Menu
© Red Bull

Ricciardo wint voor Max, Lewis valt uit in Maleisië

28 reacties | 3632x gelezen
02-10-2016 10:51

| Na een lange strijd tegen de elementen van het weer was het Daniel Ricciardo die als eerste over de streep wist te komen. Op de 2e plek is het landgenoot Max Verstappen en de laatste trede op het podium is voor Nico Rosberg.

Bron: Ziggo.tv, Formule1nieuws.nl

Race verslag.

Op het moment als de lichten uitgaat op het bloedhete asfalt in Sepang, zijn het de beide Mercedes coureurs die vlekkeloos wegkomen. Lewis leid het veld met Rosberg en daarachter al meteen een te heftige aanval van Vettel voor de eerste bocht. Hoewel Max een touche en een ongeluk weet te voorkomen, raakt hij in bocht 2 de Mercedes van Rosberg. Hierdoor valt Rosberg terug naar de laatste positie en staat Ricciardo op P2. Meteen de eerste neutralisatie, een Virtual Safety car.

Door de actie van Vettel ligt onze landgenoot op de 4e plek maar meteen na de VSC pakt hij de 3e plek van Perez over. Kimi Raikkönen ligt op de 5e plek en het Jubileum van Button begint al erg goed, hij is doorgeschoven naar de 6e stek. Inmiddels zijn we in ronde 4 en zakt Perez nog een plek terug. Na een actie van de Finse Ferrari coureur buitenom in bocht 1, pakt hij hem binnendoor in bocht 2.

Rosberg rijd op dit moment nog buiten de punten en is meer dan een seconde per ronde langzamer dan de kop van het veld, hij rijd op de 16e plek. Maar voor Lewis is het geen cruisen, niet ver achter hem blijft Ricciardo rijden en kort daarachter ook onze eigen Max.

We zijn inmiddels 2 ronden later en krijgen we een herhaling te zien van het einde van de VSC. Max reed voor het einde achter Kimi Raikkönen maar haalde hem al snel in. Ook zien we dat Kimi zelf op het rechte stuk lifte, tot dusver geen signalen van een onderzoek door de FIA. In rondje 6 krijgt Kimi te horen dat hij moet denken om zijn achterremmen.

Ook Massa kende een slechte start. Helaas zonder replay heeft hij ergens schade opgelopen aan zijn banden. Door een vroege pitstop rijd hij achteraan het veld als hij te horen krijgt dat hij ook nog eens een lekke band heeft, zijn linker voorband loopt langzaam leeg. Meteen komt hij binnen voor ook een nieuwe vleugel.

De top 10 rijd verder in slagvolgorde en is het even rustig, geen inhaalacties. De enge die de druk opvoert is Rosberg op P12 die voorbij probeert te komen aan Toro Rosso coureur Sainz. En zoals we nu kunnen zien lijkt het erop dat Mercedes niet de dominantie heeft zoals het in eerdere weekenden heeft gekend. Lewis leid na 8 ronden de race met binnen 3 sec de beide Red Bull coureurs.

Ronde 9 kent dan de 2e uitvaller, het is Romain Grosjean die de grindbak in is gedoken. De 2e Virtual Safety Car wordt geactiveerd. In de herhaling zien we dat er een probleem is met het remsysteem als hij aankomt bij de laatste bocht. De wagen is onhandelbaar en blokkeert aan de achterzijde. Einde verhaal voor Grosjean, wederom door het remsysteem van zijn Haas.

Door de VSC gaan een aantal coureurs hun banden wisselen. Max is de eerste die binnenkomt en al snel volgen er meer. Volgens Pirelli zou rondje 14 de reguliere pitstops zijn maar door de VSC verliezen de coureurs minder tijd en velen schakelen over naar een hardere compound.

