een directe link voor de mensen waarbij het filmpje niet goed werkt via het frame hieronder.



Hoe dan ook, ik ben van mening dat de FIA hier helemaal doorslaat en de Formule 1 de nek om aan het draaien is. Waarom inhalen (of verdedigen, in elk geval) niet gewoon helemaal verbieden? Zullen de fans leuk vinden!

Wat is jullie mening?


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Peverst
Quite a regular

Hoezeer ik je frustratie ook begrijp, ik heb begrepen dat het commentaar op Max met name het veranderen van lijn in het aanrem gedeelte voor een bocht betreft. Persoonlijk vind ik het een kul regel, maar als dat het racen veiliger maakt, moeten we dat misschien maar slikken. Vwb de acties van Max op Hamilton op Suzuka, niks mis mee. Men verwacht blijkbaar niet dat Max zo laat remt, dat een uitremactie gedoemd is te mislukken.
Wat mij betreft mogen al die vage regels eruit, en gewoon lekker racen met die hap!!

1 23-10-2016 10:11:54

Er staat in de reglementen dat je met verdedigen één keer van lijn mag wisselen. Daar houdt Max zich aan. Er staat niet wanneer je dat moet doen...
Ik vind het nog steeds gezeur... :)

23-10-2016 10:48:29
john1105
Rookie

gewoon racen met die hap
Doorgaan MAX

0 23-10-2016 10:50:11
Murdock
Quite a regular

Tja, sommige coureurs zijn het niet meer gewend om te racen. Hard rondjes rijden, alles veilig en inhalen alleen d.m.v. DRS. Dat is wat ze willen, maar daar gaat het niet om bij dit spelletje en dat is wat Max iedere race weer bewijst. Mensen willen echte race actie zien. Gevechten om iedere positie en iedere meter. Passie en echte race vaardigheden! En dat is wat je krijgt van iedere coureur met de naam Verstappen. Wat zijn wij fans blij met een coureur als Max. Die krijg je niet in een dwangbuis met een ***lig regeltje.

0 23-10-2016 10:50:19
Geeke
Silver Member

Het is geen karten waar je tijdens het remmen nog kunt uitwijken, als toeschouwer ziet het er allemaal wel leuk uit. Je ziet dat Max het van dit soort trucjes moet hebben, laat hem zich ook maar eens snel zijn op een normale manier. Agressie is mooi, maar je moet er niet van afhankelijk zijn, het is anders een kwestie van tijd dat het helemaal misgaat. Ik vrees dat er een oranje-bril in dit verhaal schuilt, ik vraag me wederom af hoe men zou reageren als een Maldonado b.v. dit zou doen. De vergelijkingen met Senna vind ik geheel misplaatst, wishful thinking, daarvoor moet hij nog veel leren. Ricciardo is niet voor niets meestal iets beter, puur omdat hij zijn hersenen ook gebruikt. Ik begrijp wel dat men graag actie ziet, maar moet dit op deze manier? Als iedere coureur op het veld zo zou handelen zullen we vooral safety-car races zien.

2 23-10-2016 10:54:35
thatstho
Silver Member


Geeke schreef:
Het is geen karten waar je tijdens het remmen nog kunt uitwijken, als toeschouwer ziet het er allemaal wel leuk uit. Je ziet dat Max het van dit soort trucjes moet hebben, laat hem zich ook maar eens snel zijn op een normale manier. Agressie is mooi, maar je moet er niet van afhankelijk zijn, het is anders een kwestie van tijd dat het helemaal misgaat. Ik vrees dat er een oranje-bril in dit verhaal schuilt, ik vraag me wederom af hoe men zou reageren als een Maldonado b.v. dit zou doen. De vergelijkingen met Senna vind ik geheel misplaatst, wishful thinking, daarvoor moet hij nog veel leren. Ricciardo is niet voor niets meestal iets beter, puur omdat hij zijn hersenen ook gebruikt. Ik begrijp wel dat men graag actie ziet, maar moet dit op deze manier? Als iedere coureur op het veld zo zou handelen zullen we vooral safety-car races zien.



weer een verhaaltje van niks

23-10-2016 15:15:00

Geeke,
Waar vergelijk ik Verstappen met Senna? Ik heb het over de agressieve rijstijlen, ik zeg niet dat Verstappen vergeleken kan worden met Senna.
Je moet me natuurlijk geen woorden in de mond leggen. ;-)

23-10-2016 15:37:15
dickyduks
Silver Member

ja de fia is bezig de formule 1 te vermoorden er mag straks niks meer op de baan. je mag als aan de fia ligt als een treintje achter elkaar aan rijden.
zou zeggen fia wordt is wakker en laat de coureurs het zelf uit vechten op de baan lekker wiel bangen als je elkaar wil inhalen.
vindt die nieuwe regels helemaal niks . kunnen ze die oudere coureur niet vervangen voor jongere coureurs. heb je dat gezeur van die oude garde niet meer, van je dat jonge broekie rijd mij voor bij of ik kan dat jonge broekie niet inhalen. laat de coureurs zich met racen bezig houden en niet met de regels.

0 23-10-2016 11:00:21
Misjab
Gold Member

AMEN! Helemaal mee eens evdelft.. niets aan toe te voegen

0 23-10-2016 13:08:04
haastig
Senior Member

Wat een flauwekul zeg. Praten over agressief gedrag en dan maar weer eens de regels aanpassen. Let op mensen, er zullen wel weer nieuwe verbazingwekkende acties ontstaan op het circuit. Straks kan er niemand meer langs Verstappen, en zeker niet meer er voorbij.

0 23-10-2016 13:51:53
Nafta
Senior Member

Op zich heeft de wijziging in het reglement ook 1 voordeel voor Max nl.; hij durft in bepaalde bochten in te halen waar anderen passen. Dan mag de verdedigende partij dus ook niet van plek veranderen.

0 23-10-2016 14:31:27
arts3
Bronze Member

Max Verstappen moet vooral doorgaan met zijn stijl van racen,
vergelijkbaas met die van Senna en ook Gilles Villeneuve.Die durfden in te halen waar anderen het niet deden ,maar gooiden
De deur dicht wanneer dat nodig was.Beide coureurs zijn ongelooflijk belangrijk voor de F1 geweest.Deze regels van de Fia betreffen vooral Kimi en Vettel,omdat ze momenteel vaak achter Max zitten.Vettel is een prima coureur,maar maakt het niet helemaal waar bij Ferrari,mede door de bestuurcrisis waar ze nu in zitten.Kimi heeft zijn beste tijd gehad en rijdt nu naar zijn pensioen en duldt niet dat jonge rijdertje voor zich,dat ie maar niet kan inhalen.Rosberg is goed in het rijden vanaf pole naar finish,maar goed inhalen kan ie niet.(wel met rds).Hamilton geeft eindelijk toe hoe goed Max is en is de meest sportieve van het stel.

0 23-10-2016 15:30:41
Geeke
Silver Member

At EvDelft, sorry je hebt gelijk, het was meer een algemeen betoog. De vergelijking wordt door enthousiastelingen wel al gemaakt, terwijl hij nog veel te bewijzen heeft.
At That´sho, sterk argument, ik geef op.

1 23-10-2016 15:53:30

Ik ben het absoluut met je eens dat Verstappen nog veel te leren heeft. Geen twijfel over mogelijk.

23-10-2016 15:58:15
f1stevie
Silver Member

puur FANBOY artikel .... daar moeten we het voorlopig mee doen op formule1.nl spijtig

2 23-10-2016 16:56:10

Of je stuurt zelf wat in, Stevie... Als je het beter kunt, wil ik dat graag zien. Volgende week verwacht ik een mooie column van jou!

23-10-2016 18:02:19
F1Fan76
Moderator


f1stevie schreef:
puur FANBOY artikel .... daar moeten we het voorlopig mee doen op formule1.nl spijtig
Wat verwacht je op een Nederlandse F1 site. En ik denk niet dat je het hier voorlopig mee moet doen, de carriere van Max gaat heel lang worden, en kan niet anders concluderen dat dit een zware tijd voor jou gaat worden. Ben benieuwd hoe ingetogen de Belgische media straks blijft als Vandoorne voor McLaren de baan op komt.

23-10-2016 18:28:41
LeFennec
Member

Ja dat doen ze al jaren.
men wil fans en toeschouwers naar het circuit halen maar leveren een show waar x-factor nog beter wegkomt.
Coureurs die willen en kunnen racen worden de mogelijkheden ontnomen door de regelgeving staande de vergadering aan te passen of te straffen waar het totaal niet nodig was.
Verstapen versus Raikonen geweldig er werd geracet voor het geld dat ze waard zijn. Het zeuren van Kimi ligt niet geheel aan zijn mentaliteit maar aan de stofzuiger waarmee hij op de baan zijn rondjes draait. Die Ferrari is nog niet en zal ook dit jaar niet op het verwachte niveau komen, dat moet hij en zijn collega zeur piet heel goed in zien.
Verstappen versus Hamilton en de daaruit vloeiende regelgeving verandering...............................Ik wil straks wel eens de eerste bocht in Austin zien. Hoeveel coureurs veranderen daar wel niet van richting in de rem zone. Moeten die dan allemaal maar rechtdoor gaan dan omdat men mogelijk een ander door een actie in gevaar zouden kunnen brengen.
Trouwens ondanks dat ik nog steeds geen Verstappen fan ben, kan ik nog steeds geen fout in de manoeuvre in Japan kan zien. Naar mijn inzicht was de beweging de bocht in en niet om Hamilton te dwarsbomen. Dus nu gaat het heten remmen voor een bocht met een ander achter je verplicht je dus recht door te gaan!
Nee FIA U slaat de plank heel erg mis. Het lijkt er op dat de grotere betalers meer rechten krijgen als die die echt spektakel leveren.

0 23-10-2016 16:57:37
;