Menu
© Red Bull

Renault heeft budget voor een topteam

2 reacties | 3104x gelezen
24-12-2015 12:17

EvDelft |

Het nieuwe Formule 1-team van Renault heeft een budget samen weten te stellen welke nodig is om het tegen Ferrari en Mercedes te kunnen opnemen. Het doel is binnen een paar jaar om de titel te kunnen strijden, aldus de man die geholpen heeft het team te laten herrijzen.

Bron: Motorsport.com

Renault heeft eerder deze week eindelijk de overname van Lotus weten te voltooien, in navolging van maanden van gespreken over een nieuwe aanpak van de voor de tweede maal terugkerende autofabrikant in de Formule 1.

Cyril Abiteboul spreek voor het eerst sinds de overname afgerond is met de pers en zegd dat de Raad van Bestuur van Renault zich zeker bewust was van de kosten die een huidig topteam in de Formule 1 met zich meebrengt. Ook zegt hij dat die kosten koste wat kost zullen worden opgehoest, als het doel maar bereikt wordt.

Toen hem door Motorsport.com werd gevraagd of het budget rond is, liet Abiteboul weten: "Ik denk dat we veel adviseurs hebben gehad op dat gebied, dus we weten waar we aan toe zijn. Ik denk dat er een heel goed beleidsplan ligt, een heel robuust beleidsplan ook, in elk geval voor de opstartfase. Daar moeten we het zeker mee kunnen doen."

Carlos Ghosn, de voorzitter van Renault, liet weten dat het twee of drie jaar zal duren voor het team vooraan het veld zal kunnen meestrijden: "We hebben een tijdschema van drie jaar opgesteld en we moeten daar goed mee om zien te gaan. We weten dat één en ander tijd zal kosten. Maar wat belangrijk is, is dat de marketing niet wacht. Ik denk dat we met Red Bull zeker heel succesvol geweest zijn. Dus wat niet wacht is dat we de capaciteit van Renault moeten aanwenden om op de baan voor elkaar te krijgen wat nodig is om de marketingwaarde verder op de schroeven voor ons merk. Dat is heel belangrijk, want dat is ook wat ons stabiliteit geeft, zodat we meer capaciteit kunnen creëren, zowel financieel als in tijd, om bij de grote jongens te gaan horen."

Omdat de overname van Lotus pas deze maand rond is gekomen, maakt Abiteboel zich geen enkele illusie over de prestaties van het komende seizoen. Hij ziet 2016 dan ook als een overgangsjaar, maar hij beseft zich ook dta het succes van de gehele onderneming zal worden beoordeeld niet alleen door de punten die Renault scoort, maar vooral bij hoe goed de organisatie met de situatie omgaat: "Ik denk dat we eerlijk moeten zijn. Als je op 18 december besluit terug te keren in de Formule 1, is er geen kans dat je fantastische resultaten kunt verwachten in het eerste jaar. In mijn ogen zal het volgend jaar niet alleen succesvol zijn als we het goed doen op de maan. Er zijn veel dingen die we goed moeten doen, en we moeten beginnen met de structuur [van het team">."

"Hoe goed integreren we in de structuur? Hoe goed integreren we de mensen, de organisatie? Hoe kunnen we deze twee entiteiten goed met elkaar laten samenwerken? De cultuur, de gedachtegang? Hoe starten we met de doorontwikkeling van de motoren? We willen een motor die vanaf de eerste race betrouwbaar is, bij de eerste test al, als het even kan. We willen grote stappen maken. Het doel voor volgend jaar, echter, is niet alleen punten te scoren. We moeten ons daarom nederig opstellen in onze verwachtingen voor 2016", besloot Abiteboul.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Sicko
Gold Member

Welkom terug Renault als F1-team! Ik hoop nog steeds op de return van BWM, Ford, Porsche en toch ook Toyota. Het is voor mij wel verbazend dat juist Renault als Europese auto-fabrikant opnieuw in de F1 stapt. Maar ik heb dan ook meteen een idee dat Ecclestone hierin een (financiële) rol speelt.

0 25-12-2015 17:33:35
JanTod
Silver Member

Nu nog een GP in Frankrijk en dan is er wat meer spreiding op Europees gebied. Renault heeft een lange geschiedenis in de F1. Maar ze hebben wel een visionair iemand nodig, om alle poppetjes op de juiste plek te krijgen en een totale inzet om een optimaal resultaat te scoren. Dit jaar bleef de Renaultmotor achter bij de dominantie van Mercedes. Het wordt een spannend jaar, 2016, om te zien, waar ze in het veld zullen starten. Ga er maar voor zitten.

Groetsels,

Jan Tod

0 31-12-2015 12:20:58
;