De wagen is snel uit de grindbak gehaald en de coureurs kunnen in rondje nummer 10 weer los. Max ligt nu op de 4e plek op een setje zachte banden en probeert de undercut te maken op de beide heren vooraan. Nog steeds geleid door Hamilton en Ricciardo, 6 seconden achter Lewis rijd Raikkönen en Max op de 4e plek op slechts 17 seconden. Max is ook de enige coureur in de top 8 die een stop heeft gemaakt. De rest zal dus nog binnen moeten komen.

Na 12 ronden is rosberg inmiddels terug gekropen naar de 10e stek. Op dit moment is zijn achterstand vrij groot op de kop van het veld maar rijd alweer in de punten. Voor alsnog geen podium plek, maar kan nu gaan werken aan schade beperking. Ook hij heeft een pitstop gemaakt tijdens de VSC.

Max lijkt goed te hebben gerekend, hij heeft het gat naar de kop van het veld verkleind en als zij hun stop gaan maken komen ze beide achter de deur van Max terecht. Hamilton is wel aan het pushen om het gat te vergroten maar Max reageert direct in zjin 2e ronde op dit setje en is de snelste man op de baan.

Na 16 ronden zien we 2 acties van Rosberg, hij rijd op de 8e plek rond. In de laatste paar ronden wist hij zijn positie te verbeteren maar op grote afstand van de leider. Momenteel is de achterstand ruim 40 seconden. Het zit Rosberg niet mee, maar na de race wordt de actie van Vettel bekeken want hij staat "under investigation".

Max blijft pushen maar het lijkt erop dat hij langzamerhand zijn banden begint te sparen. Door zijn stop rijd hij in frisse lucht en komt hij snel dichterbij aan Kimi Raikkönen en Ricciardo. Hij rijd bijna een seconde per ronde in op beide heren en ook de leider van het veld zal achter hem terecht komen als hij zijn stop gaat maken. Lewis verliest zo'n 7 tiende van een seconde, per ronde.

De enige actie die we zien komt nog steeds van Rosberg, hij heeft het gat naar Ericsson dicht gereden en aan het einde van het rechte stuk rijd hij op de 7e stek. Voor Renault coureur Eric Magnussen gaat het minder goed. Hij krijgt te horen dat hij zijn wagen stil moet zetten. Daarmee is hij de 3e uitvaller van de wedstrijd. We zien een herhaling van de start van de race en zien dat Kvyatt dezelfde actie uithaalde als hij deed bij Vettel in Rusland. Door de touché's raakt de achterkant van Magnussen beschadigd.

Het is de 20e ronde als we zien dat Max 1.5 sec sneller is geweest dan Kimi Raikkönen. Over de boardradio vertelt het team hem dat hij zo snel mogelijk voorbij moet komen aan de Ferrari. Aan het einde van de ronde pakt Max hem op DRS maar Raikkönen kiest een andere lijn, hij rijd de pits in. Voor hem is ook Lewis naar binnen gedoken en rijd Ricciardo op de 1e plek met daarachter Verstappen die snel dichterbij komt. Hamilton valt terug naar de 3e plek en Raikkönen komt op de 4e plek terug, vlak voor de deur van Nico rosberg die inmiddels op de 5e plek rijd.

Een ronde later in de 22e ronde van de race komt dan ook Ricciardo binnen en valt terug naar de 3e plek. Onze landgenoot rijd nu op de 1e plek en leid het veld. Zijn voorsprong op Lewis Hamilton is 8.3 seconden. Het lijkt erop dat het een strategische race gaat worden vandaag. Lewis rijd op een nieuwe set banden, op de hardste compound. Hij is iets sneller dan onze landgenoot maar we zijn op 5 ronden na slechts op de helft van de race. Volgens Pirelli zouden alle coureurs nog een stop moeten maken, maar we hebben vaker gezien dat de stints langer konden worden uitgerekt.

