0 reacties | 1782x gelezen
26-08-2016 10:03
EvDelft | De Formule 1 gaat een drukke periode tegemoet. De Grote Prijs van België is de eerste van negen races, die in een tijdspanne van 13 weken worden verreden. De Grote Prijs van België wordt verreden op het 7 kilometer lange circuit Spa-Francorchamps waar hoge snelheid en veel neerwaartse druk de belangrijkste factoren zijn. Echter, het circuit laat ook zien waar het de afgelopen tijd met de Formule 1 fout is gegaan...
Bron: PlanetF1.com
In de afgelopen jaren is de manier waarop een coureur zichzelf door Eau Rouge heen werkte de manier geweest die de mannen van de jongens scheidde. Alleen zij die heel moedig waren en veel zelfvertrouwen hadden, durfden één van de meest heilige bochten in de Formule 1 volgas te nemen. Maar met de huidige hoeveelheid grip kunnen zelfs de achterblijvers in de meest slechte auto's de bocht volgas door.
Veranderingen aan de Busstop Chicane en het aanleggen van uitloopstroken van asfalt - met name bij Les Combes - hebben het spelletje ook veranderd. Maar ondanks dat, gegeven de historie van het circuit en de bijbehorende snelheid, blijft de Grote Prijs van België er eentje waar alle coureurs willen winnen, en zelfs al winnen ze het niet, blijft het voor hen een geweldig circuit.
Formule 1-legende Michael Schumacher, die Spa zijn 'woonkamer' noemde, is de meest succesvolle coureur van de Grote Prijs van België. Kimi Räikkönen leidt daarin onder de huidige coureurs. De coureur van Ferrari heeft vier overwinningen op zijn naam staan op het circuit in de Ardennen, maar zal dit jaar daar waarschijnlijk geen vijfde van kunnen maken, gezien de huidige vorm van de Scuderia.
De Scuderia hebben problemen met de betrouwbaarheid van de SF16-H, met de strategie, en de auto is verouderd ten opzichte van de rest van het veld. Niet alleen staat het team achter Mercedes - die het kampioenschap voor constructeurs leidt - maar ook achter Red Bull Racing, sinds de laatste race. En zoals het er nu naar uit gaat zien, zou het wel eens kunnen zijn dat de rode stieren het gevecht aan kunnen gaan met de driepuntige ster.
Net als de voorgangers van de RB12 heeft Red Bull wederom een auto ontworpen die ærodynamisch zeer efficiënt is en, als je het zo zou willen noemen, een Spa-Specialist. Red Bull is de laatste zeven races in de Ardennen zes keer op het podium geweest. Daarvan zijn drie overwinningen. Het is nu an de TAG Heuer gedoopte motor van Renault of het dit jaar een dubbelslag wordt voor Mercedes.
De leider in het kampioenschap voor coureurs, Lewis Hamilton, wil zijn derde overwinning op dit circuit - de eerste was in 2010 en de tweede vorig jaar - en zijn vijftigste overwinning in totaal, graag op Spa-Francorchamps behalen. Voor zijn teamgenoot Nico Rosberg zou een overwinning alhier de eerste zijn.
Kijkend naar de strijd om de wereldtitel, heeft Hamilton een voorsprong van 19 punten op Rosberg. Tevens heeft hij straffen voor de MGU-H en de turbo boven het hoofd hangen die hem zijn vierde titel wel eens zou kunnen kosten - en daarmee Nico zijn eerste titel zou geven. Echter, er is niets zeker op Spa, behalve dat het weer onvoorspelbaar is. Een nat-droge race zag Michael Schumacher in 1995 vanaf een zestiende startplaats de overwinning pakken met 19 seconden op nummer twee, Damon Hill.
Hoewel inhalen vandaag de dag een stuk moeilijker is met de manier waarop de auto's gebouwd zijn, is er geen coureur op de startopstelling, zondag, die niet droomt van een wonder.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties