Menu
© Williams

Waarom Williams in 2016 terug is gevallen

5 reacties | 1961x gelezen
16-10-2016 01:44

EvDelft | Bij de onthulling van de FW38 liet Frank Williams al weten dat het moeilijk zou worden voor zijn team de plek als beste van de rest, achter Mercedes en Ferrari, te behouden. En niets bleek minder waar.

Bron: EuroSport.co.uk

Red Bull is sterk op komen zetten en wist twee races te winnen, terwijl de auto's van Force India, die in Spanje een grote update kregen, die van Williams voorbij wist te streven. Williams staat momenteel vijfde in het kampioenschap, twee plaatsen slechter dan waar het team begon. Het is geen schande dat Williams het team van Red Bull voor zich moet dulden, vooral niet als je je bedenkt dat het Oostenrijkse team een budget heeft dat bijna het dubbele is van dat van Williams, maar het feit dat Force India het team uit Grove in wist te halen met een vergelijkbaar budget als Williams maar met een kleinere fabriek, is iets wat Williams niet leuk vond.

De sleutel van het teleurstellende seizoen ligt in de ontwikkeling. Williams wist in 2014 de auto sneller te ontwikkelen dan elk ander team in de Formule 1. Aan het einde van het jaar was Williams het tweede team in snelheid. De ontwikkeling ging vorig jaar wat minder snel, maar het team was snel en consistent genoeg om derde in het kampioenschap te blijven.

Williams wist afgelopen winter niet een goede auto te bouwen. Dat betekent dat het dit seizoen met een achterstand begon. Toen de auto nieuwe onderdelen kreeg, presteerden die niet als verwacht. Pat Symonds: "Ons ontwikkelingsteam heeft dit jaar geen goed werk geleverd. Ik was ook niet blij met het werk van de afgelopen winter. Ik wist dat we dit jaar minder zouden gaan presteren dan vorig jaar, maar de ontwikkeling van de FW38 is niet gegaan zoals gehoopt. We hadden een slechte winter en we hebben ook geen goede zomer gehad. We staan met 2-0 achter. Als je naar Mercedes kijkt, hebben we niet veel verloren. Wat er gebeurd is, is dat Red Bull een enorme stap heeft gemaakt, zowel qua vermogen als chassis. Ook Force India heeft een enorme stap gemaakt."

Echter, Symonds geeft toe dat de nieuwe onderdelen die Williams op de auto heeft gezet gewoon niet goed genoeg hebben gewerkt. Dat is vooral pijnlijk omdat Force India dat wel is gelukt. "In verband met de auto's voor 2017 is het belangrijk dat je alles goed voor elkaar hebt. Dit jaar hebben we veel werk gestopt in de voorvleugel en dat heeft niet goed gewerkt. Dit in tegenstelling tot Force India, die heel goed werk heeft geleverd. Hun nieuwe onderdelen, toen ze die eenmaal door hadden, werken geweldig", aldus de technisch directeur van het team uit Grove.

"De vloer is goed, de koeling werkt prima, maar de voorvleugel doet niet wat we willen. We gaan nu de laatste races in en we zien wat er is gebeurd", aldus Symonds.

In de laatste twee seizoenen was Williams sterk op de snelle circuits, en minder goed op de langzame. Dat lijkt nu andersom te zijn, aldus Valtteri Bottas. Symonds bevestigt dat: "We hebben heel hard gewerkt aan de snelheid in de langzame bochten en de balans van de auto is verbeterd, evenals de tractie. Een gedeelte van dit werk is begonnen na Monaco 2015, maar de hoge snelheid heeft te maken met neerwaartse druk en dat is waar we het laten liggen."

De banden zijn een andere belangrijke factor voor Williams in 2016. Symonds legt uit dat sinds de bandenspanning is aangepast door Pirelli, Williams het moeilijker heeft wat betreft de ontwikkeling van de ærodynamica: "De bandenspanning en de hoek waaronder we de wielen plaatsten [camber, red."> betekent dat we veel nieuwe dongen moesten proberen. Dat heeft ons tijd gekost om onderdelen te ontwikkelen die de auto sneller maakten. We probeerden slechts de banden wat meer te sparen. Zoals je ziet, is de FW38 heel goed met de banden."

Al deze zaken betekenen dat het vasthouden van de derde plek in het kampioenschap voor constructeurs een zware taak zou worden. De reden dat het de afgelopen twee jaren is gelukt, heeft te maken met de problemen van Ferrari in 2014 en van Red Bull in 2015. Red Bull zal in 2017 ongetwijfeld weer sterk zijn. McLaren lijkt de auto en de motor steeds beter op de rit te krijgen en Ferrari is altijd een onzekere factor. Williams kan zich niet in een zwaardere leefomgeving bevinden, vooral niet nu ook Force India erg sterk is gebleken.

En als het zo is dat Mercedes niet meer het voordeel heeft met de motoren zoals het de eerste jaren van het tweede turbotijdperk heeft gehad, krijgt Williams het nog moeilijker. Honda, Ferrari en Renault lijken langzaam in te lopen op de Duitse motorleverancier. Gezien de grote vernieuwingen in de ærodynamica voor volgend seizoen, is het moeilijk te voorspellen of de val van dit jaar gestopt kan worden en het inconsistente seizoen vervangen kan worden door een betere in 2017.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;