Na 3 ronden racen op de nieuwe setjes banden komt Lewis langzaam iets dichterbij aan Max. De Brit heeft het gat verkleind met 1.3 seconden maar komt even vast te zitten achter een van de achterblijvers. Voordeel voor Max wat Lewis verliest hierdoor 0.4sec. Alle kleine beetjes zijn meegenomen, zoals Olav altijd zegt: het fenijn zit in het eind. Toch is het niet een slechte stint van Max want zijn banden zijn inmiddels al 18 ronden oud en laat aan het team weten dat het setje minder begint te worden op het bloedhete asfalt van Maleisië.

Het is de 27e ronde en Max besluit aan het einde om naar binnen te komen. Als hij net zo gaat rijden als in Spanje dan zou hij op dit Harde setje banden de race uit kunnen rijden. Een groot voordeel ten opzichte van de rest want die zijn een paar ronden eerder binnen gekomen. Na zijn stop ligt hij op de 3e plek en gaan we afwachten wat voor tijden hij kan gaan rijden. Door zijn vroege pitstop en het wegvallen van Nico Rosberg, lijkt een podium nu vrijwel zeker in het zicht en is het afwachten op welke plek hij kan finishen.

Achter hem is geen druk, Kimi Raikkönen rijd ook op oudere banden en kan de hele race nog niet tippen aan de pace van de anderen. Ook Rosberg heeft nog geen wonderen laten zien, hij rijd rond op de 5e stek en verliest terrein op de Ferrari van Raikkönen. Op dit moment ligt hij 16 seconden achter Lewis Hamilton en 4 seconden achter zijn teamgenoot. Maar door de verschillende strategiën gaat het vandaag zoals het er nu uitziet, beslist worden aan het einde van de race.

Na dat gezegd te hebben is het Lewis die aan het stampen is. Hij rijd de ene na de andere snelste race ronde en het ziet er naar uit dat hij nog een stop zal moeten gaan maken. Voor Max is het nu belangrijk om het gat niet te groot te laten worden en zijn banden te besparen. Voor Palmer is het een ander verhaal op P9. Achter hem rijden Sainz en Ericsson en al snel sluiten er meerdere coureurs aan op het moment dat Rosberg vanaf P5 zijn 2e stop weet te maken. Een ronde later is het dan ook Raikkönen maar die komt voor zijn deur weer buiten.

Voor McLaren zit er een dubbele punten finish in. Button rijd rond op de 7e plek en Alonso is vanaf de laatste plek op de grid al terug geklommen naar de 9e plek. Hamilton klaagt over zijn banden in de 35e ronde en dat is al vrij vroeg in de stint dat hij deze banden heeft gekregen. Max antwoorden de ronde ervoor al met een tijd die nipt langzamer was dan Lewis maar loopt snel in op teamgenoot Ricciardo als ook Mercedes coureur Rosberg zijn opmars weet te maken op P5 naar de staart van de Fin.

Het gat van Lewis naar Max is 19 seconden en Max rijd 2.3sec achter teamgenoot Ricciardo. Dat gevecht zal vast niet lang duren want de Nederlander heeft nog een te goed van Daniel. Hulkenberg pakt de 10e plek af van Sainz als we Rosberg steeds dichterbij zien komen aan Raikkönen. Het gat is 0.9sec dus hij kan de volgende ronde hem met een goede positionering en gebruik van zijn DRS. Rosberg is de snelste man op de baan maar zit nu vast achter de Ferrari.

Lewis blijft pushen maar ook Max blijft sterk doorrijden. Lewis vergroot het gat langzaam maar zoals we de Nederlander kennen zal hij zijn banden zoveel mogelijk proberen te besparen voor het einde van de wedstrijd. We krijgen alvast een voorproefje te zien als Rosberg wederom dichterbij probeert te komen maar het in ronde 37 nog niet is gelukt met DRS op de beide lange rechte stukken.

