6 reacties | 2932x gelezen
13-10-2015 12:01
Gallardo |
Bron: Motorsport-total.com
Voor deze motor update heeft Honda de resterende 4 tokens ingezet die het nog ter beschikking had. Door de tokens kunnen de motor bouwers een aantal vernieuwingen tijdens het seizoen doorvoeren. Met name Renault en Honda hadden hier veel aan, de beide merken hebben enorm veel kwaliteit problemen en gebrek aan prestatie met de power-units die ze gebruiken. Honda en Renault hebben een flinke achterstand op Mercedes en Ferrari, laatstgenoemde heeft tijdens afgelopen winter een enorme inhaal slag weten te maken en zit qua prestaties het dichtste tegen de Mercedes krachtbronnen aan.
“Wij zouden er blij mee zijn als de regels qua ontwikkeling wat losser gingen worden”, aldus Yasuhisa Arai. Echter zit dat er ook voor 2016 nog niet in, er word inmiddels wel gesproken dat er ook volgend jaar met het token systeem zal worden gewerkt maar dit is nog niet helemaal zeker. De teams moeten unaniem hierover een besluit nemen en het valt maar te bezien of de Mercedes aangedreven teams hiermee willen instemmen. De huidige generatie motoren moesten nieuwe motorenbouwers in de Formule 1 zien te lokken, tot nu toe is alleen Honda toegetreden en dat zonder het succes wat gewenst was.
Het kan zomaar een grote drempel betekenen voor andere merken die op de stoep staan om in te stappen. Als een gerenommeerde naam als Honda er al zoveel moeite mee heeft om deze motoren en aanbouw delen goed te laten werken zal een ander merk zich zeker wel een paar keer achter de oren krabben om de stap ook te zetten richting Formule 1. Sowieso heeft een kleine motorenbouwer als Cosworth geen enkele kans om een goed pakket aan te bieden op dit moment, daarvoor is de techniek te complex geworden.
In het voorjaar zag het er overigens naar uit dat men dit jaar geen 4 maar 5 power-units zou mogen gaan gebruiken, echter werd dit voorstel getorpedeerd door een paar teams. Echter word dit voorstel ook voor volgend jaar voor gepresenteerd “Als de ontwikkeling compleet word vrijgelaten zal dit ook niet zo heel veel uitmaken, op de testbank komen wij toch niet te weten wat we eigenlijk willen weten”, aldus Aria. “Sommige goede ideeën kosten enorm veel tijd en geld en dan komen dan ook vaak niet eens tot wasdom omdat we ze niet kunnen testen op het circuit. Het stellen van een homologatie datum vind ik persoonlijk een goed idee. Wij hebben alleen meer tijd nodig om onze motor verder te kunnen ontwikkelen.”
Honda heeft gedurende het lopende seizoen al veel goed gemaakt, de motor is duidelijk beter dan tijdens het begin van het seizoen maar er is nog een hele lange weg te gaan voor de Japanners. De 9e plaats van Jenson Button in Stotschi kwam als een welkome verassing voor het team en is een prima motivatie om de ingeslagen weg te volgen. “Ja dat was voor het team en voor ons prima, maar ik moet jullie eerlijk bekennen dat de dingen er aan de buitenzijde slechter uitzien dan dat ze werkelijk zijn”, besluit Arai.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties