Menu
© McLaren

Honda: de slapende reus in de Formule 1? [deel 2">

0 reacties | 877x gelezen
08-10-2016 19:11

EvDelft | Hasegawa verving Arai aan het begin van dit jaar als onderdeel van een bedrijfsbrede herschikking van het management. Het herstel van het pijnlijke eerste seizoen was toen al begonnen, maar het lijkt erop dat het werk dat Hasegawa doet de resultaten doet boeken.

Bron: ESPN.co.uk

Hasegawa: "Vorig jaar had Arai-san er moeite mee het team en de organisatie op te bouwen. Hij is daar toch in geslaagd en ik heb de taak het team te completeren. We moeten dat proces van buitenaf kunnen bekijken. Dat betekent dat we punten moeten scoren, maar ook beter moeten worden in de kwalificatie. Hoewel we niet tevreden kunnen zijn met onze huidige prestaties, is het mijn taak deze prestaties te maximaliseren en elke kleine fout te elimineren en zo concrete resultaten te behalen."

Het is geen geheim dat Honda vorig jaar niet goed was voorbereid. Wat echter wel vaak over het hoofd wordt gezien is de omvang van het project dat Honda op haar schouders had genomen. Na zes jaar afwezigheid uit de sport, keerde de Japanse autofabrikant terug naar één van de meest complexe motorreglementen die de sport ooit heeft gekend. Bovendien hadden alle andere motorleveranciers er al een jaar opzitten. Feitelijk is Honda met niets begonnen en moest de harde leerweg nemen. Hasegawa zegt echter dat deze lessen deel zijn van de groei van het project en de engineers bij Honda.

"Natuurlijk hadden we vorig jaar de kennis, de kunde en de prestaties niet. Maar het lijkt erop dat we na één jaar met onze jonge engineers erg volwassen zijn geworden. Dat is heel goed, maar we staan nog steeds achter de andere teams. We moeten dus een inhaalslag maken", aldus Hasegawa.

Een groot deel van die inhaalslag is al gedaan. Toen het seizoen slechts enkele races oud was, werd al duidelijk dat de motor van Honda in zijn tweede seizoen al sterker was dan die van Ferrari van een jaar oud, welke achterin de Toro Rosso ligt. Dat betekent dat Honda in één jaar tijd net zo veel gedaan had als Ferrari in twee jaar. natuurlijk heeft Ferrari - en de rest van het veld - ook weer een stap gemaakt sinds die tijd, maar Honda heeft haar best gedaan de kritiek van het jaar ervoor te doen verstommen. En belangrijker: Hasegawa beweert dat Honda als basis de oude motor heeft gebruikt en dat het zich realiseerde dat het potentieel al in de motor zat, dat alleen werd gemaskeerd door betrouwbaarheidsproblemen.

Wat betreft de opmerking dat Honda een betere motor heeft dit seizoen dan de motor van Ferrari vorig jaar was, is het commentaar van Hasegawa: "Wat betreft de resultaten is dat een eerlijke opmerking. Maar vanuit technisch oogpunt denk ik niet dat we dit jaar veel beter zijn geworden. We hebben het moeilijk gehad alles eruit te persen want er waren zoveel problemen tijdens de races. Dat was de reden, volgens mij, waarom we vorig jaar niet konden laten zien wat we konden doen."

De betrouwbaarheid zit nu wel goed. Honda moet zich nog wel meer verbeteren, want het team is dit seizoen al 9 keer uitgevallen. Goed, dat is inclusief een aantal ongelukken, zoals die van Fernando Alonso in Australië, maar ook zijn er wat technische problemen geweest. Hasegawa denkt dat zijn motor wat betreft technische mankementen het slechtst scoort van alle teams. Hij vindt dit dan ook zeker een verbeterpunt voor komend jaar, hoewel hij ook toegeeft dat de situatie lang niet zo erg is als in 2015.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;