Het is dan de 38e ronde als Rosberg een gewaagde inhaalpoging doet op Raikkönen. In bocht 1 pakt hij positie en bocht 2 ramt Rosberg de wagen tegen die van Raikkönen aan. Kimi moet ontwijken maar lijkt wat schade te hebben aan zijn voorvleugel. We gaan afwachten of hij under investigation komt te staan. Ondertussen kruipt ook Max richting de staart van Ricciardo maar door een mooie kruis inhaal actie komt hij naast zijn teamgenoot. 4 bochten lang rijden ze zij aan zij maar uiteindelijk trekt toch Max aan het langste eind en pakt de 2e plek. Meteen rijd hij een klein gaatje maar met 2 DRS zones zal hij vlak achter hem blijven.

En dan zien we ook meteen dat Rosberg under investigation is komen te staan na zijn inhaalactie op Raikkönen. Maar het is ronde 41 dat we in bocht 1, de wagen van Lewis stil komt te staan. Zijn motor is geploft en zo valt hij uit als 4e officiële uitvaller van de race. En zo zien we met een Virtual Safety Car dat Max op de 1e plek rijd en Ricciardo op P2. Door de situatie houden ze de voorsprong op Rosberg en zit het er naar uit dat Red Bull een dubbele podium gaat pakken.

Max verstappen en Daniel Ricciardo maken meteen een pitstop, tegelijk komen ze binnen en gaan ze voor vers rubber. Met een voorsprong van 38 ronden en vers rubber gaan ze dit niet meer uit handen geven. Ook Robserg duikt naar binnen en dan zien we de 2e Haas langs de baan. Het is de wagen van Gutierrez die zijn rechter voorband kwijt raakt. Raikkönen weet hem te vermijden en zo lijkt het even een gekkenhuis in Maleisië.

Er lijkt wat te zijn gebeurd tussen de beide Red Bull coureurs want het is Ricciardo die voor Max verstappen rijd, maar wel op de 1e en 2e plek. In de 43e ronde besluit raceleiding om de race te hervatten en gaan we zien wie van de Red Bull Racing coureurs de hoogste trede zal gaan pakken. En meteen zien we dat Rosberg een straf heeft gekregen van 10 seconden omdat hij een ongeluk heeft veroorzaakt. Zijn inhaalactie was dus toch te agressief.

Het lijkt erop dat het niet bepaald het weekend gaat worden voor Mercedes, Rosberg moet het gat vergroten op Raikkönen want de straf zal na de race worden uitgedeeld. In ronde 44 is het gat 6 seconden maar hij rijd een seconde per ronde sneller dan de Fin. Onze landgenoot is aan het pushen. Hij rijd langzamerhand richting de staart van Ricciardo. Hoewel Max nog 1 tegoed heeft van Daniel zal hij wellicht zijn overwinningspositie niet opgeven. Er is vreugde bij het team van Red Bull Racing.

De rest van het veld rijd in slagvolgorde verder en is er weinig spanning op de baan, de grootste en vrijwel enige spanning is toch vooraan en wederom is onze Max er bij betrokken. We zien nog een gevecht maar deze is ver buiten de punten, het zijn Ocon en Wehrlein die samen touwtje trekken. Rosberg wil het gat vergroten maar moet van het team denken om zijn motor nadat zijn teamgenoot zijn wagen met een geplofte motor heeft. De ronde tijden tussen hem en Raikkönen zijn vrijwel gelijk dus er is nog een kans voor de Finse coureur om naar het podium te mogen.

We zien dat Verstappen een paar ronden heeft gevolgd maar begint nu langzaam de druk op de ketel te zetten bij Daniel Ricciardo. Zijn teamgenoot antwoord met gelijke tijden maar toch komt de Nederlander dichterbij. We hopen uiteraard dat ze vrij mogen racen, het zou mooi zijn als Max nog wat in huis heeft dat hij dat kan en mag laten zien.

