Menu
© Mercedes

"Herhaling farce Indy 2005 dreigt bij testrestricties"

1 reactie | 1070x gelezen
08-10-2016 11:02

EvDelft | De Formule 1 riskeert een herhaling van de farce welke de sport kende in 2005 tijdens de Grote Prijs van Amerika. Deze race telde slechts 6 auto's vanwege de zorgen om de veiligheid van de banden. Als de testplannen voor het komende seizoen niet worden aangepast, zal dit zich herhalen.

Bron: F1Fanatic.co.uk

Dat is de mening van een engineer in de Formule 1.

De teams zijn het met elkaar oneens of de tests volgend seizoen, voorafgaand aan de Grote Prijs van Australië, welke het seizoen zal openen, in Bahrein of in Barcelona moeten plaatsvinden. In Bahrein is het in februari veel warmer dan in Spanje, en Pirelli moet de banden onder reële omstandigheden kunnen testen.

Paddy Lowe, in dienst bij Mercedes, is voorstander van een test in een warme omgeving. "We hebben de grootste verandering op het gebied van het bandenreglement in bijna 20 jaar. Pirelli heeft de FIA gevraagd of zij het testen in Bahrein willen ondersteunen. Dat is buiten Europa dus het duurt even voor we daar zijn. Voor zover ik begrijp steunt een meerderheid van de teams dit verzoek", aldus Lowe.

"Voor mij is het belangrijk Pirelli in haar verzoek te steunenn wat betreft het testen in een warme omgeving. Dat is belangrijk voor de banden. De structuur van de banden is ontwikkeld en getest in een laboratorium. Maar de banden kun je alleen evalueren op een circuit. Helaas is het testprogramma met de oude aangepasten Formule 1-wagens niet volledig representatief. Het helpt wel, maar deze auto's geven niet net zoveel neerwaartse druk als de auto's volgend jaar gaan genereren", vervolgt hij.

"Daarom is het voor mij een kwestie van het ondersteunen van het verzoek van Pirelli om het risico in de eerste race te verkleinen door dat niet de eerste keer te laten zijn dat de banden onder optimale omstandigheden gebruikt worden. Er is een reëel risico voor de show. We hebben gezien wat er kan gebeuren. Indianapolis 2005 was daar een goed voorbeeld van. We moeten niet vergeten dat we voor het publiek een goede show moeten neerzetten. We moeten 300 kilometer rijden met een redelijk aantal banden. Dat is dus niet een te onderschatten risico en dat moeten we zien af te dekken", besloot hij.

Echter, Pat Symonds liet weten dat zijn team Williams 'falikant tegen' het plan is vanwege de hoge kosten die het met zich meebrengt: "De kosten van een test buiten Europa zijn enorm. Afhankelijk van hoe je het aanpakt, hoeveel je terug moet sturen naar het Verenigd Koninkrijk, hoeveel je door kan sturen naar de eerste race... We hebben het over een bedrag van tussen de € 400.000 en € 700.000. Het zal waarschijnlijk ergens er tussenin liggen."

"Een team als Mercedes kan dat geld wel vinden in hun budget, maar voor een team als Williams is dat gewoon niet mogelijk. Het is een enorm deel van ons budget. We hebben het al vastgesteld en daarom denk ik dat dit geen goed plan is", aldus Symonds.

"Paddy zegt dat we veiligheid voorop moeten stellen en hij stelde Indianapolis 2005 als voorbeeld. Maar ik denk dat het heel duidelijk is dat Pirelli heeft getekend en dat inderdaad Pirelli gevraagd heeft de tests buiten Europa te houden. Het is niet aan ons de veiligheid van de banden te garanderen. Dat wordt zonder de auto's gedaan. Dat moet gedaan worden voordat de banden op de wagens gemonteerd worden. Daarom denk ik dat het een acceptabel risico is om niet in het Midden Oosten of zo te gaan testen", besloot hij.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Misjab
Gold Member

Betaald bernie dat toch even uit zn zak ;)

0 08-10-2016 15:41:16
;