Er lijkt verandering te komen tussen Rosberg en Raikkonen, het gat is inmiddels iets groter dan 10 seconden en het gat tussen Max en Ricciardo is nu inmiddels slechts een seconde. Als Max wint dan pakt hij de 5e plek af van Vettel in de strijd om het coureurs kampioenschap. Max is wel in het nadeel want zijn banden zijn 3 ronden ouder, maar toch weet hij de druk erop te houden.

Fernando Alonso kent een goede race voor hemzelf en het team. Vanaf de laatste plek rijd hij rond op de 7e positie en rijd Button in zijn 300e grand prix op de 9e plek. Door een knotsgekke race hebben ze ergens in de race stuivertje gewisseld. Voor Kvyatt zit het er waarschijnlijk op want na 54 ronden geeft hij aan dat zijn remmen het niet meer doen zoals ze horen te doen.

Rosberg krijgt te horen dat hij even mag pushen om het gat met Raikkönen te vergroten en vergroot het gat naar 13 seconden. Ook zien we dat Max een gat laat liggen naar zijn teamgenoot. Ricciardo heeft lang moeten wachten op een overwinning en vandaag lijkt hij hem te gaan pakken, met Max wederom op het podium. Alonso wil nog een plek goed maken, hij rijd meer dan een seconde per ronde in op Perez maar de race lijkt daarvoor een rondje te kort.

En met een paar bochten te gaan lijkt de slagvolgorde te zijn zoals het is, Daniel Ricciardo pakt de overwinning op het circuit van Sepang in Maleisië. Onze landgenoot pakt de 2e plek en Rosberg weet zijn voorsprong groter te houden dan 10 seconden dus hij finisht op de 3e plek. Kimi raikkönen eindigt op de 4e plek voor Bottas en met Perez op P6. De eerste Honda coureur zien we op P7 en Hulkenberg op P8. Jenson Button houd P9 vast en hekkensluiter is Palmer op de 10e plek.

De grootste winnaars van vandaag zijn uiteraard de beide coureurs en het team van Red Bull Racing. Ook Rosberg heeft zijn voorsprong weten te vergroten, door het uitvallen van teamgenoot Lewis Hamilton. Toch ook een knappe race van de Duitser die na een agressieve actie van Vettel, de race van achteraan moest gaan hervatten.

GP Maleisië 2016 - Sepang Circuit


Pos No Coureur Car Laps Tijd/Retired Pts
1 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing TAG Heuer 56 1:37:12.776 25
2 33 Max Verstappen Red Bull Racing TAG Heuer 56 +2.443s 18
3 6 Nico Rosberg Mercedes 56 +25.516s 15
4 7 Kimi Räikkönen Ferrari 56 +28.785s 12
5 77 Valtteri Bottas Williams Mercedes 56 +61.582s 10
6 11 Sergio Perez Force India Mercedes 56 +63.794s 8
7 14 Fernando Alonso McLaren Honda 56 +65.205s 6
8 27 Nico Hulkenberg Force India Mercedes 56 +74.062s 4
9 22 Jenson Button McLaren Honda 56 +81.816s 2
10 30 Jolyon Palmer Renault 56 +95.466s 1
11 55 Carlos Sainz Toro Rosso Ferrari 56 +98.878s 0
12 9 Marcus Ericsson Sauber Ferrari 55 +1 lap 0
13 19 Felipe Massa Williams Mercedes 55 +1 lap 0
14 26 Daniil Kvyat Toro Rosso Ferrari 55 +1 lap 0
15 94 Pascal Wehrlein MRT Mercedes 55 +1 lap 0
16 31 Esteban Ocon MRT Mercedes 55 +1 lap 0
NC 12 Felipe Nasr Sauber Ferrari 46 DNF 0
NC 44 Lewis Hamilton Mercedes 40 DNF 0
NC 21 Esteban Gutierrez Haas Ferrari 39 DNF 0
NC 20 Kevin Magnussen Renault 17 DNF 0
NC 8 Romain Grosjean Haas Ferrari 7 DNF 0
NC 5 Sebastian Vettel Ferrari 0 DNF 0


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;